Små børns højde

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. maj 2020

Anonym trådstarter

fehår skriver:

Reglen er, at man måler liggende indtil 2 år. Derfor oplever en del også, at deres børns kurve midlertidig "knækker" ved 2-års undersøgelsen.

Tak for svar. Underligt man ikke tager højde for det (haha, det var da egentlig et ordspil). Må jeg spørge hvorfra du ved det? Har aldrig hørt det før  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. maj 2020

CKJ

Profilbillede for CKJ
Anonym skriver:

Han afviger ikke i hverken højde eller vægt, men da både faren og jeg er til den lave side vil jeg gerne vide hvad hans præcise højde er, så jeg kan have en fornemmelse af hvor høj han bliver som voksen. Det har ikke været let for hans far at have den højde han har 

Jo, men..... du får nok ikke noget korrekt svar nr han stadig er lille 

Anmeld Citér

23. maj 2020

Anonym trådstarter

CKJ skriver:

Jo, men..... du får nok ikke noget korrekt svar nr han stadig er lille 

Hmm altså vores SP har været rigtig dygtig til at måle ham. De centimetermål hun er kommet frem til fra gang til gang har givet fint mening ift hinanden. Altså forstået på den måde at han aldrig er "blevet lavere" eller vokset meget eksplosivt  

Anmeld Citér

23. maj 2020

fehår

Tak for svar. Underligt man ikke tager højde for det (haha, det var da egentlig et ordspil). Må jeg spørge hvorfra du ved det? Har aldrig hørt det før  

Jeg har det fra egen læge, samt en folder fra SST om børns vækst og trivsel, men når jeg læser nu, kan jeg ikke lige se det i den mere. Du kan finde den ved at søge på "børns vækst".

Men det lyder lidt vildt, hvis din søn skrumper 5 centimeter, når han bliver målt stående. Jeg mener, man normalt taler om en forskel på cirka 2,5 cm. Jeg vil lige søge videre senere og se, om jeg kan finde en anden kilde. 

Anmeld Citér

23. maj 2020

Anonym trådstarter

fehår skriver:

Jeg har det fra egen læge, samt en folder fra SST om børns vækst og trivsel, men når jeg læser nu, kan jeg ikke lige se det i den mere. Du kan finde den ved at søge på "børns vækst".

Men det lyder lidt vildt, hvis din søn skrumper 5 centimeter, når han bliver målt stående. Jeg mener, man normalt taler om en forskel på cirka 2,5 cm. Jeg vil lige søge videre senere og se, om jeg kan finde en anden kilde. 

Altså det med de 5 cm tror jeg bare har været fordi han har stået med spredte ben. Men tænker at der nok stadig vil være en forskel nu, bare lidt mindre måske Men tak fordi du vil søge på det, det er sørme sødt af dig 

Anmeld Citér

23. maj 2020

fehår

Altså det med de 5 cm tror jeg bare har været fordi han har stået med spredte ben. Men tænker at der nok stadig vil være en forskel nu, bare lidt mindre måske Men tak fordi du vil søge på det, det er sørme sødt af dig 

Så fandt jeg det. Det er SST. Jeg ville gerne indsætte et billede, men kan ikke finde ud af hvordan. Søg på Google på "kort vejledning til praktiserende læger om monitorering af vækst". Du finder en PDF, hvor det står på side 6. 

Sig lige til, hvis du ikke kan finde det

Og ifølge den tog jeg ret meget fejl - der regnes kun med, at børn er 0,7 cm lavere, når de måles stående. 

Anmeld Citér

23. maj 2020

Anonym trådstarter

fehår skriver:

Så fandt jeg det. Det er SST. Jeg ville gerne indsætte et billede, men kan ikke finde ud af hvordan. Søg på Google på "kort vejledning til praktiserende læger om monitorering af vækst". Du finder en PDF, hvor det står på side 6. 

Sig lige til, hvis du ikke kan finde det

Og ifølge den tog jeg ret meget fejl - der regnes kun med, at børn er 0,7 cm lavere, når de måles stående. 

Jeg fandt det! Tak  Altså jeg tror slet ikke min søn vil kunne stå ind mod en væg med samlede ben, men det er vel også først når de er 3 at de skal undersøges af egen læge igen? 

Anmeld Citér

23. maj 2020

fehår

Jeg fandt det! Tak  Altså jeg tror slet ikke min søn vil kunne stå ind mod en væg med samlede ben, men det er vel også først når de er 3 at de skal undersøges af egen læge igen? 

Jo, det er først ved 3 år, de måles igen. Og så skal det lige siges, at ikke alle læger selvfølgelig følger vejledningerne. Min ældstes kurve knækkede f.eks. ved 1 år, fordi hun blev målt stående der. Min yngstes højdekurve er indtil videre et zigzagmønster, fordi hun aldrig ligger stille nok 

Anmeld Citér

23. maj 2020

Anonym trådstarter

fehår skriver:

Jo, det er først ved 3 år, de måles igen. Og så skal det lige siges, at ikke alle læger selvfølgelig følger vejledningerne. Min ældstes kurve knækkede f.eks. ved 1 år, fordi hun blev målt stående der. Min yngstes højdekurve er indtil videre et zigzagmønster, fordi hun aldrig ligger stille nok 

Må jeg spørge dig om noget?  

Anmeld Citér

23. maj 2020

fehår

Anonym skriver:

Må jeg spørge dig om noget?  

Selvfølgelig 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.