Udtrækning - tandlæge

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1. juni 2020

Anonym trådstarter

2017morigen skriver:

Når du nu skal have en tandlæge behandling ud over tandrensning så er udtrækning langt det mindste ubehagelige indgreb efter min mening. Jeg har haft et par huller, 1 rodbehandling og 2 visdomstænder trukket ud.

Bedøvelsen er ikke så rar. Det første prik kan godt føles som når man bider sig selv i kinden og efter følgende spænder det lidt når bedøvelsen skydes ind. 

Min første tand stod tandlægen med tanden ude inden jeg rigtigt forstod at det var nu han hæv den ud. Det gjore slet ikke ondt. 

Anden gang kunne jeg godt mærke lidt da tandlægen tog ved for at hive ud. Så vente vi lige 5 min mere så bedøvelsen virkede lidt bedre. Så kom den ud lige som den første tand.

Tænder i undermunden kan være lidt mere kompliceret at få ud, men tandlægen tjekker med et røgentenbillede hvordan tandens rod ligger inden så der tages højde for det.

Det er slet ikke så slemt som du forstiller dig men tal med din tandlæge om din angst så de har mulighed for at hjælpe dig bedst muligt 

Tak for en god beskrivelse. 

Ja, må hellere snakke med dem om det, skal i næste uge ned og have taget røntgen billeder, så må jeg lige snakke med dem om det. Jeg er ny patient hos dem  (heldige dem) 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. juni 2020

asphodel

Da jeg fik fjernet min første visdomstand tog det 1½ time. Jeg var tudefærdig. Jeg er sikker på at tandlægen troede at det ville gå som smurt, men det gjorde det ikke. Jeg tror at tanden måtte skæres i stykker for at kunne komme ud. Og jeg havde slemme smerter i en uges tid efter. Jeg måtte få to sprøjter med bedøvelse, fordi det tog så lang tid. Jeg tænker at den første begyndte at holde op med at virke.

Herefter skiftede jeg tandlæge. Den anden visdomstand fik jeg fjernet ved en tandkirurg. Jeg var hunderæd. Men tandkirurgen gav bedøvelse og skar tanden fri, og jeg var færdig i løbet af fem minutter. Ingen smerter bagefter overhovedet (ikke noget mindeværdigt i hvert fald - ikke som ved første omgang hvor jeg til sidst tog tilbage til tandlægen og stod og tudede i venteværelset indtil de gav mig en akuttid).

Sidst jeg var ved tandlægen snakkede han om at måske en gang om meget lang tid skulle de to sidste visdomstænder også fjernes, men det var slet ikke endnu. Jeg var helt klar i spyttet med ham om, at når han begynder at snakke om at fjerne visdomstænder, så bliver jeg nervøs. Så det er helt sikkert noget, som jeg ville italesætte med tandlægen INDEN de får lov til at bore eller skære eller hive i nogen af mine tænder.

Anmeld Citér

1. juni 2020

HåberPåMirakler

Anonym skriver:

Jeg skal ind til en mand. 
Hvad var det du fik inden, før at de kunne bedøve dig? 
jeg har fået afvide hvad der skal ske og hvor langtid det ville tage og få de to tænder ud. 

Jeg besvimet engang os lægen, og det har sat sig i mig siden, så det derfor jeg er så nervøs.

Jeg fik stesolid, en beroligende pille som skal tages en time før og så virker i 6 timer. Den får en til at være sådan lidt ligeglad med hvad der skal ske, men man kan ikke selv køre osv så man skal have en med.

Jeg fik det på recept ved tandlægen og jeg havde det stående her hjemme til tilfælde af jeg skulle noget akut. Ellers kunne jeg simpelthen ikke leve i angsten til hverdag (jeg var voldsomt mærket af det)

Jeg får ikke stesolid mere ved tandbehandling og har ikke angsten mere til hverdag. Jeg har fået lavet rodbehandling af 4 omgange uden stesolid, så jeg er glad for det store arbejde jeg lagde i at få det væk sammen med psykolog, læge og coach  

Anmeld Citér

1. juni 2020

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20

Jeg har fået fjernet 3 af mine visdomstænder...

alle 3 hos en tandkirurg der havde forstand på folk med tandlæge og nåleskræk...

jeg er ikke bange for tandlæger men bryder mig ikke om det... til gengæld er jeg hunderæd for at skulle stikkes...

hun ligger i Solrød og hedder Merete hende jeg var hos...

den første gang var det en tand, det gik forholdsvist nemt nok.. hun skulle bruge kræfter da dens rødder var snoede flere gange rundt om sig selv og den lå ned på siden.. dvs den voksede med tyggefladen ud mod det bagerste af munden fremfor op igennem tandkødet..

