Ideer til engelsktimer for tosproget barn?!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

930 visninger
8 svar
22 synes godt om
14. august 2020

MissJ

Sagen er den, at vores tosprogede datter (engelsk/dansk) netop er startet i 1.klasse og dermed har fået engelsk på skemaet. Vi har prøvet, at have en dialog med skolen allerede i 0.klasse om hvad de ville gøre med hende i engelsktimerne, men jeg tror ikke helt de troede på hun er “rigtig” tosproget (selvom hendes far ikke kan sige to kvæk på dansk!). Efter en enkelt engelsktime i 1.klasse har læreren nu ringet og sagt, at vores datter er ALT for dygtig, og læreren ved ikke helt hvad hun skal stille op med hende  Min datter kan både læse og skrive engelsk (og dansk) stort set fejlfrit. Er der nogen, der har erfaringer med denne situation og har en ide til hvad vi kan foreslå læreren? Jeg kan jo insistere på, at der står i Folkeskoleloven, at min datter har krav på at blive mødt med undervisning på hendes niveau, men eftersom hun er bedre end læreren til engelsk bliver det nok svært...ideer modtages med kyshånd?!

Det skal siges, at min datter er VIRKELIG dårlig til at sidde og kede sig - hun har myrer i bagdelen selv når det er noget, der interesserer hende, så det bliver sandsynligvis ikke godt for nogen, hvis hun skal bruge hele skoleårets engelsktimer på at lære de mest basale gloser på et sprog hun mestrer flydende (og favoriserer - hun snakker meget hellere engelsk end dansk og nægter pure at se dansk tv)  Så et eller andet skal vi finde på!! Andre der har stået i en lignende situation og hvad gjorde I??? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. august 2020

Meyer

Profilbillede for Meyer

Måske var der mulighed for at hun i den time kunne havde engelsk med en ældre klasse. 

Anmeld Citér

15. august 2020

drabo

Profilbillede for drabo

Mon ikke det er muligt at finde materialer på engelske eller amerikanske sider som bruges i engelsk timerne der i de mindre klasser, så opgaverne udfordringerne passer mere til hendes alder. F.eks. Sjove ting omkring grammatik og ordjagter. Tænker at selvom hun skriver, så er det nok ikke med fokus på grammatik og bøjninger.

og i stedet for at begynde at påråbe sig krav om at undervisningen skal tilpasses jeres deres niveau, så synes jeg det er flot at engelsklærere rækker ud til jer omkring udfordringen med at jeres datters engelsk er markant bedre end klassekammeraternes fremfor bare at lade hende sidde og kede sig.

hvis hun foretrækker at snakke engelsk fremfor dansk, så kunne det jo også være engelsk timerne kunne bruges på dansk, hvis i påtænker at blive i landet.

Anmeld Citér

15. august 2020

Babilooo

Jeg kender nogen i tilsvarende situation - her hjælper drengen som “hjælpelærer”. Det lærer man også noget af. 
Men ellers materiale fra et højere trin og eller undervisning med en højere klasse.

Anmeld Citér

15. august 2020

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Udfordringen i at differentiere undervisningen, så den også matcher din datters niveau, er ikke, at din datter er bedre til engelsk end læreren, men at hun kun går i 1. Hun er jo ikke bedre til engelsk end læreren, når det gælder fx viden om grammatik, hun kan næppe læse litteratur på udskolingsniveau med noget udbytte, og hendes ordforråd er selvfølgelig alderssvarende - ikke som en voksens.
Det gør opgaven sværere, end hvis hun gik i de ældste klasser - jeg har selv haft en del elever i 7.-9., som havde engelsksproget baggrund, og det har ikke været så svært at tilgodese, eftersom de jo ikke på samme måde skulle mødes “på børneniveau” og samtidig havde brug for at lære fx grammatiske termer ligesom deres klassekammerater. 

Begynderundervisningen i sprog er i høj grad baseret på leg, rim og remser osv., og her tænker jeg, at hun da nok ofte vil have glæde af at deltage i diverse lege med klassekammeraterne, så en del af de fælles aktiviteter vil det give god mening, at hun deltager i. 
Var hun ældre og bedre i stand til at sidde stille og arbejde på egen hånd, ville hun jo kunne få materialer for jævnaldrende engelsksprogede, men det ville kræve, at hun selv kunne fordybe sig, og det er meget at forlange af en 1. klasses-elev med krudt bagi. Jeg synes jo heller ikke, hun skal tilbringe timerne ved en computer uafbrudt. 

