Det er jo i bund og grund en ret prækær situation.
Jeg fornemmer, at TS ikke helt er tilfreds med farfars tilgang om måske ikke har forventningsafstemt.
Bedsteforældre er ligeså forskellige som alle andre, og der er jo nogle, som ikke er så friske - og hvor tinitus virkelig forringer livskvaliteten.
Hvos problemet er, at farmor er for loyal over for farfar og ikke ønsker at lade ham føle sig alene/uden for, så må I jo tage en snak om, at man må tage hensyn til, at farfar er syg.
Hvis det er farfar, der tvinger noget ned over farmor, så vil jeg helt klart tage en snak med farmor alene.
Og så kan jeg heller ikke rigtig lade være med at fornemme, at TS har en klar forventning om, at familien tager stort hensyn til dem.
Det kan man jo godt ønske, men ikke blive sur over, hvis de ikke gør.
Har har vi også et barn med en diagnose og en sjælden sygdom som gør, at behandlingen gør os ekstremt udsat. Vi har meldt retningslinjer ud for familien, hvis de gerne vil se os. Og det er helt okay, hvis de ikke kan/vil imødekomme det. Men det betyder, at vi ikke kan se dem. Trist? Ja. Men jeg forstår dem godt.
Og så kan man argumentere for, at farfar er gammel og små børn bør komme først størstedelen af tiden, hvis det ikke gør andre syge osv. (tænker her på traditionenen med kirken)
Min erfaring siger mig, at man kommer længere ved at forventningsafstemme hele tiden, end at kræve og blive sur.
Ved ALLE besøg ude og hjemme (med vores barn), har jeg altid sagt, hvad der kan være af problemer. Så siger folk altid selv: jamen, det er helt ok. Så gør vi bare sådan og sådan.
Men hvis jeg ikke havde forventningsafstemt og bare forestillede mig, at de burde tage hensyn, så ville jeg godt nok træde mange over fødderne :-)