den anden gang skulle jeg have fjernet 2 på en gang... den øverste splintrerede fuldkommen da hun tog fat på den og med begge endte de med at måtte skære i min kæbeknogle for at få dem fri...

det gjorde ikke ondt men hold op hvor det vibrerer og summer når de saver i knoglen på den måde...

alle 3 gange skulle jeg sys bagefter og måtte ikke spise/drikke x antal timer efter..

sørg for at have mundskyl hjemme da det er meget rarere at skylle end at børste hvis det er ømt..

sørg for at have tandstikker til at rense med.. sådan nogle bløde børste nogle..

og ja sørg for at sætte ord på din angst..

ved at hun var vant til at voksne mennesker var meget bange havde hun en assistent til at sidde og holde min hånd og klemme den med mellemrum og sige: husk at trække vejret.. da jeg var så nervøs så jeg faktisk lå og holdte vejret rigtig meget..

så længe du husker din vejrtrækning og fokuserer på den så hjælper det med at slappe af og jo mere du slapper af desto mindre mærker du...

pøj pøj :)

Anmeld Citér

1. juni 2020

B&J

Sig det lige ud til tandlægen eller ring. 
jeg er møg bange for at gå til tandlægen men de er så søde snakker med mig og virkelig opmærksomme på hvordan jeg har det osv. det er jeg rigtig glad for

Anmeld Citér

1. juni 2020

Anonym trådstarter

asphodel skriver:

Da jeg fik fjernet min første visdomstand tog det 1½ time. Jeg var tudefærdig. Jeg er sikker på at tandlægen troede at det ville gå som smurt, men det gjorde det ikke. Jeg tror at tanden måtte skæres i stykker for at kunne komme ud. Og jeg havde slemme smerter i en uges tid efter. Jeg måtte få to sprøjter med bedøvelse, fordi det tog så lang tid. Jeg tænker at den første begyndte at holde op med at virke.

Herefter skiftede jeg tandlæge. Den anden visdomstand fik jeg fjernet ved en tandkirurg. Jeg var hunderæd. Men tandkirurgen gav bedøvelse og skar tanden fri, og jeg var færdig i løbet af fem minutter. Ingen smerter bagefter overhovedet (ikke noget mindeværdigt i hvert fald - ikke som ved første omgang hvor jeg til sidst tog tilbage til tandlægen og stod og tudede i venteværelset indtil de gav mig en akuttid).

Sidst jeg var ved tandlægen snakkede han om at måske en gang om meget lang tid skulle de to sidste visdomstænder også fjernes, men det var slet ikke endnu. Jeg var helt klar i spyttet med ham om, at når han begynder at snakke om at fjerne visdomstænder, så bliver jeg nervøs. Så det er helt sikkert noget, som jeg ville italesætte med tandlægen INDEN de får lov til at bore eller skære eller hive i nogen af mine tænder.

Sikke en slem oplevelse du havde første gang der er virkelig ikke noget at sige til, st du bliver hunderæd ved tanken om visdomstænder der skal ud .. HOLD NU K***

der er da intet at sige til, at du ikke frivilligt stiller op hos tandlægen, den oplevelse sidder i en resten af livet. 

det er lige dette jeg frygter, at det gør så ondt at jeg ikke kan være i det. 
jeg havde for 5år siden en oplevelse ved lægen, hvor “smerten” kom helt uventet og det ente med at jeg kort tid efter besvimede .. DEN oplevelse har gjort, at både ved læge, tandlæge, flyvening mm, tikker på psyke så meget at jeg får svedige hænder, hjertet banker og kan nærmest mærke hvordan mine hænder og fødder sover fordi blodet nærmest forlader min krop (havde jeg nær sagt) 

jeg ved godt at det lyder helt hen i hampen at have det sådan..

Anmeld Citér

1. juni 2020

Anonym trådstarter

B&J skriver:

Sig det lige ud til tandlægen eller ring. 
jeg er møg bange for at gå til tandlægen men de er så søde snakker med mig og virkelig opmærksomme på hvordan jeg har det osv. det er jeg rigtig glad for

Ja, tror også tandlægen kunne mærke at jeg ikke var tryg ved den situtation jeg lige pludselig stod i. 

