Samfundet åbner for de mindste

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. april 2020

Carina:-)

Og jeg kender alt til at arbejde hjemmefra med børn....

Men tænker stadig at  med restriktion som fx Max 5 osv ville det kunne lade sig gøre at åbne special butikker. 

4 uger mere er lang tid for  dem hvor konkursen truer -

Men skynder mig at skrive,  at jeg går udfra nogen der er klogere end mig ved hvad de gør .

Og at jeg naturligvis også er farvet af at jeg er selvstændig , og tænker mere på økonomi end mange andre nok gør.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. april 2020

kamikaze

Jeg er en af dem, der var tilfreds med nedlukningen og nu også med åbningen.

Jeg kender godt de matematiske modeller for epidemiudvikling. Hvis vi ikke var lukket ned i tide, var vi endt på den røde kurve. I stedet ligger vi lige nu godt under den grønne kurve, samtidig som at Corona-beredskaben er blevet bygget ud, hvilket betyder at den grønne kurve er høbere nu end den var for en måned siden. Vi åbner stille og roligt op, og målet er nu at nå op på den grønne kurve uden at overskyde.

Jeg gætter på at de har valgt at starte med de små børn fordi alt tyder på at de bliver mindre syge og smitter mindre end voksne -- på trods af at de spiser hinandens snot. Det er simpelthen minimums-risiko vi er ude i.

Jeg kan godt forstå at det er ufedt at være pædagog eller lærer, for de bliver med en vis sandsynlighed smittet. Men lad os huske at øvelsen de sidste uger ikke har handlet om at stoppe smitten, men at bremse den. Vi skal alle sammen blive smittet, men vi skal gøre det med mindst mulig skade.

Anmeld Citér

7. april 2020

drabo

Profilbillede for drabo

Jeg forstår udmærket alle de selvstændiges ønske om at åbne, men tror simpelthen ikke man tør åbne så meget. Vil faktisk tro at havde det ikke været for påsken havde man åbnet op i denne uge ud fra tallene. Men har set Østrig åbner butikker, så nu bliver alle lidt klogere på hvordan forskellige åbninger påvirker smitten.

men må også tilstå at jeg har svært ved at se hvorfor tøjbutikken skal lukke, når ishuset holder åbent ser begge dele som luksus, og er glad for isen.

frisører og andre i længere nærkontakt er måske lidt sværere at åbne, da en frisør kunne nå at smitte mange, og der sikkert er mange som trænger til at få klippet lokkerne.

og selvom man gerne vil i gang, så vil en åbning efterfulgt at endnu en lang nedlukning nok være endnu værre.

Anmeld Citér

7. april 2020

drabo skriver:

Jeg forstår udmærket alle de selvstændiges ønske om at åbne, men tror simpelthen ikke man tør åbne så meget. Vil faktisk tro at havde det ikke været for påsken havde man åbnet op i denne uge ud fra tallene. Men har set Østrig åbner butikker, så nu bliver alle lidt klogere på hvordan forskellige åbninger påvirker smitten.

men må også tilstå at jeg har svært ved at se hvorfor tøjbutikken skal lukke, når ishuset holder åbent ser begge dele som luksus, og er glad for isen.

frisører og andre i længere nærkontakt er måske lidt sværere at åbne, da en frisør kunne nå at smitte mange, og der sikkert er mange som trænger til at få klippet lokkerne.

og selvom man gerne vil i gang, så vil en åbning efterfulgt at endnu en lang nedlukning nok være endnu værre.

Absolut .

Og vi bliver forhåbentligt klogere på hvad der er godt og skidt med tiden. 

Og har da selv tænkt tanken  - bare vi ikke kommer til at lukke ned igen .

Og vores virksomhed er på ingen måder ramt  - og slet ikke nu hvor alle vil have ekstra rengøring. Så jeg kan ikke tillade mig at hyle op. 

Men kender mange som i rigtig mange i vores netværk  - der bløder .

Og det gør mig ondt for dem der klarede finanskrisen , og nu så må kaste håndklædet i ringen. 

Så ja jeg er nok ret farvet af det  - og vil bare have det hele i gang igen koste hvad det vil . 

Selv om min logik siger mig , at så enkelt er det self ikke 

Anmeld Citér

7. april 2020

lineog4

Jeg er virkelig utryg nu. Dette er taget fra anbefalinger fra statens serums institut til åbning af skoler. Der er en masse andet sjovt i den rapport, men det her gør mig utryg.

Og skulle man selv have lyst til at læse den: https://www.sst.dk/da/Udgivelser/2020/Genaabning-af-skoler

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

7. april 2020

lineog4 skriver:

Jeg er virkelig utryg nu. Dette er taget fra anbefalinger fra statens serums institut til åbning af skoler. Der er en masse andet sjovt i den rapport, men det her gør mig utryg.

