Hjælper far til om natten?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. april 2020

Soonmom

Her har far ALDRIG tager nætterne hverken under barsel eller når jeg også har skullet op (vi har tre børn), hvor de to yngste ikke sover igennem. To nætter i denne uge har jeg været oppe 20+ gange pga de to små .

Sådan er det bare her og ikke noget jeg har tænkt over. Jeg vågner , det gør han ikke

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. april 2020

Oddi

Profilbillede for Oddi

Her hjælper far om natten. 

Vi er fælles om opgaverne. Mit arbejde er at være på barsel, far går på arbejde. Når far kommer hjem er vi 2 forældre, dvs begge på 50%. Ellers er det jo en af os det aldrig får lov at holde fri. 

Nu har vi haft ammebørn, så jeg har naturligvis ammet om natten også. Men er der en ble der skal skiftes eller en baby der er ked af det - så er far på banen, uden jeg beder om det. 
Derudover har han ansvaret for vores 4 årige om natten - hvor jeg så har lillebror på knap 1 år. Som skal på wc, puttes igen, have vand osv om natten. 

Men vi hjælper hinanden. Står begge op 06/06:30 når børnene vågner. Er den hele helt smadret ( fx ved sygdom) kan hjælper vi hinanden og man kan fx sove længere, til 08/09 tiden. Men det er faktisk sjældent, primært hvis en er syg. Far arbejder fuldtid ( + ofte overarbejde) og skiftende arbejdstider. 

Anmeld Citér

8. april 2020

SK85

Wow, din kæreste lyder.... urimelig, er det pæneste jeg kan komme i tanke om at skrive.

Herhjemme har jeg taget nætterne, da jeg havde barsel. Ved at bl.a. nogen fra min mødregruppe var ret overraskede over at min kæreste aldrig hjalp om natten. Men jeg har fuldammet, så så ingen grund til at han også fik ødelagt sin søvn, når jeg alligevel skulle op og amme. Og han arbejder så også 40-50 timer om ugen, og har ikke forlangt at jeg også stod for alt det huslige.

Nu er han på barsel, og vores barn nat-ammes ikke mere, så derfor tager han selvfølgelig barnet hver nat.

Anmeld Citér

9. april 2020

Ms.Momo

Profilbillede for Ms.Momo
så fik jeg to fredagsbørn; Victor 11.01.08 og Elise 11.04.14

nej du er ikke urimelig.

Min søn sov igennem næsten fra start af, og vågnede kun 2-3 gange for at få bryst og det kunne hans far jo selvfølgelig ikke. Til gengæld var han ørebarn, så fra han var ca. 6-18 mdr. havde vi min. 1 tur (på flere døgn) om måneden hvor han skreg hvis han lå i mere en 45 grader så der har jeg ofte gået frem og tilbage i stuen med ham om natten - og brokket mig over at hans far ikke tog ham med undskyldningen "jeg skal på arbejde i morgen", ja det skulle jeg jo så også.

Den din kæreste sagde med at andre kvinder ikke brokker sig til deres mænd, den passer nu ikke. Den bedste 'nu er det nok' jeg har hørt var min nabokone. Manden brokkede sig (igen) over at tingene ikke var ordnet derhjemme og så gav hun ham ellers igen med at en barnepige koster x kr. i timen, en rengøringskone x kr. i timen, en kogekone x kr. i timen og eftersom han forventede hun klarede det hele så skulle hun have deres sammenlagte timeløn og hvis han ikke kunne betale hende det, så havde han bare værsgo' og hjælpe til.

Anmeld Citér

9. april 2020

årgang84

Profilbillede for årgang84

Min vågner bestemt ikke let. 

Men hvis ble skulle skigtes7og lave flaske så delte vi om det. 

Her var det så bare legat at jeg hentede timerne når han var hjemme i weekenden m.m altid været glad for en god lur. 2-3 timer. Det har været vores måde at dele om det på. Jeg blev ikke sur og han nød at have dem alene de timer. 

Anmeld Citér

9. april 2020

MT_2011

Vi havde også et dårligt forløb og imens vi var indlagt var det far der gav via sonde. Men efter vi kom hjem har det kun været mig. Eller min mand prøvede nogle gange, men fik vækket hende helt og derefter blev det bare mig. Nu arbejder han også om natten, så er altid alene med hende om natten.

Men jeg syntes helt klart din mand skal mere på, du har mere end et fuldtidsjob, du er på hele døgnet. Det er lidt en dårlig undskyldning at mener han skal sove, han må tage nogle af nætterne også. Og hvis han først møder kl 16, har han masser af mulighed for at nå at sove lidt inden arbejde 

Anmeld Citér

17. april 2020

Katrines89

Profilbillede for Katrines89

Med din historie satte jeg ligepludselig meget bedre pris på min kæreste. For jeg synes han lyder tarvelig og urimelig. Han bør - som en anden herinde antydede, måske prøve at være dig i en dag eller to, for at kunne sætte sig ind i og mærke alle de krav, som en lille stiller?

