Gode råd pige 4år psykisk ondt i maven.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

906 visninger
5 svar
5 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
16. februar 2020

Anonym trådstarter

Min 4 årig siger tit hun har ondt i maven dog stort set kun ved mig ikke når hun er på weekend ved far eller i børnehaven. 

Vi har fået taget blodprøve og afføring prøve ved lægen som begge så fine ud. Der har været blod i afføring en gang men intet i prøven. 

Vi er nu nået frem til det nok er psykisk. Men når min 4årig græder og siger det er bare fordi jeg har så meget ondt i maven. Hvordan hjælper jeg hende så bedst muligt. 

Vis jeg siger nej det har du ikke så skriger hun af mig jo jeg har. 

Vis jeg siger du trange nok bare til et kram. 

Eller det var da træls skat. 

Så gør det ikke det beder hun siger det efterhånden mange gange om dagen til mig og nogen gange til mormor. Og jeg ønsker bare at hjælpe hende uden at køre det op så det bliver en stor ting. 

Men hvad siger jeg så til hende når hun siger hun har ondt i maven?

Skal jeg snakke med lægen igen? Selv om der ikke er noget fysisk galt?

Er det sundhedsplejersken jeg skal kontakte? Jeg ønsker intet med kommunen at gøre da der er flere dårlige erfaringer med dem i familien. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. februar 2020

Anonym

Min 4 årig siger tit hun har ondt i maven dog stort set kun ved mig ikke når hun er på weekend ved far eller i børnehaven. 

Vi har fået taget blodprøve og afføring prøve ved lægen som begge så fine ud. Der har været blod i afføring en gang men intet i prøven. 

Vi er nu nået frem til det nok er psykisk. Men når min 4årig græder og siger det er bare fordi jeg har så meget ondt i maven. Hvordan hjælper jeg hende så bedst muligt. 

Vis jeg siger nej det har du ikke så skriger hun af mig jo jeg har. 

Vis jeg siger du trange nok bare til et kram. 

Eller det var da træls skat. 

Så gør det ikke det beder hun siger det efterhånden mange gange om dagen til mig og nogen gange til mormor. Og jeg ønsker bare at hjælpe hende uden at køre det op så det bliver en stor ting. 

Men hvad siger jeg så til hende når hun siger hun har ondt i maven?

Skal jeg snakke med lægen igen? Selv om der ikke er noget fysisk galt?

Er det sundhedsplejersken jeg skal kontakte? Jeg ønsker intet med kommunen at gøre da der er flere dårlige erfaringer med dem i familien. 

Spørg hende “hvad tænker du på, når du har ondt i maven?” 

Hvis hun siger “ikke noget”. Så sig til hende, at man godt kan få ondt i maven, hvis man tænker på noget, som gør en bange, vred eller ked af det. Men hvis man fortæller om det, så går det væk igen. Maven bliver glad igen.

og ellers ville jeg spørge nysgerrigt til, hvad der sker i hendes liv. Har hun venner i børnehaven? Oplever hun at blive drillet? Savner hun sin far? Er hendes far eller en nær person i en svær situation lige nu, som kan smitte af? 

Men hvis det er noget, hvor hun ved, at du kan reagerer sårbart, så er det, at hun ikke vil fortælle dig det. Så fortæl hende, at hemmeligheder eller tanker som giver en ondt i maven, skal man fortælle til en voksen. En mormor eksempelvis.

Anmeld Citér

16. februar 2020

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Spørg hende “hvad tænker du på, når du har ondt i maven?” 

Hvis hun siger “ikke noget”. Så sig til hende, at man godt kan få ondt i maven, hvis man tænker på noget, som gør en bange, vred eller ked af det. Men hvis man fortæller om det, så går det væk igen. Maven bliver glad igen.

og ellers ville jeg spørge nysgerrigt til, hvad der sker i hendes liv. Har hun venner i børnehaven? Oplever hun at blive drillet? Savner hun sin far? Er hendes far eller en nær person i en svær situation lige nu, som kan smitte af? 

Men hvis det er noget, hvor hun ved, at du kan reagerer sårbart, så er det, at hun ikke vil fortælle dig det. Så fortæl hende, at hemmeligheder eller tanker som giver en ondt i maven, skal man fortælle til en voksen. En mormor eksempelvis.

Tak det vil jeg prøve. Der er dog mange ting der gør det svært for hende for tiden. 

Mig og hendes far gik hver til sit for et år siden. Og så har jeg boet med hende og hendes søster hos mormor ind til 1 december hvor vi flyttede i egen lejlighed. Og så var der konstant skift i voksne i børnehaven så hun har lige skiftet børnehave hvor hun allerede er rygget meget udvikling messigt efter en uge i den nye børnehave. 

Men det hele er stadig en stor omvæltning for sådan en lille pige. Mave problemer har hun haft altid men det med hun siger hun har ondt har stået på lidt over et år nu nogle perioder værre ind andre. 

Jeg mangler bare en måde at takle det på da det virker til hun forbinder mig med mave smerter at hun måske kan få lidt ekstra kontakt med mig ved at sige maven gør ondt og ønsker jo ikke at dette skal blive til en kronisk ting. 

Anmeld Citér

16. februar 2020

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Det er også enorm mange skift for sådan et lille menneske. Det kan jo sagtens være grunden til hendes ondt i maven. Det er ikke ualmindeligt at det ikke er noget et barn siger i børnehaven men hjemme ved sin trygge base. 

Jeg ville have fokus på at give hende en masse genkendelighed og faste rutiner. Måske ikke de store planer den første tid, men bare kvalitetstid med dig. 

Og så bliver jeg nødt til at sige, uanset hvor god en børnehave hun er i nu, så er det nye voksne, børn og et nyt sted og nye rutiner hun skal forholde sig til. Det ville være mærkeligt, hvis hun slet ikke reagerede på det. 

Anmeld Citér

16. februar 2020

Anonym trådstarter

mor:) skriver:

Det er også enorm mange skift for sådan et lille menneske. Det kan jo sagtens være grunden til hendes ondt i maven. Det er ikke ualmindeligt at det ikke er noget et barn siger i børnehaven men hjemme ved sin trygge base. 

Jeg ville have fokus på at give hende en masse genkendelighed og faste rutiner. Måske ikke de store planer den første tid, men bare kvalitetstid med dig. 

Og så bliver jeg nødt til at sige, uanset hvor god en børnehave hun er i nu, så er det nye voksne, børn og et nyt sted og nye rutiner hun skal forholde sig til. Det ville være mærkeligt, hvis hun slet ikke reagerede på det. 

Det vil jeg give dig helt ret i og selvfølgelig reagere hun men det gjorder hun længe før skiftet osse og grad ofte ved aflevering. Jeg vil gøre alt for hende og vil gøre hvad jeg kan for at få mere ro på her hjemme desværre er der møder i den skole min ældste skal starte i den her uge plus afslutning i næste uge så det bliver bare et kaos det næste par uger.

Jeg vil dog gøre hvad jeg kan for at blive mest muligt hjemme med hende om eftermiddagen det næste stykke tid og så bare droppe alt der ikke er vigtigt.

Og så håber jeg det hele er faldet mere til ro om nogle måneder. Mange tak for svar 

Anmeld Citér

16. februar 2020

Skouboe

Min yngste havde en periode hvor hun havde ondt i maven uden rigtig årsag.

Vi snakkede om at mangel på krammere kunne være årsagen, så når det gjorde ondt, satte vi os og krammede indtil det blev bedre.

Det gik også op for mig at for meget mavesyre kunne være årsagen, så hun fik en halv alminox pille når det gjorde ondt. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.