Bekymret for min datter der har mistet sin kæreste

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.638 visninger
16 svar
17 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
24. juni 2020

Anonym trådstarter

Hej med jer

Jeg har en datter på 17 år, der mistede sin kæreste i januar i år. Han døde af meningitis og det gik meget hurtigt. De havde været ude om aftenen inden, og dagen efter havde han voldsom hovedpine og kastede meget op, men alle tænkte det bare var tømmermænd, og han kom først på hospitalet da han havde nakkestivhed og petekkier, men det var for sent.

Min datter har været enormt ked af det og de første to måneder græd hun dag og nat. Hun spiser næsten ikke, og jeg tror hun i hvert fald har tabt 10 kg og hun var endda meget spinkel i forvejen. Hun er stadig enormt ked af det og laver meget mindre end hvad hun plejede. Hun har altid været meget social, og var mere ude med vennerne end hun var hjemme. Hun tager stadig afsted til ting, ikke til nær så meget dog, men hun græder og har voldsomme angstanfald hver dag. Hun plejede at synge og spille klaver rigtig meget, men det gør hun sjældent. Nu sidder hun og stirrer tomt ud i luften eller ryger cigaretter. Hun tager tidligt hjem fra fester hvilket hun aldrig har gjort før og hun er generelt bare slet ikke sig selv. Hun har gået til psykolog, men stoppede hurtigt, da hun ikke syntes det hjalp. Hver gang vi prøver, at tale med hende, lukker hun ned, eller begynder at græde. I går aftes kom det så langt, at hun sagde at hun ikke ville leve i en verden uden sin kæreste. Hun lovede mig godt nok, at hun ikke vil gøre skade på sig selv, eller tage sit eget liv, men den sætning har siddet i hovedet på mig siden hun sagde det. Jeg vil rigtig gerne ringe til psykiatrisk skadestue, men hun vil ikke have det og min mand mener at vi ikke kan gøre det når hun ikke vil og er tæt på at være myndig. 

Jeg ved godt, at ting tager tid og jeg har selv mistet nogle tæt på mig, så jeg ved hvor hårdt det er, men jeg synes godt nok det trækker tænder ud, og det gør så ondt i hjertet at se min datter sådan her. Jeg kan ikke finde ud af om jeg skal få hende henvist til en psykiater, psykolog eller psykiatrisk skadestue eller om jeg skal lytte til min datter og ikke gøre det. 

Nogle gode råd?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. juni 2020

B&J

din datter kan ikke selv vide om hun har behov for en psykolog jeg vil se at få kontakte en måske en ny også få gang i de samtaler så hurtigt som muligt. 
evt. en psykolog der har speciale inde for området. 

kæmpe krammer til dig og din datter

Anmeld Citér

24. juni 2020

AnoMor

Anonym skriver:

Hej med jer

Jeg har en datter på 17 år, der mistede sin kæreste i januar i år. Han døde af meningitis og det gik meget hurtigt. De havde været ude om aftenen inden, og dagen efter havde han voldsom hovedpine og kastede meget op, men alle tænkte det bare var tømmermænd, og han kom først på hospitalet da han havde nakkestivhed og petekkier, men det var for sent.

Min datter har været enormt ked af det og de første to måneder græd hun dag og nat. Hun spiser næsten ikke, og jeg tror hun i hvert fald har tabt 10 kg og hun var endda meget spinkel i forvejen. Hun er stadig enormt ked af det og laver meget mindre end hvad hun plejede. Hun har altid været meget social, og var mere ude med vennerne end hun var hjemme. Hun tager stadig afsted til ting, ikke til nær så meget dog, men hun græder og har voldsomme angstanfald hver dag. Hun plejede at synge og spille klaver rigtig meget, men det gør hun sjældent. Nu sidder hun og stirrer tomt ud i luften eller ryger cigaretter. Hun tager tidligt hjem fra fester hvilket hun aldrig har gjort før og hun er generelt bare slet ikke sig selv. Hun har gået til psykolog, men stoppede hurtigt, da hun ikke syntes det hjalp. Hver gang vi prøver, at tale med hende, lukker hun ned, eller begynder at græde. I går aftes kom det så langt, at hun sagde at hun ikke ville leve i en verden uden sin kæreste. Hun lovede mig godt nok, at hun ikke vil gøre skade på sig selv, eller tage sit eget liv, men den sætning har siddet i hovedet på mig siden hun sagde det. Jeg vil rigtig gerne ringe til psykiatrisk skadestue, men hun vil ikke have det og min mand mener at vi ikke kan gøre det når hun ikke vil og er tæt på at være myndig. 