Herhjemme går jeg i seng klokken 20/21, hvor far har hende til 01/02 om natten, hvor jeg tager over igen. På den måde får vi begge garanti for søvn. Jeg fuldammer, men pumper ud så far kan give flaske om aftenen. Vi sover i hver vores rum, da vi ellers ikke ville kunne hænge sammen med søvn - for vores pige lyder som en bondegård, når hun sover og så vil ingen af os få søvn overhovedet.

Vi har også haft en del diskussioner/skænderier omkring arbejdsfordelingen, især om natten og når det drejer sig om søvn. Man kan tage en lur i løbet af dagen, men nogengange kan det ikke lade sig gøre fordi barnet har skreget fra morgen til aften eller fordi man bare gerne vil “ha’ noget ud af dagen” og ikke bare sove den væk.

For mig er det enorm vigtigt, at jeg møder forståelse og omsorg for min kæreste, når jeg spørger om hjælp eller støtte - hvis ikke jeg blev mødt af nogen af delene, vil jeg virkelig begynde at tvivle på forholdet.

Anmeld Citér

17. april 2020

Mullemee

SweetGirl skriver:

Hej mødre (og fædre) på  Baby.dk 

Jeg bliver simpelthen nød til at spørge jer om det er mig som er urimelig. 

Sagen er den at vi har en datter på 3 mdr og i starten havde vi et svært forløb. Da hun blev født vejede hun 2700 og derfor skulle vi vække hende hver 2,5 til 3 time for at give hende mad. Hun blev tidligt flaskebarn da jeg ikke producerede mælk nok. Nå .. men det var jo selvsagt meget hårdt at stå op alle de gange om natten og lille musen var så træt at det var en kamp at vække hende og efterfølgende give mad fordi hun var træt og ulykkelig. Jeg kunne snildt bruge 2 timer på hele processen inden uret ringede igen! 

Jeg fik kejsersnit og dertil en masse smerter, udmattelse, fysisk begrænsning og you name it. Men alligevel stod jeg op om natten. Under graviditeten havde jeg fået graviditets diabetes og til sidst svangerskabsforgiftning samt led af halsbrand i sådan en grad at jeg vågnede ved at jeg kastede op. De sidste to mdr sov jeg ikke rigtigt om natten og var oppe 10 gange nok. 

Nu er det heldigvis blevet nemmere og hun sover sommetider 4-5 timer, men når vi rammer omkring kl 05 så vil hun ikke sove alene mere og hun falder kun i søvn hvis hun ligger på en. 

Under hele forløbet har vores forhold lidt. Far mener at han er i sin fulde ret til at få sin nattesøvn da han arbejder. Ja han arbejder MEEEN deltid (20-30 timer) hvor han rigtig tit først møder kl 16 f.eks.. Og HER mener jeg jo at jeg godt kan få lidt hjælp om natten. Eller er det mig som er urimelig? 

Nogle gange har jeg svært ved at holde sammen på mig selv af bar udmattelse og han siger jeg hele tiden er sur og brokker mig. Har prøvet at forklare at hvis jeg nu fik lidt mere søvn så kunne det hjælpe på det.

Han har taget hende nogle få gange en hel nat på hans sammenhængende fridage fordi jeg talte med store ord og sagde at jeg behøvede hjælp nu. Efter hans "vagt" slutter så lader jeg ham så også sove, så han på den måde får sin sammenhængende søvn alligevel. Og ja det kunne jeg jo også bare gøre.. at jeg lægger mig til at sove kl 10 hvor han er okay udhvilet også stå op kl 15 men det er ikke skide fedt altid at skulle få sin søvn på den måde, mens huset larmer, lillepigen græder, vejret er godt og der er lyst i soveværelset. Når hun græder ulykkeligt kan jeg alligevel ikke sove. 

Jeg er fuldt ud med på at det er mig som har barsel og jeg "bare" kan tage en lur om dagen. Men vores datter sover ikke særlig tit om dagen og hvis, er det på ens mave. 

Det er mig som står for at vaske tøj herhjemme og resten er vi fælles om. 

Han siger at det er nemt at gå herhjemme med baby og at andre kvinder ikke brokker sig til deres mænd og bare står op om natten. Det skal lige siges at jeg brokker mig faktisk ikke mere over det, men står bare op når hun kalder. 

Men han ser det som en ferie at være på barsel og tror bare at jeg har tiden for mig. Jeg kan dårligt tage et 5 minutters bad uden at hun er opløst af gråd over at ligge alene OGSÅ selvom hun er med på badeværelset i sin skråstol. Hun kan ikke ligge alene i mange minutter af gangen og hvis jeg er så heldig, så er det fordi hun sover lidt eller er meget tilfreds med situationen. 

