Udtrækning - tandlæge

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.199 visninger
22 svar
3 synes godt om
31. maj 2020

Anonym trådstarter

Hejsa, 

jeg var ved tandlægen i sidste uge, og plejer aldrig at få fortaget noget andet en tandrensning. Men blev noget chokeret da tandlægen siger, “du har et hul i to af dine visdomstænder, sammen side et foroven og et forneden“, må sige hvis ikke jeg lagde ned i forvejen var jeg besvimet - det kom helt bag på mig. Tandlægen råder mig til at få dem trukken ud, da en udfyldning af hullerne ikke ville holde på sigt, når de sidder helt derinde + der ikke rigtig er plads til mine visdomstænder.

jeg er SÅ nervøs, jeg er slet ikke god til ting som skal foregå  på “min krop” jeg bliver utilpas og min psyke løber afsted med mig. 

vil i fortælle mig jeres historier og i skal ikke pakke dem ind for at berolige mig. Måske i har gode råd til hele situtationen. 

på forhånd tak. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. maj 2020

Rockertand

Anonym skriver:

Hejsa, 

jeg var ved tandlægen i sidste uge, og plejer aldrig at få fortaget noget andet en tandrensning. Men blev noget chokeret da tandlægen siger, “du har et hul i to af dine visdomstænder, sammen side et foroven og et forneden“, må sige hvis ikke jeg lagde ned i forvejen var jeg besvimet - det kom helt bag på mig. Tandlægen råder mig til at få dem trukken ud, da en udfyldning af hullerne ikke ville holde på sigt, når de sidder helt derinde + der ikke rigtig er plads til mine visdomstænder.

jeg er SÅ nervøs, jeg er slet ikke god til ting som skal foregå  på “min krop” jeg bliver utilpas og min psyke løber afsted med mig. 

vil i fortælle mig jeres historier og i skal ikke pakke dem ind for at berolige mig. Måske i har gode råd til hele situtationen. 

på forhånd tak. 

Jeg mødte op ved tandlægen som aftalt, blev bedøvet fik fjernet 2 visdomstænder, betalte og tog hjem.

Hvad tænker du, der vil hjælpe dig at få at vide??

Jeg tror ikke, at noget kan hjælpe dig, du virker overdrevet nervøs over fuldstændig normale situationer.

Anmeld Citér

31. maj 2020

Anonym trådstarter

Rockertand skriver:

Jeg mødte op ved tandlægen som aftalt, blev bedøvet fik fjernet 2 visdomstænder, betalte og tog hjem.

Hvad tænker du, der vil hjælpe dig at få at vide??

Jeg tror ikke, at noget kan hjælpe dig, du virker overdrevet nervøs over fuldstændig normale situationer.

jeg er også meget nervøs, hvilket ikke er rart. Men udfra din besked, har jeg hvis ikke noget at være nervøs for. 

gør det ondt og blive bedøvet? 
Blev du utilpas eller ligende ?

Anmeld Citér

31. maj 2020

Rockertand

Anonym skriver:

jeg er også meget nervøs, hvilket ikke er rart. Men udfra din besked, har jeg hvis ikke noget at være nervøs for. 

gør det ondt og blive bedøvet? 
Blev du utilpas eller ligende ?

Man kan mærke et stik ved bedøvelsen, men når den virker, er det altså ikke noget at være nervøs over. Prøv bare at slappe af.

Anmeld Citér

1. juni 2020

serinasmor

du kan overveje at gå til hypnotisør og få bugt med den skræk du har for ting med din krop

Anmeld Citér

1. juni 2020

HåberPåMirakler

Jeg har haft voldsom angst for tandlæge, som var behandlingskrævende. 

Jeg fik til psykolog og fik stesolid når jeg skulle have lavet noget for ellers kunne de ikke bedøve mig. 

Så jeg forstår om nogen hvordan det er at være bange og nervøs. 

Jeg har fået fjernet 3 visdomstænder og en alm tand samt 4 rodbehandlingef og en masse huller (jeg har dårlig tandkvalitet med passe mine tænder rigtig godt)

Nå men udtrækningerne har været meget forskellige, hvis det var en mand der fjernede tanden rig det 30min at bedøve (7-10 sprøjter) men det er altså også fordi de ikke kan bedøve mig. Min mand fik 2 sprøjter da han skulle have fjernet to tænder. Nå men så tog det Max 8min at få fjernet tanden og så var det færdigt. De næste var en dame og der tog bedøvelsen samme tid, men udtrækningen tog nok 15min og så skulle jeg have et par sting som skulle fjernes en uge efter.