Og skulle man selv have lyst til at læse den: https://www.sst.dk/da/Udgivelser/2020/Genaabning-af-skoler

Men er det fordi du er bange for virussen eller har du en kronisk sygdom?

For jeg har fx type 1 ,men er velreguleret - så ifølge min læge er det ikke mere farligt for mig at få corona end for min nabo. 

Og rigtig mange har nok haft den virus uden at ane det ,da den for de fleste giver meget milde symptomer . 

Så hvad er det der gør dig så utryg? 

Og undskyld på forhånd hvis du har skrevet det-og det er ikke ment nedladende ,men bare nysgerrigt . 

Anmeld Citér

7. april 2020

lineog4

Carina:-) skriver:

For jeg har fx type 1 ,men er velreguleret - så ifølge min læge er det ikke mere farligt for mig at få corona end for min nabo. 

Og rigtig mange har nok haft den virus uden at ane det ,da den for de fleste giver meget milde symptomer . 

Og undskyld på forhånd hvis du har skrevet det-og det er ikke ment nedladende ,men bare nysgerrigt . 

Hvad er jeg utryg ved, hmm meldingen fra Italien, hvor vi har fulgt en del med er: det er de færreste som er ikke risikogruppen som dør, men blandt de som ligger på intensiv med respirator er der en del uden for risikogruppen. Der er især en del forældre, da de har en tendens til fx st tage syge børn ind i sengen, og det er blevet påvist at jo mere virus dubhar mødt fx læger og forældre med mindre børn, så har du større risiko for et kompliceret forløb.

Men der udover er jeg da nervøs for om sundhedsvæsenet kan holde til det, hvor mange børn til de i frontlinjen skal.tage smitten med hjem. Men okay nok bare mig der ikke kan forstå jeg den ene uge hører: vi skal begrænse smittekæder og alle som har været i nærheden af en der er syg skal isoleres i 14 dage, for I dag at læse: ligegyldigt bare I vasker hænder.

Anmeld Citér

7. april 2020

lineog4

Carina:-) skriver:

Hvad er jeg utryg ved, hmm meldingen fra Italien, hvor vi har fulgt en del med er: det er de færreste som er ikke risikogruppen som dør, men blandt de som ligger på intensiv med respirator er der en del uden for risikogruppen. Der er især en del forældre, da de har en tendens til fx st tage syge børn ind i sengen, og det er blevet påvist at jo mere virus dubhar mødt fx læger og forældre med mindre børn, så har du større risiko for et kompliceret forløb.

Men der udover er jeg da nervøs for om sundhedsvæsenet kan holde til det, hvor mange børn til de i frontlinjen skal.tage smitten med hjem. Men okay nok bare mig der ikke kan forstå jeg den ene uge hører: vi skal begrænse smittekæder og alle som har været i nærheden af en der er syg skal isoleres i 14 dage, for I dag at læse: ligegyldigt bare I vasker hænder.

Kan desværre ikke finde ud af at linke til de tvlægen , men jan udtalte i dj's tv avis klokken 18.30. Der vil være flere børn, der bringer smitten med hjem, der vil være flere forældre der bliver syge, der vil være flere forældre der bliver alvorligt syge, der vil være forældre der dør.... 

Anmeld Citér

7. april 2020

kamikaze

lineog4 skriver:

Det sidste handler jo om at det er ubevandret land for alle, og regeringen har været forsigtig. Vi havde en eksponentiel udvikling, og var nødt til at få den bremset. Nu har vi en lineær udvikling og er nødt til at få mere fart på. Ellers bliver det for langtrukkent, og så dør folk igen af alt muligt andet fordi vi er gået i stå.

Anmeld Citér

7. april 2020

lineog4

Det sidste handler jo om at det er ubevandret land for alle, og regeringen har været forsigtig. Vi havde en eksponentiel udvikling, og var nødt til at få den bremset. Nu har vi en lineær udvikling og er nødt til at få mere fart på. Ellers bliver det for langtrukkent, og så dør folk igen af alt muligt andet fordi vi er gået i stå.

Da patient 0 blev påvist i Danmark havde vi altså ikke eksponentiel vækst, hans familie blev lukket inde (de måtte sågar på det tidspunkt ikke en gang gå ud i haven prøv fodre kaniner - min søn er ven med deres yngste). Nu må jeg gå arbejde og bevæge mig rundt mellem 40 elever (det er nemlig mig der skal flytte mig rundt, jeg skal dog lige huske at vaske hænder) efter et par nætter med en feber varm søn i sengen.

Lukker vi så igen, hvis vi ser en eksponentiel vækst af indlagte?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.