Hej alle
Jeg skriver dette indlæg fordi jeg har brug for at tale ud, høre andres beretninger og forhåbentlig finde mig til rette i tilværelsen.
For 6 år siden var jeg udsat for en voldtægt. For godt 2 år siden søgte jeg omsider hjælp hos center for voldtægtsofre og gik til samtaler i godt 7 måneder. Jeg kom ud fra samtalerne med gode redskaber til at komme videre med livet, kærligheden og sex livet.
Nu står jeg med en dejlig kæreste, hus, hund og er gravid med første barn. Jeg er glad og helt sikker på at jeg har fundet det helt rette sted for mig. Graviditeten er ønsket, dog i tæt på første forsøg. I starten af graviditeten var jeg lykkelig, det fortsatte faktisk helt til første jordmoder besøg i uge 16. Til samtalen blev jeg spurgt ind til voldtægten (som jeg selv havde nævnt for egen læge da jeg var bekymret for fødselsdepression). Jordmoderen fortalte mig, at kvinder i min situation kunne opleve fødslen, som et overgreb og om det var noget jeg havde tænkt over. NEJ! Jeg havde slet ikke tænkt at voldtægten og fødslen kunne sammenlignes. Jeg så på fødslen, som en god men selvfølgelig smertefuld oplevelse. En af de bedste oplevelser, jeg skulle have i mit liv. Jeg ser på voldtægten, som den værste oplevelse i mit liv, men også som et kapitel jeg hver dag, kommer længere og længere fra.
Jordmoder fortæller umotiveret at et kejsersnit selvfølgelig ikke kan komme på tale, og at jeg må tænke over hvad jeg ønsker i forbindelse med fødslen. Til sidst i samtalen siger hun sørme, at jeg må forberede mig på at miste kontrollen, som under voldtægten. Jeg var måløs. Har kvinden virkelig lige sagt, at jeg i bund og grund skal gå hjem og forberede mig på følelsen af at blive voldtaget, IGEN.
Jeg var grædefærdig. Og hvad pokker gør jeg så nu? Den fødsel skal jo ske, der er ingen vej udenom.
Men nu, Ca en måned efter samtalen med jordmoderen har jeg det ikke godt. Jeg er decideret bange for fødslen, jeg er SÅ bange for at få en fødselsdepression, jeg er slet ikke vild med at min mave ikke kan skjules længere, jeg sover dårligt, jeg drømmer at min graviditet skyldes voldtægten og værst af alt - jeg har slet ikke lyst til at få barnet ud.
Det gør mig så ulykkelig. Dette skulle være en glædelig tid, som jeg har set frem til siden jeg var helt ung pige(jeg er 29).
Når jeg mærker liv ind i maven bliver jeg glad, og jeg snakker med min lille pige hver dag. Det er ikke, sådan at jeg ikke vil have hende, jeg er bare så bange for hvordan fødslen og efter forløbet kommer til at gå.
Det er et super langt indlæg, jeg HÅBER at der sidder et par stykker som jeg komme med et eller andet råd eller en beretning om et lignende forløb.
Tusind tak for at du læste med