Jeg ved godt, at ting tager tid og jeg har selv mistet nogle tæt på mig, så jeg ved hvor hårdt det er, men jeg synes godt nok det trækker tænder ud, og det gør så ondt i hjertet at se min datter sådan her. Jeg kan ikke finde ud af om jeg skal få hende henvist til en psykiater, psykolog eller psykiatrisk skadestue eller om jeg skal lytte til min datter og ikke gøre det. 

Nogle gode råd?

Hun skal have psykologhjælp. Og synes faktisk psykologisk skadestue lyder som en rigtig god ide. 
kan godt være hun ikke vil og kan også være din mand mener i ikke Lan fordi hun snart er myndig. Men hun ER ikke myndig endnu. Og det er jeres ansvar at hjælpe hende når hun ikke kan hjælpe sig selv. 

mistede selv min bedste ven som 16 årig og ved h or hårdt det er. Det der hjalp for mig var at snakke om ham hele tiden. Men vi kommer videre på hver vores måder så det rigtige for mig er ikke nødvendigvis eigtig for hende. 

få hende på psykiatrisk skadestue. God bedring med hende. 

Anmeld Citér

25. juni 2020

Nielsen333

Da jeg mistede min kæreste fik jeg en belastningsreaktion, og kunne også få tanker om ikke at ville leve mere, samt en form for angstanfald hvor jeg bare kunne bryde helt sammen i op til flere timer ad gangen, uanset hvor jeg var henne. Min oplevelse af psykiatrien er desværre ikke god  Og jeg boede endda flere forskellige steder i landet i løbet af perioden, så jeg har tilhørt tre forskellige regioner. Hver gang jeg lod mig indlægge lavede de ikke andet end at prøve at komme af med mig igen. Region Hovedstaden var den absolut værste, de udskrev mig flere gange med selvmordstanker, det er så grotesk at tænke på i dag   Den ene af gangene var det endda en af mine pårørende der ville have mig indlagt, men de var iskolde. Når man er indlagt tror man i første omgang, at sygeplejerskerne og sosu'erne på afsnittet udelukkende er der for at hjælpe og passe på én, og det er helt rigtigt at det gør de, MEN de er der også for at tjekke op på om man nu ikke snart er ved at være klar til at tjekke ud igen. Det kan føles som et virkelig stort pres, især fordi det sker flere gange i døgnet. Jeg vil ikke fortælle dig at du ikke skal forsøge at få din datter indlagt, du skal bare for det første ikke regne med hun overhovedet får lov til at blive der i mere end et døgn eller to når hun ikke er til fare for andre. For det andet er det rigtig svært at indlægge mennesker med tvang, der skal RIGTIG meget til før det kan lade sig gøre, dog ved jeg ikke om det er anderledes når patienten ikke er myndig. For det tredje, og det synes jeg næsten er det vigtigste, så får man oftest slet ikke behandling mens man er indlagt. Oftest er det først når man bliver udskrevet, hvor man så tilbydes behandling ambulant. Så hvis din datter er i stand til at afholde sig fra at begå selvmord ville jeg ikke gå den vej hvis jeg var dig. Hvis du er nervøs for at hun ikke kan afholde sig fra det skal du selvfølgelig handle på det, ingen tvivl! Men ellers ville jeg tage en snak med hendes læge (det går jeg ud fra du godt kan når hun ikke er myndig?), og spørge om hun kan blive henvist til ambulant psykiatrisk behandling, eller måske til en privatpraktiserende psykolog igen. Jeg endte selv med at blive henvist til en privatpraktiserende psykolog, fordi jeg simpelthen opgav at få behandling i psykiatrien, også ambulant. Det var tydeligt at de ikke havde det rette tilbud til mig, og jeg blev da også bare kastet rundt mellem det ene og det andet og det tredje ambulante afsnit. Det sker heldigvis ikke for alle vil jeg gerne lige understrege! Men for mig virkede det som om de næsten kun havde tilbud til meget svært syge mennesker med psykoser, skizofreni, svære depressioner osv. Der var dog et enkelt tilbud som var relevant for mig, og det var et kompetencecenter for selvmordsforebyggelse, hvor man kunne få opfølgende samtaler med jævne mellemrum. Jeg opgav det hurtigt, fordi jeg syntes det virkede som om det mere havde karakter af netop opfølgning end af egentlig behandling. Det samme syntes jeg i øvrigt om samtaleterapi hos min privatpraktiserende psykolog - de første gange jeg var hos hende snakkede vi bare om det jeg nu havde brug for, og det oplevede jeg personligt ingen effekt af overhovedet. Jeg har brug for terapiformer der går mere i dybden med ens tanker, følelser og handlemåder. Det startede vi heldigvis på senere hen, og jeg kunne allerede mærke efter første gang, at det var meget mere effektivt end noget andet jeg havde prøvet. Så at din datter ikke oplevede at det hjalp at gå hos den første psykolog behøver ikke at betyde at det er sådan med den næste. Det kræver kemi, og at psykologen faktisk har indsigt i lige præcis de problematikker og symptomer som din datter døjer med. En privatpraktiserende psykolog tilbyder tit nogle helt andre slags behandling end psykiatrien. Min psykolog brugte for eksempel hypnoterapi (hypnose), hvilket jeg kunne mærke en god effekt af med det samme. Den slags ville jeg aldrig have kunnet få i psykiatrien.

