Samfundet åbner for de mindste

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. april 2020

kamikaze

lineog4 skriver:

Jeg har valgt at være optimist - det tog mig et døgn og tusind tanker. 

Har lige været i Føtex, jeg kan se jeg ikke er den eneste der har valgt optimismen frem for frygten, for afstanden blev ikke holdt. Jeg har tænkt og tænkt og tænkt. og her får i mine tanker, så I måske forstår forældre som tænker anderledes end jer, lærere der tænker anderledes end jer - jeg er ikke psykolog (har dog læst en del psykologi på uni, men tænker en del psykologer alligevel vil give mig ret).

Håber alle vil være lidt mere rummelig og acceptere, at den menneskelige psyke og følelser også spiller ind:

Jeg har tænkt og tænkt, vendt og drejet, på den ene side og på den anden side - kan vist ikke løbe fra min uddannelse i filosofi.

Da det blev meldt ud skolerne skulle starte var jeg ikke overrasket - jeg vidste godt, at det var den vej pilen og pegede, og ud fra et økonomisk perspektiv kan jeg sagtens se en begrundelse - sundhedsfagligt, det ved jeg ikke. Og alligevel blev jeg nervøs, min lille stemme fik overtaget.
Og det er netop det, min tanker har kredset om, hvorfor fik den overtaget ikke bare hos mig, men hos rigtig mange?

Det er vel ikke så utroligt og svaret er vel egentlig lige for - for at holde alle danskere inde så meget som muligt, så skulle de kyses. Skrækscenarierne og skrækhistorierne om manden på 35, pigen på 13 og barnet på 3 blev rullet ud for fulde gardiner - man havde brug for, at vi var bange.

Nu har man brug for, at vi ikke er bange. Men så hurtig går det ikke med den menneskelige psyke - vi kan ikke den ene dag være så bange så vi barrikerer os bag lukkede dør, for den næste at åbne døren på vid gab og vinke farvel til det dyrebareste vi har nemlig vores børn og vores egen sundhed.

Udfordringen for dem, der skal guide os igennem det her, er , at de skal få os til at slippe frygten og lade optimismen guide os i en lille bitte flig nemlig i hverdagen fra 8-16, når vores børn skal i en form for pasning og vi skal være på arbejde. Når vi så kommer hjem og har weekend, så skal vi mærke frygten igen og handle med frygten som vores guide. Det er en navigering som jeg tror de færreste kan - jeg kan rationelt, men jeg kan ikke følelsesmæssigt.

Jeg har nu valgt for at kunne være i det at lade optimismen være min guide (havde jeg valgt frygten ville jeg ikke kunne stå på mine ben og ikke sove om natten). Men kan så også mærke, at så kræver, at jeg rationelt hele tiden siger: jeg passer på de ældre og svage, når jeg sidder her indenfor i lejligheden, mens solen skinner, og der er 20 grader uden for - kan jeg blive ved med det, eller vil jeg slække på reglerne, restriktionerne, på hensynet? Det må tiden vise - jeg tror jeg kan for jeg er 46, men jeg er sgisme ikke sikker på, at jeg havde haft samme rygrad, hvis jeg var 17.

Så når I ser skønne unge mennesker sidde sammen i solen, nyde fridagene, måske fejre at de ikke skal til eksamen og de føler sig færdige med 9. klasse. Så vræng ikke på næsen, smil og glæd jer over, at de lever i nuet. Husk det kan være, de har en lillebror der skal i skole i næste uge som de elsker helt op til månen og tilbage, og de kan ikke lade frygten være deres guiode, for så kan de ikke stå på deres ben. Måske har de en mor som er sygeplejerske og hver dag eksponeres for smitte, derfor kan de ikke lade frygten være deres guide.

Husk det er et stort menneskeligt krav at kunne navigere i både ikke at være bange og være sindssyg bange, og lige nu med den gradvise åbning træffer alle et valg, er det optimismen eller frygten som gennemsyrer.

Jeg vil vi i hvert fald smile til dem, selvom jeg rationelt ved, at det bedste ville være, at de var blevet hjemme.

Jeg tror ikke du skal identificere afstand med frygt, manglende afstand med optimisme. I Føtex skal du holde afstand, og nu hvor du går på arbejde er det vigtigere end før -- for i Føtex kommer også ældre og sårbare.

Se lige pressekonferencen igen. Hvis vi stopper med at holde afstand nu, kan vi ikke åbne op næste uge. Det betyder ikke at du skal være bange, men du skal gøre som vi får besked om.

