Først det lyder sindssyg hårdt, og tror også det er hårdt at være mor 24 timer i døgnet (det er vi alle sammen, men...) og ikke have noget andet som definerer det om det så er arbejde, frivilligt arbejde eller.... Derfor tænker jeg, har du en mulighed for at tage et arbejde ligegyldigt hvad, også stå i 7 eleven, eller et frivilligt arbejde, så du havde noget der var dit, der var dig.
Når det er skrevet, så er det 17 år siden jeg blev mor første gang, og det forandrede mit liv - der er ting jeg savner som minder om dine, nemlig der hvor jeg fordyber mig - savner at sidde bøjet over en filosofi bog og lade mig opsluge, men jeg har hverken hovedet eller tiden til det mere. Med min datter havde jeg tiden, for jeg skrev speciale, så jeg fordybede mig j selvsagt i filosofi bøgerne og havde en man der lod mig, men det var jo selvsagt anderledes, for den lille trold var jo hjemme, og jeg ønskede også at fordybe mig i hende.
Efter næste barn havde jeg fuldtidsarbejde, og det har jeg stadig. Og derfor er der så meget som jeg savner, men jeg tænker det er en del af livet, en del af livet ændrer karakter i forskellige livssituationer. Da børnenE var helt små læste jeg slet ingen bøger andet end dem til studie (tog en meritlæreruddannelsen efter, og har også taget nogle diplommoduler osv.), og jeg det var Line der plejede at læse næsten en bog om dagen - jeg læser stadig ikke i samme tempo, og det er absolut letlæste bøger der nu bliver læst fremfor de store klassikere. Jeg har endda lært at høre lydbøger, noget jeg ellers aldrig har kunnet. Der står flere filosofibøger som jeg bare så gerne vil læse, a
Jeg stoppede med at spille fløjte som ellers har fyldt meget i mit liv, og det er jeg først begyndt på igen nu, men i en hel anden målestok. Jeg kom ikke til alle de operaer og teaterstykker jeg gerne ville mens børnene var små, nu vil de heldigvis med (ikke til opera).
Der er så mange ting der forandrede sig, og det mest synlige var at tændte man for sin cd afspiller så var der med sikkerhed en Åh abe der gik i gang og ikke noget fedt rock, jazz, opera. Mit liv tog en kovending.
Hvornår spørger du, fandt jeg så mig selv igen -hvis mig selv er Line før jeg fik børn vil svaret være aldrig, og jeg forventer heller aldrig jeg gør det igen. Der kommer lidt af de gamle ting til fx kommer jeg nu i operaen (altså ikke i denne tid hvor alle billetter er refunderet), jeg har komme på roskilde festival i en del år nu, men på en helt anden måde nemlig som ædru deltager, for jeg vil have tid og lyst til børnene i dagtimerne og de kommer også med på festival. Jeg kommer i teatret men med mine børn, så det er nogle lidt andre forestillinger. Jeg får læst bøger, ikke mange og ikke tunge bøger, men får dog læst.
Men det jeg vil sige, det er jeg kun savner Line før hun fik børn i glimt. Jeg kan godt lide at være Line i den livssituation jeg er i nu, og det tror jeg ikke du kan. Og mit råd ville være, at du så på, hvad skulle forandres for, at du som jeg kunne sige: jeg kan godt lide den jeg er nu? Og så rykke på det - ikke alt, jeg vil være som før, for det sker ikke, dit liv har forandret sig. Men måske mangler du fordybelsen som studiet gav, kunne du så læse videre? Måske mangler du skønlitteraturen, er der så en læseklub i din nærhed? Måske mangler du guitaren, er der så et band du kan spille med i? Måske mangler du noget andet indhold at stå op til end børn, er der så et frivilligt arbejde? Måske mangler du at være andet end mor, hvad kunne det være?