Meget enig i ovenstående kommentarer. Faktisk er evnen til bevidst at lyve på den måde du beskriver, noget der kommer langt senere.
Børn på 3-4-5 år “lyver”.
Det gør de, fordi:
1. Det oplevede situationen sådan. De har ikke erfaring (eller ord) til at skelne mellem nuancer som at blive ramt på armen/slået/stødt ind i osv.
2. De ved ikke, hvordan de skal komme ud at situationen på en god måde. Så de siger det, de ville ønske var sket.
3. de er i gang med at finde ud af, at forældrene ikke kan aflæse deres tanker. Så de forsøger med små historier, og opnår derved en forståelse af, at de kan fortælle historier (på godt og ondt og hvad det betyder).
En 4-årig lyver ikke :-) De fortæller deres version af sandheden.
Herhjemme forsøger vi, at hjælpe med forståelsen. Eks:
Pige 4 år: Mor, lillesøster slår (lillesøster er 4 måneder)
Mor: nå da. Hvorfor synes du det?
Pige: det kunne jeg mærke!
(Pigen har en opleve af at hun er blevet ramt af sin søster og bruger ordet slå - det kunne også være følelsesmæssigt, og hun følte, at lillesøster fyldte for meget i hendes hver dag)
Mor: uha - ja. Det er jo ikke rart. Men jeg tror, det var en misforståelse. Baby kom til at ramme dig med sin hånd. Hun kan ikke styre den. Det var ikke med vilje. Så det er en misforståelse, men derfor kan dwt jo stadig gøre lidt ondt. Men det går over om lidt. Kom nu leger vi gemme...
Ovenstående er en samtale, jeg har haft med mit barn på 4. Hun løj ikke. Hendes opfattelse var reelt, at hun blev slået. Og vi sim forældre, har jo lært hende, at hun skal komme til os, hvis nogen slår.
Hvis jeg havde “anklaget” hende for at lyve, eller begyndt at argumentere modstridende med hendes virkelig, så kunne der jo være, at hun en dag ikke ville komme, hvis hun følte sig “slået”. Fordi hun ville skulle kunne retfærdiggøre hvad “slå” er helt konkret. Det forsvinder jeg faktisk først at et skolebarn kan (gerne op i 2 klasse-agtig)