Løsningen vil oftest være, at en elev i denne situation “flekser” mellem at deltage i lege osv. med de andre og med tidsbegrænsede aktiviteter på eget niveau. Hun skal have en mappe med kopiark med forskellige overskuelige opgaver, hun selv kan sidde med. En samling frilæsningsbøger - børnebøger - på engelsk (der findes adskillige websites med sådanne til gratis download, og det lokale bibliotek kan også hjælpe). Og så er det heldigt, at hun allerede kan skrive, så læreren kan bede hende skrive små historier og rette dem for hende. 
Internettet er virkelig en ressource for jer - der ligger jo et væld af opgaver på hendes niveau og i børnehøjde, lige til at printe ud. 

Hjælp hende til at se det som noget positivt, at hun i netop dette fag har et forspring - det medfører så, at en del af det fælles bliver meget let for hende, men mange elever har faktisk glæde af også at kunne hjælpe de andre lidt indimellem. Det lærer man nemlig også selv af. Undgå at italesætte det som et problem - så risikerer I, at hun blokerer og beklager sig over, at det hele er alt for let. Hun har jo stadigvæk lige så meget engelsk at lære som en jævnaldrende i England. 

Anmeld Citér

15. august 2020

MissJ

Hej Alle 

Tusind tak for jeres svar  

Blot for god ordens skyld så kunne jeg aldrig finde på at slå dem i hovedet med lovens ord - det er en FANTASTISK skole vores datter går på! De har taget hende ind på trods af massive problemer i børnehaven og troet på hende fra dag 1 - vi er dem evigt taknemmelige! 

Ang. at have engelsk med et højere klassetrin så er problemet der blot at vores datter altså taler sproget som modersmål så selv i en f.eks. en 5. Klasse ville hun kede sig...

Jeg har faktisk allerede kontaktet en lærer jeg kender i England med henblik på at få noget materiale fra den engelske folkeskole da jeg er helt enig i betragtningen om at hun naturligvis kvag sin alder ikke er fortrolig med grammatik, osv. - det bliver nok den løsning vi kører med, men skrev herinde for det kunne jo være at nogen andre havde fundet en super god løsning vi også kunne drage glæde af  Hun er allerede udnævnt til “Lille Hjælper” men ifølge læreren var hun lidt for hjælpsom og oversatte ALT fra engelsk til dansk og det er jo ikke lige meningen for de andre 

Jeg tror ikke det er en god ide at lade hende have dansk (vi flytter ALDRIG fra Danmark ) da hun også i dansk allerede læser og skriver på 3.klasses niveau så får vi bare problemer der næste gang 

Tusind tusind tak for jeres gode input - det er værdsat 

Anmeld Citér

15. august 2020

MissJ

Mor og meget mere skriver:

Udfordringen i at differentiere undervisningen, så den også matcher din datters niveau, er ikke, at din datter er bedre til engelsk end læreren, men at hun kun går i 1. Hun er jo ikke bedre til engelsk end læreren, når det gælder fx viden om grammatik, hun kan næppe læse litteratur på udskolingsniveau med noget udbytte, og hendes ordforråd er selvfølgelig alderssvarende - ikke som en voksens.
Det gør opgaven sværere, end hvis hun gik i de ældste klasser - jeg har selv haft en del elever i 7.-9., som havde engelsksproget baggrund, og det har ikke været så svært at tilgodese, eftersom de jo ikke på samme måde skulle mødes “på børneniveau” og samtidig havde brug for at lære fx grammatiske termer ligesom deres klassekammerater. 

Begynderundervisningen i sprog er i høj grad baseret på leg, rim og remser osv., og her tænker jeg, at hun da nok ofte vil have glæde af at deltage i diverse lege med klassekammeraterne, så en del af de fælles aktiviteter vil det give god mening, at hun deltager i. 
Var hun ældre og bedre i stand til at sidde stille og arbejde på egen hånd, ville hun jo kunne få materialer for jævnaldrende engelsksprogede, men det ville kræve, at hun selv kunne fordybe sig, og det er meget at forlange af en 1. klasses-elev med krudt bagi. Jeg synes jo heller ikke, hun skal tilbringe timerne ved en computer uafbrudt. 