Lige her tror jeg du ville have større glæde af at genopfriske statistikken. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. april 2020

fehår

Jeg ville bare lige dele denne her interessante artikel: 

https://ing.dk/artikel/islandske-test-boern-smitter-langt-mindre-end-voksne-234084?utm_source=nyhedsbrev&utm_medium=email&utm_campaign=ing_daglig

Anmeld Citér

8. april 2020

lineog4

kamikaze skriver:

Jeg tror ikke du skal identificere afstand med frygt, manglende afstand med optimisme. I Føtex skal du holde afstand, og nu hvor du går på arbejde er det vigtigere end før -- for i Føtex kommer også ældre og sårbare.

Se lige pressekonferencen igen. Hvis vi stopper med at holde afstand nu, kan vi ikke åbne op næste uge. Det betyder ikke at du skal være bange, men du skal gøre som vi får besked om.

Lige her tror jeg du ville have større glæde af at genopfriske statistikken. 

Jeg vil selvsagt holde afstand, og jeg behøver ikke høre eller gense pressemødet. For det her handler om følelser og ikke om Fakta og statistik. 

Og det jeg prøver at forklare er alene, at alle.må.rumme hinandens følelser også når de ikke er fuldstændig som ens egne. Og man må rumme, at frygt og tro på det hele nok skal ikke altid bare kan leve side om side. 

Og udover det var det ikke mig der ikke holdt afstand o Føtex det var en stor flok andre mennesker. 

Jeg har min helt egen uvidenskabelige undersøgelse baseret alene på egne observationer. For 3,5 uge siden hvor lockdown startede der var der her midt i byen så.stille som formiddagen d.1.1. En uge efter var der som en søndag. Efter pressemødet, hvor der blev viftet med en åbning, så kom der pludselig liv, glæde menneskestemmer neden for mit vindue og langt flere biler (Men okay der var også lønningsdag). Tirsdag kom der endnu mere lyd og biler og om aftenen kom der lidt fest lyde. I dag har der næsten været larm som en almindelig dag (ikke immyldretid, men...). 

Der har især været en del unge, de holder sig under 10, men de er flere sammen end for 2-3 uger siden. Og der er langt flere biler i aften end der har været længe.

Anmeld Citér

8. april 2020

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Jeg har ikke læst hele tråden. 
men ift. at der ikke kommer ressourcer og pædagogerne kommer til at have mere praktiske opgaver og mindre omsorg, så vil jeg gerne knytte en kommentar. 
i vores institution har vi spurgt ind til vikartimer og vi har fuld vikardækning, så vi må bruge sådan så vi kan efterleve kravene og samtidig kunne være der for børnene. Derudover kommer rengøringen og gør rent to gange om dagen. 
så jo vi skal vaske legetøj, men det er noget med at begrænse legetøjet, da vi alligevel ikke må være mange på stuen. 
derudover skal vi vaske hænder med børnene forholdsvis ofte og vaske toiletsæder efter brug. 
men tænker institutionerne er så rutinepræget at det ef fedt at bryde det lidt og se hvordan man også kan have en hverdag. Vi behøver ikke alle spise kl 11, vi behøver ikke alle gå ud mellem 12-14 for at afholde pauser. Hvordan kan man ellers gøre det? Tænker hvor meget federe det bliver for børnene at være på legepladsen uden at det skal være med fx tre stuer samtidigt. Eller flere ture til stranden end ellers. Det er nu vi skal tænke ud af boksen. 
jeg tænker at det er nødvendigt at vi frigiver forældre til arbejdemarkedet. Og så skal man huske på at børn ikke bliver hårdt ramt og smitter ikke lige så nemt som voksne. 

Anmeld Citér

9. april 2020

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Abracadabra skriver:

Men der HAR da været ærlighed? Der har været meldt helt klart ud, at vi forventer fejl i dette forløb. Men der er bare ikke noget alternativ til åbning af samfundet. Og jeg bliver efterhånden lidt provokeret af al den back-seat-driving, man møder... Du og dine skeptiske lidelsesfæller må melde jer i sundhedsstyrelsen eller ssi og udøse jeres uendelige visdom og redde landet og økonomien. I mellemtiden redder jeg patienterne, mens du og resten af lærerne brokker jer over inddragelse af jeres afspadsering - for GUD FORBYDE at I skulle yde, mens jeg og mine kollegaer står oversprøjtet med blod, lort, snot og fucking corona i landets akutmodtagelser...

Den retorikuddannelse har da ikke været spildt - men der kommer også et tidspunkt, hvor man må falde ind i takt med ledelsen. Var det mon ikke nu, du lagde al din what-about-erisme på hylden og accepterede, at der findes andre kloge mennesker end dig?

Nu bliver jeg altså lidt forvirret: Hvor har du set/hørt lærere brokke sig over inddragelse af afspadsering? Det giver ingen mening for mig - hvilken afspadsering og hvornår? 

