Bekymret for min datter der har mistet sin kæreste

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. juni 2020

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Godt hun får noget hjælp. 
jeg ved ikke om i/hun allerede er informeret, men man kan godt få det kortvarigt værre når man starter i medicinsk behandling. Bare så i er opmærksomme på hende

ja det fik vi godt at vide. er også lidt bekymret for det. og også bivirkningerne, det er jo ikke småting der står på indlægssedlen:/

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. juni 2020

Anonym trådstarter

Janet1989 skriver:

Godt i har været afsted. Godt at hun kan få noget proffesionel hjælp. 
det lyder helt som om at hun har mistet sin livsgnist, hvilket er synd. Måske en neget dyb depression, sorg kan være en svær ting at håndtere ..

det er jeg også glad for. Har også selv tænkt på det er en depression, men er samtidig heller ikke meget for at "selvdiagnostisere"

Anmeld Citér

26. juni 2020

Anonym trådstarter

Nielsen333 skriver:

Da jeg mistede min kæreste fik jeg en belastningsreaktion, og kunne også få tanker om ikke at ville leve mere, samt en form for angstanfald hvor jeg bare kunne bryde helt sammen i op til flere timer ad gangen, uanset hvor jeg var henne. Min oplevelse af psykiatrien er desværre ikke god  Og jeg boede endda flere forskellige steder i landet i løbet af perioden, så jeg har tilhørt tre forskellige regioner. Hver gang jeg lod mig indlægge lavede de ikke andet end at prøve at komme af med mig igen. Region Hovedstaden var den absolut værste, de udskrev mig flere gange med selvmordstanker, det er så grotesk at tænke på i dag   Den ene af gangene var det endda en af mine pårørende der ville have mig indlagt, men de var iskolde. Når man er indlagt tror man i første omgang, at sygeplejerskerne og sosu'erne på afsnittet udelukkende er der for at hjælpe og passe på én, og det er helt rigtigt at det gør de, MEN de er der også for at tjekke op på om man nu ikke snart er ved at være klar til at tjekke ud igen. Det kan føles som et virkelig stort pres, især fordi det sker flere gange i døgnet. Jeg vil ikke fortælle dig at du ikke skal forsøge at få din datter indlagt, du skal bare for det første ikke regne med hun overhovedet får lov til at blive der i mere end et døgn eller to når hun ikke er til fare for andre. For det andet er det rigtig svært at indlægge mennesker med tvang, der skal RIGTIG meget til før det kan lade sig gøre, dog ved jeg ikke om det er anderledes når patienten ikke er myndig. For det tredje, og det synes jeg næsten er det vigtigste, så får man oftest slet ikke behandling mens man er indlagt. Oftest er det først når man bliver udskrevet, hvor man så tilbydes behandling ambulant. Så hvis din datter er i stand til at afholde sig fra at begå selvmord ville jeg ikke gå den vej hvis jeg var dig. Hvis du er nervøs for at hun ikke kan afholde sig fra det skal du selvfølgelig handle på det, ingen tvivl! Men ellers ville jeg tage en snak med hendes læge (det går jeg ud fra du godt kan når hun ikke er myndig?), og spørge om hun kan blive henvist til ambulant psykiatrisk behandling, eller måske til en privatpraktiserende psykolog igen. Jeg endte selv med at blive henvist til en privatpraktiserende psykolog, fordi jeg simpelthen opgav at få behandling i psykiatrien, også ambulant. Det var tydeligt at de ikke havde det rette tilbud til mig, og jeg blev da også bare kastet rundt mellem det ene og det andet og det tredje ambulante afsnit. Det sker heldigvis ikke for alle vil jeg gerne lige understrege! Men for mig virkede det som om de næsten kun havde tilbud til meget svært syge mennesker med psykoser, skizofreni, svære depressioner osv. Der var dog et enkelt tilbud som var relevant for mig, og det var et kompetencecenter for selvmordsforebyggelse, hvor man kunne få opfølgende samtaler med jævne mellemrum. Jeg opgav det hurtigt, fordi jeg syntes det virkede som om det mere havde karakter af netop opfølgning end af egentlig behandling. Det samme syntes jeg i øvrigt om samtaleterapi hos min privatpraktiserende psykolog - de første gange jeg var hos hende snakkede vi bare om det jeg nu havde brug for, og det oplevede jeg personligt ingen effekt af overhovedet. Jeg har brug for terapiformer der går mere i dybden med ens tanker, følelser og handlemåder. Det startede vi heldigvis på senere hen, og jeg kunne allerede mærke efter første gang, at det var meget mere effektivt end noget andet jeg havde prøvet. Så at din datter ikke oplevede at det hjalp at gå hos den første psykolog behøver ikke at betyde at det er sådan med den næste. Det kræver kemi, og at psykologen faktisk har indsigt i lige præcis de problematikker og symptomer som din datter døjer med. En privatpraktiserende psykolog tilbyder tit nogle helt andre slags behandling end psykiatrien. Min psykolog brugte for eksempel hypnoterapi (hypnose), hvilket jeg kunne mærke en god effekt af med det samme. Den slags ville jeg aldrig have kunnet få i psykiatrien.

