Udfordringen i at differentiere undervisningen, så den også matcher din datters niveau, er ikke, at din datter er bedre til engelsk end læreren, men at hun kun går i 1. Hun er jo ikke bedre til engelsk end læreren, når det gælder fx viden om grammatik, hun kan næppe læse litteratur på udskolingsniveau med noget udbytte, og hendes ordforråd er selvfølgelig alderssvarende - ikke som en voksens.
Det gør opgaven sværere, end hvis hun gik i de ældste klasser - jeg har selv haft en del elever i 7.-9., som havde engelsksproget baggrund, og det har ikke været så svært at tilgodese, eftersom de jo ikke på samme måde skulle mødes “på børneniveau” og samtidig havde brug for at lære fx grammatiske termer ligesom deres klassekammerater.
Begynderundervisningen i sprog er i høj grad baseret på leg, rim og remser osv., og her tænker jeg, at hun da nok ofte vil have glæde af at deltage i diverse lege med klassekammeraterne, så en del af de fælles aktiviteter vil det give god mening, at hun deltager i.
Var hun ældre og bedre i stand til at sidde stille og arbejde på egen hånd, ville hun jo kunne få materialer for jævnaldrende engelsksprogede, men det ville kræve, at hun selv kunne fordybe sig, og det er meget at forlange af en 1. klasses-elev med krudt bagi. Jeg synes jo heller ikke, hun skal tilbringe timerne ved en computer uafbrudt.
Løsningen vil oftest være, at en elev i denne situation “flekser” mellem at deltage i lege osv. med de andre og med tidsbegrænsede aktiviteter på eget niveau. Hun skal have en mappe med kopiark med forskellige overskuelige opgaver, hun selv kan sidde med. En samling frilæsningsbøger - børnebøger - på engelsk (der findes adskillige websites med sådanne til gratis download, og det lokale bibliotek kan også hjælpe). Og så er det heldigt, at hun allerede kan skrive, så læreren kan bede hende skrive små historier og rette dem for hende.
Internettet er virkelig en ressource for jer - der ligger jo et væld af opgaver på hendes niveau og i børnehøjde, lige til at printe ud.
Hjælp hende til at se det som noget positivt, at hun i netop dette fag har et forspring - det medfører så, at en del af det fælles bliver meget let for hende, men mange elever har faktisk glæde af også at kunne hjælpe de andre lidt indimellem. Det lærer man nemlig også selv af. Undgå at italesætte det som et problem - så risikerer I, at hun blokerer og beklager sig over, at det hele er alt for let. Hun har jo stadigvæk lige så meget engelsk at lære som en jævnaldrende i England.
Anmeld
Citér