Hamster

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. juni 2020

Anonym trådstarter

Wampires skriver:

Jeg anbefaler at læse op på information på Dansk Hamsterforenings hjemmeside på Facebook eller Hamsterland.dk..

Jeg har desværre oplevet at flere andre hjemmesider misinformerer omkring hamsterne...

specielt dværghamstere er der mange forkerte informationer omkring... specielt fra dyrehandlerne der oftest køber deres fra hamsterfarme hvor de er fuldkommen ligeglade med arter og genetik osv...

jeg har selv haft både guldhamstere og dværghamstere...

dværghamstere kræver mindre bur men ofte mere aktivitet, de kan nogen gange tage længere tid at gøre tamme til gengæld har de ikke ligeså stor brug for menneskekontakt efterfølgende for at forblive tamme...

guldhamstere kræver selvfølgelig mere plads da de er ca. 3 gange så store, de tager ofte ikke så lang tid at gøre tamme (hvis man handler med en avler der sørger for håndtering hver dag) men de har mere brug for at man lige har dem ude hver dag og snakke med og aktivere dem...

jeg har haft begge dele hvor de var agressive, og jeg har haft at begge endte med at være nussedyr efter at jeg virkelig sørgede for kontakt hver gang de selv var vågne og masser af aktiviteter der holdt dem beskæftigede fremfor at de blev rastløse eller stressede...

ALLE mine hamstere vendte deres døgnrytme til at være vågne når vi var det i løbet af dagen...

men igen det kræver selvfølgelig at man gør en indsats og stadig husker at gøre det på deres præmisser i starten...

hjul i dag larmer ikke så længe man sørger for at købe et ordentligt hjul og ikke bruger det plastikbras der følger med de fleste bure..

hvis I vælger dværghamstere er det en god ide at vælge et "lukket" hjul forstået på den måde at det ikke er lavet som tremmer.. da de ellers har en risiko for at poten kommer i klemme når de virkelig får fart på hjulet... og tro mig der kan komme knald på de små ben...

i forhold til mad skal man huske animalsk protein hver dag.. det kan nemt klares hvis man selv laver kød at spise.. bare husk det ikke må være krydret...

i forhold til strøelse så overvej at have et lukket bur da hamstere elsker at grave og lave huler... der findes mange forskellige slags bundlagt men undgå savsmuld/spåner da det støver meget og det er hverken sundt for jer eller hamsteren...

ALDRIG ALDRIG ALDRIG giv den det man kalder hamstervat.. når de deler det for at bygge rede sluger de en lille smule og ender med dø pga det filtrer sig sammen nede i deres maver og det kan ikke fordøjes...

masser af toiletpapir er fantastiskt for dem at bruge og det bliver nedbrudt i maven uden problemer.. det bedste mine vidste var at få 12 stykker fordelt i buret som de selv hentede hen til hulen og flåede i stykker...

alt efter hvad bundstrøelse og burstørrelse og hamster bør buret skiftes i bund en gang om ugen... tro mig du er ikke i tvivl når det er tid til at skifte... vi har haft renlige hamstere der brugte bestemte hjørner til tis eller pølle og derfor kunne vi blot rengøre der og så nøjes med stort skift en gang om ugen... har også haft grisebasser der gjorde det hele i deres rede hvor jeg måtte skifte 2 gange om ugen... 

udover bur er det en god ide at overveje hvor hamsteren skal aktiveres henne.. skal det være et kæmpe bur med forskellige aktiviteter eller et lidt mindre og så har i en løbegård/hamsterbold den kan komme ud og være i??..

på Dansk hamsterforenings hjemmeside kan du læse om mindstemål på både bur og hjul udfra hvad der er bedst for dyrene..

hamster er som alle andre kæledyr noget der tager tid og arbejde at holde...

men jeg har været fantastisk heldig med dem jeg har haft og har haft nussedyr næsten i allesammen hvor jeg kunne sidde med dem i hænderne eller have med i lommen rundt i lejligheden...

alt efter hamsterart og genetikken i linjen så lever hamstere et sted mellem 1-4 år..

vores ældste havde vi i 2.5 år, hvor gammel hun var da vi fik hende ved vi ikke da vi dengang købte hos den lokale dyrehandler.. hun var et guldhamster..