Smerterne bagefter kan tages med ipren og parmol som regel, dog havde jeg bøvl ved den ene så jeg kom på morfin lignende smertestillende. 

Jeg vil råde dig til at fortælle tandlægen at du er nervøs, og husk det er din mund, dig der bestemmer. Så hvis du har behøv for pause, eller at de gør det af to omgange eller noget helt tredje så er det dig der bestemmer. 

For mig hjælper det at vide hvor lang tid det tager, så ved jeg hvornår jeg er færdig. 

Og det skal nok gå, det er mindre kompliceret at få revet en tand ud end en rodbehandling for eksempel

Anmeld Citér

1. juni 2020

2017morigen

Når du nu skal have en tandlæge behandling ud over tandrensning så er udtrækning langt det mindste ubehagelige indgreb efter min mening. Jeg har haft et par huller, 1 rodbehandling og 2 visdomstænder trukket ud.

Bedøvelsen er ikke så rar. Det første prik kan godt føles som når man bider sig selv i kinden og efter følgende spænder det lidt når bedøvelsen skydes ind. 

Min første tand stod tandlægen med tanden ude inden jeg rigtigt forstod at det var nu han hæv den ud. Det gjore slet ikke ondt. 

Anden gang kunne jeg godt mærke lidt da tandlægen tog ved for at hive ud. Så vente vi lige 5 min mere så bedøvelsen virkede lidt bedre. Så kom den ud lige som den første tand.

Tænder i undermunden kan være lidt mere kompliceret at få ud, men tandlægen tjekker med et røgentenbillede hvordan tandens rod ligger inden så der tages højde for det.

Det er slet ikke så slemt som du forstiller dig men tal med din tandlæge om din angst så de har mulighed for at hjælpe dig bedst muligt 

Anmeld Citér

1. juni 2020

Anonym trådstarter

Rockertand skriver:

Man kan mærke et stik ved bedøvelsen, men når den virker, er det altså ikke noget at være nervøs over. Prøv bare at slappe af.

Okay, tak. 
jeg vil prøve og slappe af. 

Anmeld Citér

1. juni 2020

Anonym trådstarter

serinasmor skriver:

du kan overveje at gå til hypnotisør og få bugt med den skræk du har for ting med din krop

Det har jeg været 

Anmeld Citér

1. juni 2020

Anonym trådstarter

Jeg har haft voldsom angst for tandlæge, som var behandlingskrævende. 

Jeg fik til psykolog og fik stesolid når jeg skulle have lavet noget for ellers kunne de ikke bedøve mig. 

Så jeg forstår om nogen hvordan det er at være bange og nervøs. 

Jeg har fået fjernet 3 visdomstænder og en alm tand samt 4 rodbehandlingef og en masse huller (jeg har dårlig tandkvalitet med passe mine tænder rigtig godt)

Nå men udtrækningerne har været meget forskellige, hvis det var en mand der fjernede tanden rig det 30min at bedøve (7-10 sprøjter) men det er altså også fordi de ikke kan bedøve mig. Min mand fik 2 sprøjter da han skulle have fjernet to tænder. Nå men så tog det Max 8min at få fjernet tanden og så var det færdigt. De næste var en dame og der tog bedøvelsen samme tid, men udtrækningen tog nok 15min og så skulle jeg have et par sting som skulle fjernes en uge efter.

Smerterne bagefter kan tages med ipren og parmol som regel, dog havde jeg bøvl ved den ene så jeg kom på morfin lignende smertestillende. 

Jeg vil råde dig til at fortælle tandlægen at du er nervøs, og husk det er din mund, dig der bestemmer. Så hvis du har behøv for pause, eller at de gør det af to omgange eller noget helt tredje så er det dig der bestemmer. 

For mig hjælper det at vide hvor lang tid det tager, så ved jeg hvornår jeg er færdig. 

Og det skal nok gå, det er mindre kompliceret at få revet en tand ud end en rodbehandling for eksempel

Jeg skal ind til en mand. 
Hvad var det du fik inden, før at de kunne bedøve dig? 
jeg har fået afvide hvad der skal ske og hvor langtid det ville tage og få de to tænder ud. 

Jeg besvimet engang os lægen, og det har sat sig i mig siden, så det derfor jeg er så nervøs.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.