Undervægtig datter

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.319 visninger
18 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
16. juli 2020

norasfamilie

Min datter fyldte 3 år for 2 måneder siden, og jeg var til 3-års undersøgelse med hende i går. Hun er meget for lille. Hun vejer 10,8 kg og er 90 cm, så hun er mere på størrelse som en på 2 år, og endda en lille 2-årig. Hun har altid ligget til den lille side, og jeg ligger selv lige under gennemsnittet, men min kæreste og vores søn er meget gennemsnitlige både i højde og drøjde. Hun har astma og dårligt immunforsvar, så det kunne jo godt have noget at sige, men synes det er mærkeligt hun pludselig er så meget for lille. Hun spiser rigeligt med mad, og vores læge vil gerne se os igen allerede om en måned, hvor vi i mellemtiden skal give hende meget fedtholdigt mad og masser af det, og hvis ikke hun har taget mere end 1 kg på skal hun have taget blodprøver og muligvis indlægges på børneafdelingen. Vores læge sagde, at han synes, at det er bekymrende, så det har bestemt heller ikke gjort det nemmere for os. 

Er der andre der har børn der er meget for små, og muligvis har en forklaring på det?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. juli 2020

AnoMor

norasfamilie skriver:

Min datter fyldte 3 år for 2 måneder siden, og jeg var til 3-års undersøgelse med hende i går. Hun er meget for lille. Hun vejer 10,8 kg og er 90 cm, så hun er mere på størrelse som en på 2 år, og endda en lille 2-årig. Hun har altid ligget til den lille side, og jeg ligger selv lige under gennemsnittet, men min kæreste og vores søn er meget gennemsnitlige både i højde og drøjde. Hun har astma og dårligt immunforsvar, så det kunne jo godt have noget at sige, men synes det er mærkeligt hun pludselig er så meget for lille. Hun spiser rigeligt med mad, og vores læge vil gerne se os igen allerede om en måned, hvor vi i mellemtiden skal give hende meget fedtholdigt mad og masser af det, og hvis ikke hun har taget mere end 1 kg på skal hun have taget blodprøver og muligvis indlægges på børneafdelingen. Vores læge sagde, at han synes, at det er bekymrende, så det har bestemt heller ikke gjort det nemmere for os. 

Er der andre der har børn der er meget for små, og muligvis har en forklaring på det?

Hun er på samme størrelse som min søn var i den alder. Han har også altid været til den lille side. Men min læge var ikke bekymret så længe han trivedes og havde god energi. 
han bliver 5 år om en måned og er 107 cm høj og vejer 14 kg. Så han er stadig et lille barn. Men han følger sin egen kurve. 

hvis du kigger på skemaet her. Så ser hendes højde ok normal ud. Så forstår ikk din læge er bekymret. 

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

16. juli 2020

norasfamilie

AnoMor skriver:

Hun er på samme størrelse som min søn var i den alder. Han har også altid været til den lille side. Men min læge var ikke bekymret så længe han trivedes og havde god energi. 
han bliver 5 år om en måned og er 107 cm høj og vejer 14 kg. Så han er stadig et lille barn. Men han følger sin egen kurve. 

hvis du kigger på skemaet her. Så ser hendes højde ok normal ud. Så forstår ikk din læge er bekymret. 

Vores læge er bekymret fordi kurven er knækket eller hvad man kan sige, altså hun følger ikke sin egen kurve længere

Anmeld Citér

16. juli 2020

AnoMor

norasfamilie skriver:

Vores læge er bekymret fordi kurven er knækket eller hvad man kan sige, altså hun følger ikke sin egen kurve længere

Men i forhold til skemaet så er en på 90 cm jo netop en lille 3 årig og ikke en meget lille 2 årig som kun ville være 81 cm  

men hvis kurven knækker og ikke følges. Så det jo meget godt at få undersøgt ihverfald. Det syntes jeg bare ikk du nævnte i første opslag.

Anmeld Citér

16. juli 2020

norasfamilie

AnoMor skriver:

Men i forhold til skemaet så er en på 90 cm jo netop en lille 3 årig og ikke en meget lille 2 årig som kun ville være 81 cm  

men hvis kurven knækker og ikke følges. Så det jo meget godt at få undersøgt ihverfald. Det syntes jeg bare ikk du nævnte i første opslag.

Ja det kan jeg godt se jeg glemte, det er en relativ vigtig del at få med ja højden passer meget fint, men vægten er bare meget lav

Anmeld Citér

16. juli 2020

AnoMor

norasfamilie skriver:

Ja det kan jeg godt se jeg glemte, det er en relativ vigtig del at få med ja højden passer meget fint, men vægten er bare meget lav

Ret vigtig viden ja.  

men knæk i kurven er selvfølgelig ikke godt. Så godt at få tjekket. Har desværre ingen forklaring på hvad det kan være. Min søn har aldrig haft knæk. Han har bare altid været lille.  

Anmeld Citér

16. juli 2020

Anonym

Jeg ville være glad for at en læge faktisk tog notits af at hendes kurce er knækket og gerne vil finde om der måske er en oversag. 

Det er jo ikke en fejl af nogen hun er Bette. Men når kurven knækker skal man være OBS som læge. Så �� til ham. 

Anmeld Citér

16. juli 2020

Anonym

Jeg har ikke nogen forklaring, men vi har været igennem det samme med vores dreng. Det var så til 2-års undersøgelsen, hans kurve var knækket. Vi blev henvist til børnelægen og fik også særlige kostråd... lad os bare sige, at nutellaen sad løst i en periode 

Han havde også astmatisk bronkitis og det hjalp da han blev medicineret for det. Og så nok også at vi gav ham mere energirig kost. Det tog lige nogle måneder at komme på ret kurs.

Han ligger nu på den nederste kurve og har fulgt den siden. Han er fem år i dag og trives.

Altså, det er egentlig bare for at sige, at det nok skal gå, og I skal nok få god hjælp fra fagfolk, men jeg kan virkelig godt forstå I bliver bekymrede... det gjorde jeg i hvert fald også dengang.

Anmeld Citér

16. juli 2020

LSS

Hvis hun ellers er sund og rask så ville jeg ikke være så bekymrets men fint der bliver holdt øje. 
min søn blev 2 i sidste måned, han vejer 18 kg og er lige knap 1 meter. Så han er til den store side. Han er også sprunget helt vildt på kurven, men han er udover det en sund og frisk dreng der er med i udviklingen. Han blev også fuldt men følges ikke mere udover det sædvanlige ved egen læge. 

Anmeld Citér

16. juli 2020

Nielsen333

Højden er vigtigere end vægten ift vækst, og 90 cm svarer ikke til en lille 2-årig, da det er over gennemsnitshøjden for 2-årige piger  Men jeg synes det er rigtig godt, at der bliver kigget på om hun optager maden som hun skal, da det jo er en ret lav vægt hun har 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.