Hamster

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1. juni 2020

IenFart

Profilbillede for IenFart
Anonym skriver:

Det skal jeg ikke have. De stinker ganske forfærdeligt. 

Det er nu ikke min erfaring og vi havde dem gennem flere år. Det kræver selvf. at buret rengøres relativt ofte, men sådan er det med mange gnavere.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. juni 2020

Anonym trådstarter

IenFart skriver:

Det er nu ikke min erfaring og vi havde dem gennem flere år. Det kræver selvf. at buret rengøres relativt ofte, men sådan er det med mange gnavere.

Okay. Kan bare huske der var en fra min klasse der havde dem og jeg syntes virkelig de stank forfærdeligt. Men er generelt ikke meget for rotter. Synes ikke de hverken er særlig søde at se på eller sjove. Men sådan er vi aå forskellige

Anmeld Citér

1. juni 2020

Soonmom

Profilbillede for Soonmom
Øboen skriver:

Jeg tænker man skal være mega meget over et barn på den alder, hvis han/hun skal have sådan et lille dyr i hænderne. Og så er de virkelig ikke særligt sjove, de ser nuttede ud, men det er jo ikke som sådan et "kæledyr" som gerne vil nusses. De sover hele dagen på deres bunke af hamstret tørfoder. Så jeg tænker det måske er værd at overveje hvad barnet forventer af dyret?

For hvis det er for at have et dyr man kan have i hånden og nusse lidt med, så ville jeg 100 gange hellere anbefale en undulat. De kan blive vildt tamme, flyver hen og sidder på en, kan nusses, er fx mega sjove at give bad i håndvasken og sådan noget. Hvor en hamster bare render rundt og skider i sofaen og æder knapperne på fjernbetjeningen (ja, jeg havde begge dele som barn). 

Og ang. Marsvin, så anbefales de ikke til så små børn, for hvis man taber dem risikere man at de brækker ryggen og lider en ret trist død. 

Marsvin anbefales lige netop til små børn, men som alle andre dyr skal små børn jo selvfølgelig være under opsyn

Anmeld Citér

1. juni 2020

Soonmom

Profilbillede for Soonmom
Anonym skriver:

Allerede der er det så no go med hamster 

vi bor i en 2 værelses med åben stue/køkken. Og jeg har seng i stuen. Så uanset hvor den står ville den irriterer mig.  
Og hvis man ikk kan kæle med den så er der ligemeget  

marsvin kommer ikke på tale. Kan ikk selv lide marsvin. Har aldrig brudt mig om at røre dem af en eller anden underlig årsag 

Der findes jo mange racer inden for marsvin, så de føles ikke ens 

Der findes skinny (uden pels) Teddy (ru pels) korthåret (alm pels), langhåret, virvel osv 

Anmeld Citér

1. juni 2020

Anonym trådstarter

Soonmom skriver:

Der findes jo mange racer inden for marsvin, så de føles ikke ens 

Der findes skinny (uden pels) Teddy (ru pels) korthåret (alm pels), langhåret, virvel osv 

Ja det ved jeg. Men ved slet ikk om det har noget med pelsen at gøre at jeg ikke kan lide at røre dem. Ved faktisk ikke hvad det er. 

Anmeld Citér

1. juni 2020

moar34

Profilbillede for moar34
Anonym skriver:

Min søn på snart 5 år ønsker sig en hamster i fødselsdagsgave. 

men da jeg aldrig har haft sådan en før så ville jeg høre om der er nogen der kan fortælle mig hvordan sådan en passes inden jeg anskaffer en. 
- hvor tit skal buret skiftes
- hvad skal man bruge udover bur

osv. Håber nogen med erfaring kan hjælpe 

Mine unger har haft hamstre. Vi troede det var 2 hunner, men pludselig havde vi å’et mange. De stak af, bed ungerne gongadze ikke kæles og så slog de hinanden ihjel og larmede helt vildt. Vi får aldrig sådan nogle hamstre igen  

Anmeld Citér

1. juni 2020

Anonym trådstarter

moar34 skriver:

Mine unger har haft hamstre. Vi troede det var 2 hunner, men pludselig havde vi å’et mange. De stak af, bed ungerne gongadze ikke kæles og så slog de hinanden ihjel og larmede helt vildt. Vi får aldrig sådan nogle hamstre igen  

Tror også bare vi springer over herhjemme med de historier jeg høre her 

Anmeld Citér

1. juni 2020

Chrizta

Profilbillede for Chrizta
Anonym skriver:

men da jeg aldrig har haft sådan en før så ville jeg høre om der er nogen der kan fortælle mig hvordan sådan en passes inden jeg anskaffer en. 

Hvis du vil vide mere om Hamster så et der en rigtig fin Facebook-gruppe hvor du kan få en masse information. Dværghastergruppen (FDH)

Jeg havde selv hamster som lille og havde 3 stk. som boede på mit værelse og  blev ikke forstyrret af dem om natten. 

Lad hver med at købe i dyrehandel, køb hos en opdrætter - hvor de er blevet vænnet til håndtering. 