Så for lige at opsummere, jeg er på ingen måde imod psykiatrien, jeg fik desværre bare ingen hjælp derfra selv, og jeg ved jeg langt fra er den eneste det er sket for. Indlæggelse fandt jeg ud af var en brandslukning mere end en reel hjælp til at komme videre. Og den ambulante behandling ved jeg har hjulpet nogen, jeg var desværre bare ikke selv én af dem. Så jeg ville som sagt tage en snak med hendes læge om hvorvidt den ambulante psykiatri er relevant for hende, eller om en ny privatpraktiserende psykolog kunne være en mulighed. På psykologeridanmark.dk kan du meget nemt søge dig frem til hvilke psykologer der har overenskomst med sygesikringen, og hvilke former for behandling de tilbyder hver især. Hvis du har nogen spørgsmål er du mere end velkommen til at skrive til mig, også privat hvis der er noget du ikke har lyst til at skrive offentligt. Og jeg beklager virkelig at min besked er blevet så lang, jeg syntes bare du skulle vide at psykiatrien desværre ikke altid fungerer som man håber og tror, samtidig med at det er vigtigt for mig at understrege at du ikke skal undlade at kontakte dem hvis du tror og føler at det er det bedste i jeres situation 

Anmeld Citér

25. juni 2020

Mullemee

Anonym skriver:

Hej med jer

Nogle gode råd?

Jeg har engang hørt, at der er nogle terapigrupper for unge, som hjælper rigtig godt, men jeg ved ikke om der er ventetid eller hvor i landet det er. Tjek evt  https://sorgcenter.dk/

Anmeld Citér

25. juni 2020

Anonym

Forsøg at få snakket med hende. Psykologisk er meget med kemi at gøre. 

Så måske et par stykker før i finder den rette. 

Ved der er nogle hvor det er massage med samtale kan ikke huske hvad det hedder. Men der man ikke i fokus på samme måde og åbner sig på en anden måde. 

Jeg ville spørger forsigtigt om i må se i hendes telefon til tider. Jeg tænker på hvad hun søger på. Unge i grupper hvor det ikke er godt for hende at være kan ende fatalt når den stakkelspige jo tydeligvis stadig er i sorg.

Hvem ville være ude af den sorg allerede nu sol voksent. 

Pykolog er en mærkelig str jeg har gået af to omgange og begge gange er det hjulpet. Men ikke som jeg havde " regnet. 

Anmeld Citér

25. juni 2020

Snoopy77

Jeg tænker at et besøg på psykiatrisk skadestue kan være en stor mundfuld for en ung pige, men jeg synes I skal ringe til lægen og tage med hende derop. Forklar hvordan I oplever hende og insister på at hun får hjælp hos en egnet psykolog. Man kan også få samtaler hos sin læge. Så hvis hun er tryg hos lægen, er det måske en mulighed. 
ønsker jer alt det bedste 

Anmeld Citér

25. juni 2020

Anonym trådstarter

hej igen

tak for jeres søde svar og undskyld jeg ikke fik svaret. Vi ringede til vores læge i morges som foreslog at vi tog hende ud på psykiatrisk skadestue, fordi det går hurtigere end hvis hun først blev henvist osv. Vi er hjemme igen og hun har fået tider til psykolog i psykiatrien, og vi blev opfordret til at finde sorggrupper til hende og så har hun fået antidepressiv som gerne skulle hjælpe.

Anmeld Citér

26. juni 2020

Anonym

Anonym skriver:

hej igen

tak for jeres søde svar og undskyld jeg ikke fik svaret. Vi ringede til vores læge i morges som foreslog at vi tog hende ud på psykiatrisk skadestue, fordi det går hurtigere end hvis hun først blev henvist osv. Vi er hjemme igen og hun har fået tider til psykolog i psykiatrien, og vi blev opfordret til at finde sorggrupper til hende og så har hun fået antidepressiv som gerne skulle hjælpe.

Godt hun får noget hjælp. 
jeg ved ikke om i/hun allerede er informeret, men man kan godt få det kortvarigt værre når man starter i medicinsk behandling. Bare så i er opmærksomme på hende

Anmeld Citér

26. juni 2020

Janet1989

Godt i har været afsted. Godt at hun kan få noget proffesionel hjælp. 
det lyder helt som om at hun har mistet sin livsgnist, hvilket er synd. Måske en neget dyb depression, sorg kan være en svær ting at håndtere ..

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.