Så for lige at opsummere, jeg er på ingen måde imod psykiatrien, jeg fik desværre bare ingen hjælp derfra selv, og jeg ved jeg langt fra er den eneste det er sket for. Indlæggelse fandt jeg ud af var en brandslukning mere end en reel hjælp til at komme videre. Og den ambulante behandling ved jeg har hjulpet nogen, jeg var desværre bare ikke selv én af dem. Så jeg ville som sagt tage en snak med hendes læge om hvorvidt den ambulante psykiatri er relevant for hende, eller om en ny privatpraktiserende psykolog kunne være en mulighed. På psykologeridanmark.dk kan du meget nemt søge dig frem til hvilke psykologer der har overenskomst med sygesikringen, og hvilke former for behandling de tilbyder hver især. Hvis du har nogen spørgsmål er du mere end velkommen til at skrive til mig, også privat hvis der er noget du ikke har lyst til at skrive offentligt. Og jeg beklager virkelig at min besked er blevet så lang, jeg syntes bare du skulle vide at psykiatrien desværre ikke altid fungerer som man håber og tror, samtidig med at det er vigtigt for mig at understrege at du ikke skal undlade at kontakte dem hvis du tror og føler at det er det bedste i jeres situation 

Det lyder virkelig som en hård omgang! nåede desværre ikke at se det inden vi var taget afsted til psyk. skadestue, håber da at vi får en bedre oplevelse. Håber du er okay igen?

Anmeld Citér

26. juni 2020

Nielsen333

Anonym skriver:

Det lyder virkelig som en hård omgang! nåede desværre ikke at se det inden vi var taget afsted til psyk. skadestue, håber da at vi får en bedre oplevelse. Håber du er okay igen?

Jeg bliver stadig fulgt lidt hos en privatpraktiserende psykolog og ditto psykiater, fordi jeg har følgevirkninger af belastningsreaktionen. Kognitive vanskeligheder, træthed, lav stresstærskel, derudover lidt angst, paranoia og socialfobi. Jeg tænker tit på om jeg ville have haft det bedre i dag, hvis den f***ing psykiatri (undskyld mit sprog ) havde hjulpet mig dengang. Men jeg håber virkelig at I får en bedre oplevelse. Din datter er jo juridisk stadig et barn, så jeg håber da virkelig ikke de kan tillade sig at svigte hende på samme måde, går ud fra de har et andet ansvar overfor børn end voksne??? Men uden at vide det. Uanset hvad, så håber jeg bare for jer at hun får gavn af den ambulante behandling. Jeg er rigtig glad for at I kom ind på skadestuen, for jeg ville faktisk have skrevet i mit forrige svar, at en tur forbi skadestuen netop kan hjælpe til at man kommer hurtigere frem i køen til ambulant behandling, præcis som jeres læge har sagt. Jeg glemte det bare, fordi ordene væltede lidt over hinanden  Skriv meget gerne en update om hende igen om noget tid, hvis overskuddet er der til det  Igen, jeg håber virkelig at psykiatrien vil gøre deres arbejde ordentligt i dette tilfælde, og ellers vil jeg som sagt foreslå at I prøver en privatpraktiserende psykolog igen, da de er ligeså forskellige som pærer og bananer 

Anmeld Citér

28. juni 2020

Anonym

Da hun er under 18, kan jeg virkelig anbefale hende sorggruppen Skyggebørn! Der går min dreng, efter at have mistet sin far. Vi kunne INTET hjælp få, fordi han ikke døde af kræft. Vi prøvede alle steder. Den her gruppe er det eneste sted der stod klar med åbne arme, og de gør det SÅ godt! Ved dog ikke om der ligger en skyggebørn nær dig.

Pueha, alverdens tanker til både hende og dig  Jeg ved hvordan det er at se sit barn så knust! 

Anmeld Citér

28. juni 2020

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig
Anonym skriver:

Hej med jer

Jeg har en datter på 17 år, der mistede sin kæreste i januar i år. Han døde af meningitis og det gik meget hurtigt. De havde været ude om aftenen inden, og dagen efter havde han voldsom hovedpine og kastede meget op, men alle tænkte det bare var tømmermænd, og han kom først på hospitalet da han havde nakkestivhed og petekkier, men det var for sent.

