Hjælp til lockouten

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.820 visninger
24 svar
6 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
23. marts 2020

Anonym trådstarter

Nu er Danmark blevet lukket i yderligere 14 dage. Dvs til 13/4. Og lur mig om ikk den forlænges igen. 

Men hvad har i af gode råd til at underholde en knap 5 årig? 

Det skal være 100% gratis da jeg kun har 100 kr tilbage til resten af måneden. 

jeg har indtil videre planlagt at gå en tur i skoven og ned på græsplænen og spille bold (mens der ikke er andre mennesker selvfølgelig) 

så leger vi selvfølgelig med hans legetøj, men det gider han altså ikke mere end 5-10 min af gangen. 

han er ikk synderlig kreativ og gider ikke sådan noget regne osv. 

Gode ideer modtages med kyshånd 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. marts 2020

serinasmor

har I spil ? 

vores elsker brætspil 

det kan hjælpe at dele dagen op i "zoner" fx leg med lego i 1 time med mor 

se tegnefilm på dr i 1 time

udenfor 1 time

frokost

læse bøger 1 time

hoppe og danse i 15 minutter

spille spil 1 time

eftermiddagssnack

lege krig 1 time

Bad

aftensmad 
sove

Anmeld Citér

23. marts 2020

Oddi

Profilbillede for Oddi

Vores er 4,5 år og vi laver ting som: 

Spillebrætspil ( det kan han i flere timer). 
Læse bøger elsker han. 
Se en film sammen, især de gode gamle Disney man måske samtidig kan læse som eventyr. For tiden er Pippi ret populær her. 
Lave en kæmpe togbane/racerbane i stuen. 
Hjælpe med praktiske ting ( lave mad, ordne vasketøj, fjerne ukrudt). 
Lave kreative ting som perleplader og påskepynt. 
Lave forhindringsbane i stuen. 
Bygge og lege med Lego er også noget han kan bruge lang tid på. 
Spille spil på ipad, ja det får han også lov til - der findes en del gratis læringsspil. 

Her leger han både selv og med os. Vi har også lillebror hjemme på 1 år så ofte laver jeg lidt hyggeligt kun med storebror når lillebror sover. Men han smutter tit på værelset og leger med hans riddere, Lego eller klæder sig ud. De skal ikke underholdes konstant synes jeg, men må gerne hjælpes med at sætte leg igang og så lidt hygge med voksne hist og pist. 

Anmeld Citér

23. marts 2020

Anonym trådstarter

serinasmor skriver:

har I spil ? 

vores elsker brætspil 

det kan hjælpe at dele dagen op i "zoner" fx leg med lego i 1 time med mor 

se tegnefilm på dr i 1 time

udenfor 1 time

frokost

læse bøger 1 time

hoppe og danse i 15 minutter

spille spil 1 time

eftermiddagssnack

lege krig 1 time

Bad

aftensmad 
sove

Vi har kun 1 brætspil. Også en masse puslespil. 

men meget god ide med at dele dagen op. 

Anmeld Citér

23. marts 2020

Anonym trådstarter

Oddi skriver:

Vores er 4,5 år og vi laver ting som: 

Spillebrætspil ( det kan han i flere timer). 
Læse bøger elsker han. 
Se en film sammen, især de gode gamle Disney man måske samtidig kan læse som eventyr. For tiden er Pippi ret populær her. 
Lave en kæmpe togbane/racerbane i stuen. 
Hjælpe med praktiske ting ( lave mad, ordne vasketøj, fjerne ukrudt). 
Lave kreative ting som perleplader og påskepynt. 
Lave forhindringsbane i stuen. 
Bygge og lege med Lego er også noget han kan bruge lang tid på. 
Spille spil på ipad, ja det får han også lov til - der findes en del gratis læringsspil. 

Her leger han både selv og med os. Vi har også lillebror hjemme på 1 år så ofte laver jeg lidt hyggeligt kun med storebror når lillebror sover. Men han smutter tit på værelset og leger med hans riddere, Lego eller klæder sig ud. De skal ikke underholdes konstant synes jeg, men må gerne hjælpes med at sætte leg igang og så lidt hygge med voksne hist og pist. 

Min søn er generelt ikk god til at lave noget i flere timer udover iPad. Og det synes jeg altså ikk han skal hele tiden  altså har intet problem med at han ser iPad og har heller ikk nogen tid på ham når han sidder med den. Men ville gerne kunne underholde ham også med nogle forskellige ting. 
bare svært når han er svær at holde i legen. 

men forhindringsbane i stuen tror jeg at han vil synes er super sjovt. Det må prøves. 