I de sidste 3 dage har jeg sammenlagt sovet 8 timer og faren har haft hhv. vagt fra kl 17, 19 og en fri dag hvor han har sovet igennem til kl 09:30. 

I går kom han hjem efter en vagt fra kl 10-16 (efter en nat med fuldt sammenhængende søvn) og da hun begyndte at skrige utrøstelig (Hun er i behandling mod mave/Tarm problemer) så sagde han at han altså lige havde brug for 5 minutters pause og gik ud for at ryge.. dertil kunne jeg måske godt have drømt mig til at han lige blev og var den som liiige tog over. Jeg havde det dårligt men havde dog ikke sagt det. Han fik sine 5 minutter fordi jeg lagde mig ind og sov med hende for at få det bedre. Da jeg vågnede 1,5 efter kom spørgsmålet "Skal vi slet ikke have aftensmad i dag??" Hvortil jeg måtte spørge om han spurgte sådan fordi han synes det var min opgave at lave det. Og ja det mente han. For han havde været på arbejde og var træt. Og der stod jeg, lige vågnet og var noget bedre i helbredet, og fik samtidig også at vide at jeg havde lovet at tage opvasken men ikke havde gjort det. 

Når vi snakker om de huslige pligter og manglende søvn, ender det i skænderier og han siger at godt nok er det bare et deltids arbejde men at det er hårdt at stå op om natten med hende og være på arbejde senere. Han har også tit nattevagter hvor jeg har hende fra kl 22 om aftenen til måske kl 15 næste dag. Han kommer hjem kl 06:30 fra arbejde og i starten var jeg nød til at få ham til at hjælpe med lillepigen hvis nætterne var ekstra hårde og det hed en times søvn. Så sad han med hende og jeg faldt i søvn en time eller 2 og overtog derefter så han kunne sove, for selvfølgelig var det også hårdt at komme hjem fra nattevagt. 

Men mit problem er egentlig bare at jeg er frustreret over at få af vide det er let at stå op om natten og være hjemme ved hende om dagen. Og jo det er da også bedre dage end andre men vi har en lille skrigeballon af en ellers dejlig datter, så man bliver hurtigt træt  

Jeg har bare ikke energi til at være den primære motor om natten og så lave huslige pligter oveni mens han er på arbejde. 

Kære mødre - er jeg dybt urimelig ?? Hvordan er fordelingen af jeres pligter derhjemme? Hjælper far til om natten?

Jeg mener jo at når man bor sammen og er man fælles om opgaverne men at den ene selvfølgelig tager større del af slæbet hvis den anden er i søvn underskud, er syg osv.

KH den frustrerede. 

Nu er mine efterhånden "store" i denne sammenhæng, men jeg kan tydeligt huske det første lange stykke tid. Det var tortur ikke at kunne sove om natten. Jeg ammede, så jeg tog nætterne. Men min kæreste tog hende om morgenen, så jeg kunne få sovet. Han hjalp rigtig meget til og tog sig mere eller mindre af hjemmet mens jeg tog vasketøjet. Han handlede og lavede mad, så jeg bare skulle fokuserer på baby og mig selv.

Da hun blev lidt ældre og vi begge begyndte på arbejde (efter far havde haft barsel), så måtte vi lave regler, så det ikke altid var den samme (læs mig) der gik ind i værelset om aftenen, når baby peb og ikke var mig, der skulle op om natten for at give vand og sut. jeg stoppede med at natamme, da baby var ca. 11 måneder. Vi lavede også regler om, at hver anden aften var man på og skulle være den, der puttede og gav aftensmad, så den anden fik noget mig-tid. Det har virket for os at lave regler, så vi begge vidste, hvad den anden havde brug for. Vi er et godt team, og den eneste grund til at vi stadig er sammen, er at han har haft lige så meget ansvar for familien, som jeg har.

Håber din kæreste indser, at det er et hårdt job at være på barsel. 

Anmeld Citér

17. april 2020

Mortilah

Hos os har jeg stået 100% alene med alle børnene om natten. - også mine bonusbørn som jeg har kendt og deltaget i samvær med fra den yngste var 10 mdr. i dagtimerne har jeg også stået for alt det praktiske. 
Jeg føler dog aldrig jeg kom derud hvor jeg ikke kunne bunde mere. Trods nyfødt og fem sammenbragte har jeg haft overskuddet til det hele. Men! Jeg er sikker på at overskuddet kommer af at det er værdsat! Hvis jeg gang på gang skulle høre på “skal vi slet ik ha mad i dag?” Eller de andre ting du skrev. Så tror jeg heller ikke mit humør ville kunne holdes oppe. Jeg kan godt forstå hvis du er flad. Jeg ville også være bitter indeni hvis min mand arbejde så få timer og troede han oveni dét kunne holde natten fri...

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.