Tak for din meget gode og lærerige besked her. Det var virkelig sådan en jeg havde brug for. Og det bekræfter mig bare i, at det ikke er en hamster han skal have.. ikke endnu ihverfald. 

Får stress bare af at læse alle de ting med hvad man skal huske og må og ikke må. Og med 7/7 ordning kender jeg mig selv godt nok til at vide at jeg aldrig ville få den ud i de uger han er hjemme hos sin far. Og det ville være synd kan jeg godt høre. 

jeg tror vi holder os til en kat som jeg har haft før og ved hvad kræver 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. juni 2020

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20
Anonym skriver:

Tak for din meget gode og lærerige besked her. Det var virkelig sådan en jeg havde brug for. Og det bekræfter mig bare i, at det ikke er en hamster han skal have.. ikke endnu ihverfald. 

Får stress bare af at læse alle de ting med hvad man skal huske og må og ikke må. Og med 7/7 ordning kender jeg mig selv godt nok til at vide at jeg aldrig ville få den ud i de uger han er hjemme hos sin far. Og det ville være synd kan jeg godt høre. 

jeg tror vi holder os til en kat som jeg har haft før og ved hvad kræver 

så dejligt at høre at du tager det ansvar og anerkender dine egne begrænsninger 

jeg har virkelig set mange skrækeksempler på velmenende forældre hvor hamster er endt med at være taberen...

jeg ville rigtig gerne give vores børn hamster, men netop da jeg selv kan mærke at jeg mangler overskuddet til at hjælpe med at gøre tam så kommer det ikke videre... ikke før de alle 3 er lidt større og kan være mere med...

Anmeld Citér

2. juni 2020

Anonym trådstarter

Wampires skriver:

så dejligt at høre at du tager det ansvar og anerkender dine egne begrænsninger 

jeg har virkelig set mange skrækeksempler på velmenende forældre hvor hamster er endt med at være taberen...

jeg ville rigtig gerne give vores børn hamster, men netop da jeg selv kan mærke at jeg mangler overskuddet til at hjælpe med at gøre tam så kommer det ikke videre... ikke før de alle 3 er lidt større og kan være mere med...

Det gør jeg helt sikkert. Skal ikk anskaffe mig noget levende væsen uden at have sat mig 1000% ind i det og være sikker på at jeg magter det. 

havde engang en nabo der købte en lille chihuahua hund. Hun magtede ikk at lufte den. Så den blev sat i en snor ud af vinduet så den havde lige 2 meter at gå og, tisse og hvad den ellers skulle, på. Det var dæleme synd for den lille hund. Og den gøede næsten uafbrudt fra den blev sat ud til den kom ind igen efter et pr timer. 

Anmeld Citér

2. juni 2020

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20
Anonym skriver:

Det gør jeg helt sikkert. Skal ikk anskaffe mig noget levende væsen uden at have sat mig 1000% ind i det og være sikker på at jeg magter det. 

havde engang en nabo der købte en lille chihuahua hund. Hun magtede ikk at lufte den. Så den blev sat i en snor ud af vinduet så den havde lige 2 meter at gå og, tisse og hvad den ellers skulle, på. Det var dæleme synd for den lille hund. Og den gøede næsten uafbrudt fra den blev sat ud til den kom ind igen efter et pr timer. 

er så synd...

har haft meldt en genbo en gang der gjorde det samme med en større hund.. den blev bundet til trappen udenfor og så stod den der.. uden vand eller noget på fliserne i solen det meste af tiden da snoren var for kort til at den kunne gå ind i skyggen under trappen...

Anmeld Citér

2. juni 2020

Anonym trådstarter

Wampires skriver:

er så synd...

har haft meldt en genbo en gang der gjorde det samme med en større hund.. den blev bundet til trappen udenfor og så stod den der.. uden vand eller noget på fliserne i solen det meste af tiden da snoren var for kort til at den kunne gå ind i skyggen under trappen...

Årh nej. Det er endnu værre jo. 
den her hund havde heldigvis et kæmpe træ den kunne ligge sig under i skygge. Og vidst nok også en vsndskål. Heldigvis 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.