Anmeld Citér

23. marts 2020

Nene

Anonym skriver:

Nu er Danmark blevet lukket i yderligere 14 dage. Dvs til 13/4. Og lur mig om ikk den forlænges igen. 

Men hvad har i af gode råd til at underholde en knap 5 årig? 

Det skal være 100% gratis da jeg kun har 100 kr tilbage til resten af måneden. 

jeg har indtil videre planlagt at gå en tur i skoven og ned på græsplænen og spille bold (mens der ikke er andre mennesker selvfølgelig) 

så leger vi selvfølgelig med hans legetøj, men det gider han altså ikke mere end 5-10 min af gangen. 

han er ikk synderlig kreativ og gider ikke sådan noget regne osv. 

Gode ideer modtages med kyshånd 

Hvis du har Facebook har jeg en side der hedder kreativ og Sjov Med børnene ��

Anmeld Citér

23. marts 2020

drabo

Profilbillede for drabo

vi leger finde ting leg - gemmer 5-10 stykker nogenlunde ens legetøj rundt om i huset (så det kan ses uden at flytte ting) og så skal man lege detektiv og finde tingene.

Ellers så prøver vi også at dele dagen om med inde aktiviteter om formiddagen og udeaktivitet om eftermiddagen.

Trylledej eller bage boller/kage

Hjælpe med maden

Gækkebreve kunne måske være en ide nu påsken nærmer sig - eller lave sine egne puslespil/vendespil ved at klippe i reklamer eller blade.

Herhjemme er de ret glade for udsendelserne fra randers regnskov (30 minutters biologi) og så kan man måske tegne det man lært bagefter

Det kunne også være gemmeleg - tampen brænder - 

Man kan også lave sine egne brætspil med en spilleplade med felter og så måske nogle kort med aktiviteter der skal trækkes og udføres

Anmeld Citér

23. marts 2020

kamikaze

Inddrag ham i det praktiske, lave mad, tømme opvaskemaskinen, henge vasketøj. Ellers skal han jo underholde sig selv i den tid, og så ender han nemt bag en skærm -- og det uden at du får en pause.

Anmeld Citér

23. marts 2020

Bentemor

Vi leger "skattejagt" jeg gemmer en ting/skat og så går han og leder og jeg skal så fortælle om det bliver varmere eller koldere. Indimellem tegner jef et kort.

Hule under spisebordet. 

Pt er det et hit at slå med en terning og se hvilken tal man får slået flest gange. Skriver ned på papir og han sætter selv krydserne ud for det rigtige tal. 

Røverhistorier/fantasi historier  er også et hit, hvor han vælger fx to-tre ting der skal indgå i historien fx pirat, konge og en elefant. Og jeg fortæller så. Han fortæller også mig røverhistorier eller genfortæller historier han kender.

Gemmeleg

Leg med lego

Leger jorden er giftig.

Anmeld Citér

23. marts 2020

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Anonym skriver:

Min søn er generelt ikk god til at lave noget i flere timer udover iPad. Og det synes jeg altså ikk han skal hele tiden  altså har intet problem med at han ser iPad og har heller ikk nogen tid på ham når han sidder med den. Men ville gerne kunne underholde ham også med nogle forskellige ting. 
bare svært når han er svær at holde i legen. 

men forhindringsbane i stuen tror jeg at han vil synes er super sjovt. Det må prøves. 

Hiv en madras frem og lad ham lave tricks 

tegn jeres egen huskespil (enten med identiske tegninger eller med ting der rimer fx tog-bog) 

Kortspil (fisk er ret nemt) 

perleplader 

modellervoks - lav det selv med salt, mel, vand og citronsyre (frugtfarve hvis du vil have farve i)  

Male - på papir eller lav trylledej og mal det 

lege gætteleg (jeg kan se noget rødt) eller gæt et dyr man tænker på, drikkevare man tænker på osv. 

er du med i legen når I leger med legetøj? Her leges der længere tid når man er med. Men leg butiksleg hvor han kan tegne de forskellige ting man kan købe, så skal butikken “bygges” med stole, sofabord og hvad han synes giver mening, 

lege Simon siger 

Ellers er han så stor at han kan være med i madlavning, grundrengøring osv. 

lige nu kan jeg ikke komme på mere vi har lavet herhjemme - men håber noget af det kan bruges 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.