Isabell  (Nov. 2009) ��

Elina (Sep. 2012) ��

Adrien (Juni 2020) ��

Anmeld Citér

1. juni 2020

ErDuHerIkkeSnart

Profilbillede for ErDuHerIkkeSnart

Har lige foræret - efter laaaang tids intenst ønske - min 4-årige sin første hamster. De skal helst bo alene, de er nemme at passe, racen (guldhamster) måler 12-15 cm, og er ret rolig. Tilmed bliver de maksimalt en håndfuld år = genialt starter-kæledyr.

Det har været en gigantisk succes. Hun knuselsker det lille kræ, kan fint selv deltage i pasningen, har fast til opgave at skifte vand og så hjælpes vi ad om at skifte bur to gange om uge, det tager 10 min.)

Hun er et ret fornuftigt/roligt barn, så hun kan godt administrere selv at tage ham op, kæle med den, sætte den retur (vi er selvfølgelig til stede). Hun stråler af stolthed, og det er faktisk ret hyggeligt alt i alt 

Anmeld Citér

1. juni 2020

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20
Anonym skriver:

Jeg anbefaler at læse op på information på Dansk Hamsterforenings hjemmeside på Facebook eller Hamsterland.dk..

Jeg har desværre oplevet at flere andre hjemmesider misinformerer omkring hamsterne...

specielt dværghamstere er der mange forkerte informationer omkring... specielt fra dyrehandlerne der oftest køber deres fra hamsterfarme hvor de er fuldkommen ligeglade med arter og genetik osv...

jeg har selv haft både guldhamstere og dværghamstere...

dværghamstere kræver mindre bur men ofte mere aktivitet, de kan nogen gange tage længere tid at gøre tamme til gengæld har de ikke ligeså stor brug for menneskekontakt efterfølgende for at forblive tamme...

guldhamstere kræver selvfølgelig mere plads da de er ca. 3 gange så store, de tager ofte ikke så lang tid at gøre tamme (hvis man handler med en avler der sørger for håndtering hver dag) men de har mere brug for at man lige har dem ude hver dag og snakke med og aktivere dem...

jeg har haft begge dele hvor de var agressive, og jeg har haft at begge endte med at være nussedyr efter at jeg virkelig sørgede for kontakt hver gang de selv var vågne og masser af aktiviteter der holdt dem beskæftigede fremfor at de blev rastløse eller stressede...

ALLE mine hamstere vendte deres døgnrytme til at være vågne når vi var det i løbet af dagen...

men igen det kræver selvfølgelig at man gør en indsats og stadig husker at gøre det på deres præmisser i starten...

hjul i dag larmer ikke så længe man sørger for at købe et ordentligt hjul og ikke bruger det plastikbras der følger med de fleste bure..

hvis I vælger dværghamstere er det en god ide at vælge et "lukket" hjul forstået på den måde at det ikke er lavet som tremmer.. da de ellers har en risiko for at poten kommer i klemme når de virkelig får fart på hjulet... og tro mig der kan komme knald på de små ben...

i forhold til mad skal man huske animalsk protein hver dag.. det kan nemt klares hvis man selv laver kød at spise.. bare husk det ikke må være krydret...

i forhold til strøelse så overvej at have et lukket bur da hamstere elsker at grave og lave huler... der findes mange forskellige slags bundlagt men undgå savsmuld/spåner da det støver meget og det er hverken sundt for jer eller hamsteren...

ALDRIG ALDRIG ALDRIG giv den det man kalder hamstervat.. når de deler det for at bygge rede sluger de en lille smule og ender med dø pga det filtrer sig sammen nede i deres maver og det kan ikke fordøjes...

masser af toiletpapir er fantastiskt for dem at bruge og det bliver nedbrudt i maven uden problemer.. det bedste mine vidste var at få 12 stykker fordelt i buret som de selv hentede hen til hulen og flåede i stykker...

alt efter hvad bundstrøelse og burstørrelse og hamster bør buret skiftes i bund en gang om ugen... tro mig du er ikke i tvivl når det er tid til at skifte... vi har haft renlige hamstere der brugte bestemte hjørner til tis eller pølle og derfor kunne vi blot rengøre der og så nøjes med stort skift en gang om ugen... har også haft grisebasser der gjorde det hele i deres rede hvor jeg måtte skifte 2 gange om ugen... 

udover bur er det en god ide at overveje hvor hamsteren skal aktiveres henne.. skal det være et kæmpe bur med forskellige aktiviteter eller et lidt mindre og så har i en løbegård/hamsterbold den kan komme ud og være i??..

på Dansk hamsterforenings hjemmeside kan du læse om mindstemål på både bur og hjul udfra hvad der er bedst for dyrene..

hamster er som alle andre kæledyr noget der tager tid og arbejde at holde...

men jeg har været fantastisk heldig med dem jeg har haft og har haft nussedyr næsten i allesammen hvor jeg kunne sidde med dem i hænderne eller have med i lommen rundt i lejligheden...

alt efter hamsterart og genetikken i linjen så lever hamstere et sted mellem 1-4 år..

vores ældste havde vi i 2.5 år, hvor gammel hun var da vi fik hende ved vi ikke da vi dengang købte hos den lokale dyrehandler.. hun var et guldhamster..

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.