Løsningen vil oftest være, at en elev i denne situation “flekser” mellem at deltage i lege osv. med de andre og med tidsbegrænsede aktiviteter på eget niveau. Hun skal have en mappe med kopiark med forskellige overskuelige opgaver, hun selv kan sidde med. En samling frilæsningsbøger - børnebøger - på engelsk (der findes adskillige websites med sådanne til gratis download, og det lokale bibliotek kan også hjælpe). Og så er det heldigt, at hun allerede kan skrive, så læreren kan bede hende skrive små historier og rette dem for hende. 
Internettet er virkelig en ressource for jer - der ligger jo et væld af opgaver på hendes niveau og i børnehøjde, lige til at printe ud. 

Hjælp hende til at se det som noget positivt, at hun i netop dette fag har et forspring - det medfører så, at en del af det fælles bliver meget let for hende, men mange elever har faktisk glæde af også at kunne hjælpe de andre lidt indimellem. Det lærer man nemlig også selv af. Undgå at italesætte det som et problem - så risikerer I, at hun blokerer og beklager sig over, at det hele er alt for let. Hun har jo stadigvæk lige så meget engelsk at lære som en jævnaldrende i England. 

Tusind tak for dit input - og du har naturligvis ret i dine betragtninger om et 1.klasses barn osv.! Jeg er helt enig! Hun kan sagtens sidde med opgaver selv (men som du nævner altså ikke i flere timer!) så det bliver som jeg også skrev i mit tidligere oplæg nok den model vi kommer til at køre efter.

af ren interesse til fremtiden, hvad gjorde du med eleverne i udskolingen?! Sad de og læste i bøger? Skrev flere opgaver? Eller hvordan aktiverer man dem?! 

Anmeld Citér

15. august 2020

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
MissJ skriver:

Tusind tak for dit input - og du har naturligvis ret i dine betragtninger om et 1.klasses barn osv.! Jeg er helt enig! Hun kan sagtens sidde med opgaver selv (men som du nævner altså ikke i flere timer!) så det bliver som jeg også skrev i mit tidligere oplæg nok den model vi kommer til at køre efter.

af ren interesse til fremtiden, hvad gjorde du med eleverne i udskolingen?! Sad de og læste i bøger? Skrev flere opgaver? Eller hvordan aktiverer man dem?! 

En stor del af stoffet i udskolingen er ikke kendt for de engelsksprogede elever. De kender sjældent til de grammatiske termer - de bruger selvfølgelig grammatikken i praksis, men ikke teorien bag. Nøjagtigt som dansktalende elever jo ikke lærer begreber som præpositioner, morfemer osv. af deres forældre. 
Mine engelsktalende elever har heller ikke vidst mere om kultur- og samfundsforhold i engelsktalende lande end deres jævnaldrende - en britisk far eller mor gennemgår ikke nødvendigvis Apartheid-tiden i Sydafrika eller kulminestrejken i England med sine børn, eller drøfter ungdomskriminalitet i USA med dem. 
At have en engelsktalende forælder betyder jo heller ikke, at man ikke kan have udfordringer i stavning, med at formulere sig sikkert på skrift osv. 
Så meget langt henad vejen giver det sig selv, at de deltager i den almindelige undervisning - hvor de oftest er en ressource, fordi de kan løfte niveauet i mundtlige drøftelser, men jo stadig har lige så meget at lære som klassekammeraterne inden for mange af fagets områder. Nå ja - de har heller ikke nødvendigvis læst Shakespeare eller andre litterære “fyrtårne”. 

Ved siden af undervisningen kan de så, om ønsket, læse og skrive på netop deres niveau. Og hér er en dansk elev - altså én med danske forældre - som er skarp til engelsk og en læsehest og/eller dygtig til at formulere sig på skrift, i nogle tilfælde “foran” en jævnaldrende engelsksproget, som ikke har en forfatterspire i maven eller pløjer sig igennem litterære værker med begejstring. 

Engelskfaget bliver jo med tiden langt andet og mere end basale sproglige færdigheder. 

Anmeld Citér

15. august 2020

Miti's mama

Vi står med det samme om to år og har kigget på det lidt. Tror vi downloader nogle af de opgaver man kan finde på amerikanske home schooling hjemmesider. Så passer det aldersmæssigt, men med et højere niveau.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.