At kunne vælge køn på sit næste barn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. februar 2020

Rosa Sofia

På et eller andet plan synes jeg, at det er at blande sig for meget i naturensorden på sådan en perfektionistisk og usympatisk (jeg mangler et bedre ord) måde. Og det ville jeg også mene, hvis du forsøgte at fjerne genet for rødt hår eller brune øjne hos dit barn.

Drejer det sig om alvorlig sygdom/handicap synes jeg til gengæld, at vi skal spille på alle de heste moderne lægevidenskab har givet os. Lige som jeg også synes, at en sen-abort ville være i orden, hvis barnet er handicappet.

På følelsesmæssigt plan har jeg nogen gange tænkt på, at det vil være svært for mig at elske et andet barn så højt som min søn (det ved jeg godt, at mange er bange for før de får deres andet barn). Og så har jeg tænkt, at hvis det nu var sådan, at barnet var af det modsatte køn (i mit tilfælde en pige) ville det være nemmere. Men det er jo nok bare sådan nogle panik "bliver jeg en lige god mor for alle mine børn" tanker 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. februar 2020

LSS

Ingen erfaring og kender heldigvis ikke så syge mennesker. I min optik er det SÅ forkert at jeg ikke rigtig har ord for det. 
Hvis der er en risiko for at videregive noget alvorligt til det ene eller andet køn er det en anelse acceptabelt.

Anmeld Citér

6. februar 2020

lineog4

Jeg tænker hvis man er så opsat på et bestemt køn, at man vil gå den vej, så skal man nok overveje, hvorfor man vil have børn og om man tror man kan rumme at få fx en dreng, der vil lege med dukker eller en pige, der kræver kort hår og fodboldstøvler. 

Det er ingen hemmelighed, at jeg ved begge graviditeter efter vi mistede vores datter ønskede en pige, men jeg ønskede ikke en bestemt pige, ønskede ikke en prinsesse, en lyserød eller en dukkepige. Jeg ønskede mig vel egentlig bare den pige som var død. 

Jeg fik to drenge, og har nu tre levende børn som alle er deres egne. De er ikke typiske drenge eller piger, men er lige præcis de mennesker som jeg elsker mere end livet selv. 

Hvis man vil rejse, og betale og gå igennem ægudtagning for et bestemt køn, har man så ikke et bestemt billede af barnet? Og vil man kunne lade det barn vokse og udvikle sig til præcis det unikke individ som det barn er?

Så svaret for mig er simpelt - nej det ville jeg aldrig gøre med mindre der var en medicinsk grund a la en sygdom placeret på køn. Og jeg håber da heller ikke andre vil af andre grunde end medicinsk. 

Anmeld Citér

6. februar 2020

fehår

Jeg har en amerikansk veninde, som var nødt til at få lavet ægsortering på grund af Huntingtons. Da hun selv betalte, kunne de yderligere vælge kønnet, selvom det ikke påvirkede i forhold til risiko for sygdom. De valgte en pige. 

Jeg ville aldrig selv gøre det, som i seriøst aldrig. Jeg har to piger, og jeg vil gerne en dag have et tredje barn - og jeg er fuldkommen ligeglad med kønnet. For mig er det en del af rejsen, en del af det magiske, at jeg ikke kan kontrollere eller bestemme. Sådan er der jo mange ting, der er, når man er forælder. 

Anmeld Citér

6. februar 2020

321

Profilbillede for 321
Anonym skriver:

Læste lige en artikel om, at par kan tage til Georgien for at vælge køn på deres kommende barn. 

Det gjorde mig lidt nysgerrig, er der nogen af jer der har gjort det eller kender I nogen der har og hvad er overvejelserne bag det?

jeg kommer sådan til at tænke på den stakkels baby pige der blev slået ihjel for et stykke tid siden her i DK fordi hun var en pige. Faren ville have en dreng. En pige var ikke god nok i hans øjne. De var nok typen der ville have taget derned for at få en lavet en dreng. men det er også worst case scenario. 
man skal være glad for det man får. Men tror desværre at for nogen er børn blevet et projekt hvis man går hen og designer sit eget “perfekte “ barn. 

Anmeld Citér

7. februar 2020

Roselil

Profilbillede for Roselil
Anonym skriver:

Læste lige en artikel om, at par kan tage til Georgien for at vælge køn på deres kommende barn. 

