Manglende øjenkontakt - 10 mdr.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. maj 2020

Babilooo

https://babyinstituttet.dk/ojenkontakt

læs dette - her begrundes netop hvorfor man ikke skal påtvinge intens øjenkontakt. Det er vigtigt at baby har mulighed for at nedregulere sig selv. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. maj 2020

Pandaen

Tak for svar allesammen.

Med til historien hører, at vi tidligere har haft fin kontakt med ham, men det er som om, at efter han er begyndt at kravle, har meget travlt med andre ting. Selv hunden, som før har været meget interessant, har han lidt mistet interessen for.

Derudover oplever vi også, at han leger meget for sig selv. Han kan kravle rundt efter bolde og plastiklegetøj i lang tid ad gangen uden at ænse os.

Men som tidligere nævnt, så har vi en bedre øjenkontakt når han ligger på ryggen og bliver puslet.

Så vi ved ikke rigtig, hvad vi skal synes om det hele.

Anmeld Citér

8. maj 2020

83GCML

Tjullehej skriver:

https://babyinstituttet.dk/ojenkontakt

læs dette - her begrundes netop hvorfor man ikke skal påtvinge intens øjenkontakt. Det er vigtigt at baby har mulighed for at nedregulere sig selv. 

Præcist, hvad er det deri, som du henviser til? Det er da normalt og ganske naturligt at træne øjenkontakt med sit barn, og som der står i artiklen, skal man være bekymret, hvis man ikke kan... Fordi man træner øjenkontakt, betyder det jo ikke, at man tvinger barnet... Man holder jo de pauser barnet efterspørger. Men det er da helt normalt, at man træner øjenkontakt med barnet. Det er jo en vigtig del af tilknytningen. Jeg ville nok også høre læge/sundhedsplejersken og evt. få tjekket synet samtidigt med, at jeg selv ville være særligt opmærksom på at skabe stunder med mulighed for at træne øjenkontakt på en naturlig og kærlig måde... 

Anmeld Citér

8. maj 2020

Pandaen

83GCML skriver:

Præcist, hvad er det deri, som du henviser til? Det er da normalt og ganske naturligt at træne øjenkontakt med sit barn, og som der står i artiklen, skal man være bekymret, hvis man ikke kan... Fordi man træner øjenkontakt, betyder det jo ikke, at man tvinger barnet... Man holder jo de pauser barnet efterspørger. Men det er da helt normalt, at man træner øjenkontakt med barnet. Det er jo en vigtig del af tilknytningen. Jeg ville nok også høre læge/sundhedsplejersken og evt. få tjekket synet samtidigt med, at jeg selv ville være særligt opmærksom på at skabe stunder med mulighed for at træne øjenkontakt på en naturlig og kærlig måde... 

Tak for dit svar.

Vi har så sent som for 2 mdr. haft besøg af SP, som ikke fandt anledning til bekymring, men efter den bemærkning fra pædagogen i vuggestuen, så har det sat gang i propellen på første sal.

Og ja, vi har svært ved at få øjenkontakt med Markus - men om det blot kan være en fase, ved vi ikke.

Anmeld Citér

8. maj 2020

Babilooo

83GCML skriver:

Ja det er da helt naturligt at have øjenkontakt og skabe situationer (pusle osv) som inviterer til det. Min pointe er at man ikke som en anden skriver skal træne det meget intenst som det foreslås. Jeg læser intens som at det kan bliver forceret og at man bevidst følger barnet.

Anmeld Citér

8. maj 2020

EKAB

Profilbillede for EKAB

Fint  så beskriv hvorfor du tænker af det er en god ide at træne det intenst.

Ved at øve det med sit barn, dagligt! Hvis man ikke har været opmærksom på det før, så er det da klart noget man skal have opmærksomhed på, f.eks i pusle-situationer, og se om det ér muligt at fange øjnene og fastholde dén øjenkontakt. 
du får det til at lyde som om jeg har skrevet, at hun skal stirre sit barn i øjnene dagen lang og tvinge det 

nu har jeg selv et barn som havde svært ved øjenkontakt som spæd og er obs for autisme i dag.

Anmeld Citér

8. maj 2020

EKAB

Profilbillede for EKAB
83GCML skriver:

Tak. 
nogle mennesker, ik 

Anmeld Citér

8. maj 2020

Babilooo

Tak. 
nogle mennesker, ik 

Meget modent. 

du bruger ordet i intenst - det er sku ikke intenst bare at kigge hyggeligt  på sit barn i en puslesituation. Og jo der er en del, der følger med når barnet flytter blikket for netop at træne det. Min pointe er, at det bør man ikke.  Og som jeg også skrev,så er det ikke som at træne sprog eller at gå. Hvis TS er bange for at barnet er autist gør det jo ikke en forskel? Barnet bliver ikke autist af ikke at træne øjenkontakt. Jeg har en søn som er autist, og vi har aldrig får råd om at øve det. Men netop at respektere, hvis han trækker sig. 

Nåh.. god aften 

Anmeld Citér

8. maj 2020

EKAB

Profilbillede for EKAB
Tjullehej skriver:

Meget modent. 

du bruger ordet i intenst - det er sku ikke intenst bare at kigge hyggeligt  på sit barn i en puslesituation. Og jo der er en del, der følger med når barnet flytter blikket for netop at træne det. Min pointe er, at det bør man ikke.  Og som jeg også skrev,så er det ikke som at træne sprog eller at gå. Hvis TS er bange for at barnet er autist gør det jo ikke en forskel? Barnet bliver ikke autist af ikke at træne øjenkontakt. Jeg har en søn som er autist, og vi har aldrig får råd om at øve det. Men netop at respektere, hvis han trækker sig. 

Nåh.. god aften 

Jamen, i steder for at spørge, så konkluderer du en hel masse, som jeg faktisk ikke har skrevet. 
deraf kommentaren.

fordi du ikke har øvet øjenkontakt med din baby, eller har fået det råd, så er det da ikke ensbetydende med, at andre ikke må prøve det.

jeg har ikke skrevet noget som helst om at tvinge barnet til øjenkontakt, men at TRÆNE det hvis man aldrig har været opmærksom på det før. 

Der er ingen der siger, at dette barn er autist. Det aner vi intet om, og der er da ingen grund til at gøre en bekymret mor endnu mere bekymret. Vuggestuen er jo på sagen.

ja, god aften.

Anmeld Citér

8. maj 2020

EKAB

Profilbillede for EKAB
Tjullehej skriver:

Ja det er da helt naturligt at have øjenkontakt og skabe situationer (pusle osv) som inviterer til det. Min pointe er at man ikke som en anden skriver skal træne det meget intenst som det foreslås. Jeg læser intens som at det kan bliver forceret og at man bevidst følger barnet.

Så læser du mine ord som de blinde slås, for det har jeg absolut ikke skrevet.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.