Min datter har været enormt ked af det og de første to måneder græd hun dag og nat. Hun spiser næsten ikke, og jeg tror hun i hvert fald har tabt 10 kg og hun var endda meget spinkel i forvejen. Hun er stadig enormt ked af det og laver meget mindre end hvad hun plejede. Hun har altid været meget social, og var mere ude med vennerne end hun var hjemme. Hun tager stadig afsted til ting, ikke til nær så meget dog, men hun græder og har voldsomme angstanfald hver dag. Hun plejede at synge og spille klaver rigtig meget, men det gør hun sjældent. Nu sidder hun og stirrer tomt ud i luften eller ryger cigaretter. Hun tager tidligt hjem fra fester hvilket hun aldrig har gjort før og hun er generelt bare slet ikke sig selv. Hun har gået til psykolog, men stoppede hurtigt, da hun ikke syntes det hjalp. Hver gang vi prøver, at tale med hende, lukker hun ned, eller begynder at græde. I går aftes kom det så langt, at hun sagde at hun ikke ville leve i en verden uden sin kæreste. Hun lovede mig godt nok, at hun ikke vil gøre skade på sig selv, eller tage sit eget liv, men den sætning har siddet i hovedet på mig siden hun sagde det. Jeg vil rigtig gerne ringe til psykiatrisk skadestue, men hun vil ikke have det og min mand mener at vi ikke kan gøre det når hun ikke vil og er tæt på at være myndig. 

Jeg ved godt, at ting tager tid og jeg har selv mistet nogle tæt på mig, så jeg ved hvor hårdt det er, men jeg synes godt nok det trækker tænder ud, og det gør så ondt i hjertet at se min datter sådan her. Jeg kan ikke finde ud af om jeg skal få hende henvist til en psykiater, psykolog eller psykiatrisk skadestue eller om jeg skal lytte til min datter og ikke gøre det. 

Nogle gode råd?

Jeg håber, I snart ser, at hun får mod på lovet igen. Sorg er hårdt, drænende og ekstremt forvirrende at finde rundt i, og det kan tage lang tid.

Jeg mistede min mand for 7 år siden, efter et forløb på 14 dage. Og jeg er først nu for alvor ved at finde mig selv og leve fremfor bare at overleve. Jeg var dog et andet sted i livet, jeg var knap 32 og med to mindre børn. Din datter er så ung og stadig ved at udvikle sin egen identitet, og lige netop der tænker jeg at sorg kan være en kritisk oplevelse. 

Jeg brugte selv Børn, Unge og Sorg til mine børn, og til sparring som forælder. De har meget travlt og jeg tror ikke, at vilkårene er helt det samme som for 7 år siden, men de hjælper børn og unge op til 28 år og ikke kun tab pga. kræft. Samtidig er vejledningen til forældre til børn i sorg guld værd - de er meget professionelle. Der er også Skyggebørn, som tilbyder sorggrupper over store dele af landet. 

Jeg ved ikke, om jeres datter er så fastlåst i tabet, så hun lige nu måske ikke har gavn af en sorggruppe, og i så fald tænker jeg at vejledning og guidning af jer forældre er meget vigtigt. Det er stadig relativt kort tid siden at hun mistede.  Jeg håber, at hun snart får lidt gnist tilbage, og mange tanker til jer alle sammen. Sorg er hårdt - at se sit barn i sorg er næsten endnu værre 

Anmeld Citér

2. juli 2020

Anonym

Flere af mine veninder i folkeskolen gik i sådanne grupper, fx med forældre med misbrug, sorggruppe osv. 

Altså jeg ved godt du siger hun ikke vil snakke.. Nu foreslår jeg bare noget, udfra at jeg ikke ved så meget om jeres situation. Har du prøvet at snakke med hende, uden at være den mega gode beskyttende mor? Har du prøvet bare at samtale med hende, måske spørge hende om det er en mega stort savn i dag eller en lille smule lysere dag, så du ved hvor du har hende. (For dagene er ikke ens når man sørger!). Måske kan du give hende et kram. Måske kan i bare lytte til noget musik hun kan lide, eller høre “What Are Words”. Tænker bare at når man har det svært så kan forældre være så skide analyserende og det hadede jeg min mor for, men shit hvor har vi haft mange gode snakke når bare vi lige kom over den svære del. Du kan også spørge om hun har fundet nogen at fortælle det til, måske online eller bare nogen fra skolen. 
Hvis ikke hun føler en psykolog er noget forstår jeg hende godt. Jeg kunne heller ikke bruge det til noget da min søster døde. Har hun nogen? 
Og til sidst... det er stort at hun har fortalt at hun indimellem ikke orker mere. Det betyder ikke at man har givet op

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.