Anmeld Citér

1. juni 2020

Anonym trådstarter

Wampires skriver:

Jeg har fået fjernet 3 af mine visdomstænder...

alle 3 hos en tandkirurg der havde forstand på folk med tandlæge og nåleskræk...

jeg er ikke bange for tandlæger men bryder mig ikke om det... til gengæld er jeg hunderæd for at skulle stikkes...

hun ligger i Solrød og hedder Merete hende jeg var hos...

den første gang var det en tand, det gik forholdsvist nemt nok.. hun skulle bruge kræfter da dens rødder var snoede flere gange rundt om sig selv og den lå ned på siden.. dvs den voksede med tyggefladen ud mod det bagerste af munden fremfor op igennem tandkødet..

den anden gang skulle jeg have fjernet 2 på en gang... den øverste splintrerede fuldkommen da hun tog fat på den og med begge endte de med at måtte skære i min kæbeknogle for at få dem fri...

det gjorde ikke ondt men hold op hvor det vibrerer og summer når de saver i knoglen på den måde...

alle 3 gange skulle jeg sys bagefter og måtte ikke spise/drikke x antal timer efter..

sørg for at have mundskyl hjemme da det er meget rarere at skylle end at børste hvis det er ømt..

sørg for at have tandstikker til at rense med.. sådan nogle bløde børste nogle..

og ja sørg for at sætte ord på din angst..

ved at hun var vant til at voksne mennesker var meget bange havde hun en assistent til at sidde og holde min hånd og klemme den med mellemrum og sige: husk at trække vejret.. da jeg var så nervøs så jeg faktisk lå og holdte vejret rigtig meget..

så længe du husker din vejrtrækning og fokuserer på den så hjælper det med at slappe af og jo mere du slapper af desto mindre mærker du...

pøj pøj :)

Tak for din besked og de gode råd.

var du utilpas eller ligende da du skulle gå igen?

jeg skal os ha to væk på en gang, holy det hjalp bare ikke på det. 
jeg er mest bekymret for at besvime fordi jeg for 5år siden, havde en træls oplevelse ved lægen hvor jeg besvimede af en “uventet smerte” og den oplevelse har fyldt mig siden. 

jeg skal have taget billeder i ugen her, hvor tandlægen skal bedømme om det kan lade sig gøre. 

Anmeld Citér

1. juni 2020

Anonym trådstarter

HåberPåMirakler skriver:

Jeg fik stesolid, en beroligende pille som skal tages en time før og så virker i 6 timer. Den får en til at være sådan lidt ligeglad med hvad der skal ske, men man kan ikke selv køre osv så man skal have en med.

Jeg fik det på recept ved tandlægen og jeg havde det stående her hjemme til tilfælde af jeg skulle noget akut. Ellers kunne jeg simpelthen ikke leve i angsten til hverdag (jeg var voldsomt mærket af det)

Jeg får ikke stesolid mere ved tandbehandling og har ikke angsten mere til hverdag. Jeg har fået lavet rodbehandling af 4 omgange uden stesolid, så jeg er glad for det store arbejde jeg lagde i at få det væk sammen med psykolog, læge og coach  

Så du tog pillen hjemme en time inden du skulle være der? 
Ved du hvor angsten stammede fra? 

synes dæleme det sejt gået, at du har formået og arbejde med den, så den ikke mere fylder din hverdag. 

jeg har gået til hypnose omkring det med angsten for at besvime og blive dårlig i uventet siturationer feks, læge, tandlæge, sygehuse, flyve mm pågrund af den ENE ubehagelig oplevelse ved lægen hvor jeg besvimede .. 

Anmeld Citér

2. juni 2020

HåberPåMirakler

Anonym skriver:

Så du tog pillen hjemme en time inden du skulle være der? 
Ved du hvor angsten stammede fra? 

synes dæleme det sejt gået, at du har formået og arbejde med den, så den ikke mere fylder din hverdag. 

jeg har gået til hypnose omkring det med angsten for at besvime og blive dårlig i uventet siturationer feks, læge, tandlæge, sygehuse, flyve mm pågrund af den ENE ubehagelig oplevelse ved lægen hvor jeg besvimede .. 

Ja det gjorde jeg ��

Ja, min psykolog og jeg kom frem til at angsten nok er opstået efter jeg har haft 5 spontane aborter hvor jeg har været meget på sygehus og blevet undersøgt vaginalt og scannet en del i underlivet, det har simpelthen gjort at jeg har flyttet mit "private og følsomme" sted til munden frem for underlivet for at kunne klare alle de invaderende undersøgelser.

Det lyder helt skørt i mine egne øre i dag, men det var simpelthen en måde at fjerne fokus den gang. 

Jeg har haft 5 meget hårde år hver vi har prøvet at få et barn, hvor vi har mistet de 5 gange og jeg har fået ned med stress, depression og angst af to omgange i perioden også.

Det skal dog lige siges at jeg er fuldstændig rask nu og faktisk har termin i dag med vores lille regnbue pige 

Det er godt du har arbejdet med angsten, det er simpelthen noget man bare skal tage fat i med det samme for det er simpelthen ikke noget man bare skal leve med. Det er så hæmmende...

Jeg synes der er kommet mange gode kommentarer og historie / råd her i tråden, så det skal du nok kunne bruge  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.