Anmeld Citér

9. april 2020

kamikaze

lineog4 skriver:

Jeg vil selvsagt holde afstand, og jeg behøver ikke høre eller gense pressemødet. For det her handler om følelser og ikke om Fakta og statistik. 

Og det jeg prøver at forklare er alene, at alle.må.rumme hinandens følelser også når de ikke er fuldstændig som ens egne. Og man må rumme, at frygt og tro på det hele nok skal ikke altid bare kan leve side om side. 

Og udover det var det ikke mig der ikke holdt afstand o Føtex det var en stor flok andre mennesker. 

Jeg har min helt egen uvidenskabelige undersøgelse baseret alene på egne observationer. For 3,5 uge siden hvor lockdown startede der var der her midt i byen så.stille som formiddagen d.1.1. En uge efter var der som en søndag. Efter pressemødet, hvor der blev viftet med en åbning, så kom der pludselig liv, glæde menneskestemmer neden for mit vindue og langt flere biler (Men okay der var også lønningsdag). Tirsdag kom der endnu mere lyd og biler og om aftenen kom der lidt fest lyde. I dag har der næsten været larm som en almindelig dag (ikke immyldretid, men...). 

Der har især været en del unge, de holder sig under 10, men de er flere sammen end for 2-3 uger siden. Og der er langt flere biler i aften end der har været længe.

Selvfølgelig skal man have lov til at føle hvad end man føler, der er ikke så meget andet at gøre. Men i den situation vi er i nu, skal vi ikke lade de følelser påvirke vores adfærd. Vi kan kun lukke op en lille smule, og når vi gør det kommer flere til at dø. Skal vi bruge den smule, og de liv, på at stå tættere i Føtex eller på at redde økonomien? Vi  er kun i starten af processen, det er ikke nu vi kan unde os selv lidt ekstra frihed som belønning. Det handler ikke om respekt for følelser, det handler om at vi også i april skal undgå italienske tilstande.

Og det skriver jeg selvfølgelig ikke kun til dig, men også til alle de andre der læser med. Vi skal stadig holde afstand. Det er utrolig vigtigt.

Anmeld Citér

9. april 2020

IenFart

Profilbillede for IenFart
kamikaze skriver:

Selvfølgelig skal man have lov til at føle hvad end man føler, der er ikke så meget andet at gøre. Men i den situation vi er i nu, skal vi ikke lade de følelser påvirke vores adfærd. Vi kan kun lukke op en lille smule, og når vi gør det kommer flere til at dø. Skal vi bruge den smule, og de liv, på at stå tættere i Føtex eller på at redde økonomien? Vi  er kun i starten af processen, det er ikke nu vi kan unde os selv lidt ekstra frihed som belønning. Det handler ikke om respekt for følelser, det handler om at vi også i april skal undgå italienske tilstande.

Og det skriver jeg selvfølgelig ikke kun til dig, men også til alle de andre der læser med. Vi skal stadig holde afstand. Det er utrolig vigtigt.

Mange synes desværre utroligt villige til at fucke det op, hvis bare de kan få deres eget lille fix. Hvis det her pludselig går den anden retning igen så kan befolkningen kun takke sig selv. 

Anmeld Citér

9. april 2020

Abracadabra

Mor og meget mere skriver:

Nu bliver jeg altså lidt forvirret: Hvor har du set/hørt lærere brokke sig over inddragelse af afspadsering? Det giver ingen mening for mig - hvilken afspadsering og hvornår? 

På side 3 i denne debat kalder Roselil det ‘respektløst’ at servere denne plan midt i skolernes ‘ferie’, og efterfølgende belærer Line om, at afspadseringsdage ikke bare sådan kan bruges...

Anmeld Citér

9. april 2020

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Abracadabra skriver:

På side 3 i denne debat kalder Roselil det ‘respektløst’ at servere denne plan midt i skolernes ‘ferie’, og efterfølgende belærer Line om, at afspadseringsdage ikke bare sådan kan bruges...

Nåhh. De to kommentarer udgør “resten af lærerne”. Uagtet, at Line i samme ombæring gør opmærksom på, at det ikke er lærerne, der står for det store arbejde at skulle gøre skolerne klar. 

Anmeld Citér

9. april 2020

Abracadabra

Mor og meget mere skriver:

Nåhh. De to kommentarer udgør “resten af lærerne”. Uagtet, at Line i samme ombæring gør opmærksom på, at det ikke er lærerne, der står for det store arbejde at skulle gøre skolerne klar. 

Ja, jeg skrev i vrede... Jeg står også kun ekstremt sjældent badet i lort - jeg plejer at springe til side, når patienterne skyder med skarpt. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.