Det gjorde mig lidt nysgerrig, er der nogen af jer der har gjort det eller kender I nogen der har og hvad er overvejelserne bag det?

Synes det er sygt, at vælge køn. Stakkels barn der skal passe ind i kønskassen. Hvad hvis det ikke kan leve op til det og bliver forældrenes store skuffelse. Jeg har f.eks. En transkønnet bror, født biologisk pige. Han ville da virkelig have skuffet mine forældre hvis de havde “bestilt” ham med særlige forventninger knyttet til kønnet. Og netop derfor er det ulovligt i dk.

Anmeld Citér

7. februar 2020

Anonym

Synes det er sygt, at vælge køn. Stakkels barn der skal passe ind i kønskassen. Hvad hvis det ikke kan leve op til det og bliver forældrenes store skuffelse. Jeg har f.eks. En transkønnet bror, født biologisk pige. Han ville da virkelig have skuffet mine forældre hvis de havde “bestilt” ham med særlige forventninger knyttet til kønnet. Og netop derfor er det ulovligt i dk.

Det er ikke fordi fordi jeg støtter op omkring køns sortering. Sådan skal det ikke forstås. 

men fordi man ønsker et bestemt køn betyder der jo ikk at man ønsker at de skal være på en bestemt måde. 

jeg ønsker selv kun drenge f.eks. Men hvis min søn kom og sagde han var transkønnet og ville være pige så ville jeg hverken være skuffet eller elske ham mindre. Ej heller hvis han en dag kommer og fortæller han et homoseksuel og er den ekstrem feminine type. 

Men selvom jeg kun ønsker drenge betyder det ikke at jeg ville elske en pige mindre hvis jeg får sådan en en dag. Hun ville være ligeså elsket og velkommen. Men kan da ikk se mig fri for at ønsket og håbet Om en dreng op til md scanningen vil være stort og måske endda skuffet et par dage efter. Men det synes jeg ærlig talt også at der skal være plads til. Så længe at barnet er ligeså elsket og ønsket når det kommer til verden som hvis det var ønskekønnet. 

Anmeld Citér

7. februar 2020

Tommelise

Anonym skriver:

Det er ikke fordi fordi jeg støtter op omkring køns sortering. Sådan skal det ikke forstås. 

men fordi man ønsker et bestemt køn betyder der jo ikk at man ønsker at de skal være på en bestemt måde. 

jeg ønsker selv kun drenge f.eks. Men hvis min søn kom og sagde han var transkønnet og ville være pige så ville jeg hverken være skuffet eller elske ham mindre. Ej heller hvis han en dag kommer og fortæller han et homoseksuel og er den ekstrem feminine type. 

Men selvom jeg kun ønsker drenge betyder det ikke at jeg ville elske en pige mindre hvis jeg får sådan en en dag. Hun ville være ligeså elsket og velkommen. Men kan da ikk se mig fri for at ønsket og håbet Om en dreng op til md scanningen vil være stort og måske endda skuffet et par dage efter. Men det synes jeg ærlig talt også at der skal være plads til. Så længe at barnet er ligeså elsket og ønsket når det kommer til verden som hvis det var ønskekønnet. 

Men igen - der er jo forskel på at ønske et bestemt køn, og så på at bestille et bestemt køn.

Anmeld Citér

7. februar 2020

Anonym

Tommelise skriver:

Men igen - der er jo forskel på at ønske et bestemt køn, og så på at bestille et bestemt køn.

Helt sikkert. Og netop også derfor jeg siger jeg slet ikke selv støtter op om kønssortering. 
men synes det er meget sort/hvidt at påstå/mene at man vil blive skuffet hvis man “bestiller” en dreng som så bliver transkønnet. 

Anmeld Citér

8. februar 2020

Tommelise

Anonym skriver:

Helt sikkert. Og netop også derfor jeg siger jeg slet ikke selv støtter op om kønssortering. 
men synes det er meget sort/hvidt at påstå/mene at man vil blive skuffet hvis man “bestiller” en dreng som så bliver transkønnet. 

Men hvis man går så vidt som til at vælge kønsselektion, så har man nok nogle meget stereotype forestillinger om køn. 

Og så kunne det måske godt føre til en form for skuffelse, hvis barnet f. eks. var transkønnet. 

Jeg ville desuden have meget dårlig samvittighed over for barnet, hvis jeg havde valgt, at det skulle være en pige, og det så viste sig, at barnet hellere ville have været en dreng. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.