Ved ikke hvor langt jeg er henne, læge ligeglad

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. januar 2020

Anonym trådstarter

Du synes scanningen er ligegyldig hvis du selv skal betale... Jamen så må du jo undvære 

Hvis du læser hvad jeg skriver, så synes jeg en tidlig scanning generelt er ligegyldig. Jeg skrev netop, at det dog kunne blive nødvendigt ift. terminsbestemmelse. Min tråd går på, om det for lægen at se ikke burde være mere klart om jeg er fx 5 eller 8 uger henne

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. januar 2020

Abracadabra

Din læge kan bare sørge for at time blodprøven rigtigt og scanningen skal ligge tidligt i intervallet, så går det hele! 

Anmeld Citér

28. januar 2020

Anonym trådstarter

Abracadabra skriver:

Din læge kan bare sørge for at time blodprøven rigtigt og scanningen skal ligge tidligt i intervallet, så går det hele! 

Okay  og kan en blodprøve “bare” times rigtigt, hvis nu lægen regner ud fra første blødningsdag ved min spontane abort, hvis jeg reelt er tre uger kortere henne? Er intervallet for tid til blodprøve så stort?

Anmeld Citér

28. januar 2020

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar
Anonym skriver:

Hvis du læser hvad jeg skriver, så synes jeg en tidlig scanning generelt er ligegyldig. Jeg skrev netop, at det dog kunne blive nødvendigt ift. terminsbestemmelse. Min tråd går på, om det for lægen at se ikke burde være mere klart om jeg er fx 5 eller 8 uger henne

Men hvorfor bare ikke købe en i det her tilfælde, hvor lægen ikke vil henvise videre? Der er scanningen jo ikke ligegyldig. 

jeg forstår dog godt, det er træls.. men tror bare jeg selv havde købt mig til en istedet for evt. bøvl og måske bekymring 

Stort tillykke med graviditeten 

Anmeld Citér

28. januar 2020

Ano18

Anonym skriver:

Okay  og kan en blodprøve “bare” times rigtigt, hvis nu lægen regner ud fra første blødningsdag ved min spontane abort, hvis jeg reelt er tre uger kortere henne? Er intervallet for tid til blodprøve så stort?

Så længe det er for tidligt og ikke for sent. Det hele kan jo “bare” gentages. Det er selvfølgelig til ekstra besvær for dig, men det lyder som om han har sat dig til at være længere henne end du muligvis er, og i og med du ikke kan være længere henne, så er du jo i hvert fald på den sikre side ift NF. Nogle steder får man først taget blodprøve den dag man får NF. Så hvis du får at vide du ikke er langt nok henne til de kan måle dig til NF så siger de bare du skal få taget ny BP og giver dig en ny tid til NF. Tillykke med graviditeten

Anmeld Citér

28. januar 2020

Anonym trådstarter

Tullemoar skriver:

Men hvorfor bare ikke købe en i det her tilfælde, hvor lægen ikke vil henvise videre? Der er scanningen jo ikke ligegyldig. 

jeg forstår dog godt, det er træls.. men tror bare jeg selv havde købt mig til en istedet for evt. bøvl og måske bekymring 

Stort tillykke med graviditeten 

Jeg har ikke direkte spurgt lægen, bare givet udtryk for, at jeg ikke vidste om den dato han satte er rigtig pga. den spontane abort sidste år, hvilket han ikke reagerede på. Så jeg giver det lige en chance en af dagene og ringer og får spurgt om det kan passe. Jeg synes selv tre ugers usikkerhed er en del, selvom jeg er med på, at mange kan have større usikkerhed end mig.

Min holdning til scanning lyder det til flere hæfter sig ved. Det er slet ikke dét det handler om. Jeg ville i normale tilfælde (helt personligt) ikke bruge 500 kroner på en tidlig scanning "bare fordi". Det er slet ikke vigtigt nok for mig at se fosteret så tidligt, som det er for andre. Det kan dog blive nødvendigt ift. terminsbestemmelse, altså tid for blodprøver og nakkefoldsscanning, men det skal jeg jo så lige høre lægen endeligt om.

Anmeld Citér

28. januar 2020

Ano18

Og jeg forstår godt hvis du ikke gider bruge penge på noget som du har “ret” til at få betalt, men i det her tilfælde så har lægen dækket sig helt ind. Om du bliver scannet nu eller 2 gange senere hen gør bare at du måske ender med kun en scanning, hvilket koster samfundet det færre penge.

Tænker måske det er hans indgangsvinkel.

Anmeld Citér

28. januar 2020

Anonym trådstarter

Ano18 skriver:

Så længe det er for tidligt og ikke for sent. Det hele kan jo “bare” gentages. Det er selvfølgelig til ekstra besvær for dig, men det lyder som om han har sat dig til at være længere henne end du muligvis er, og i og med du ikke kan være længere henne, så er du jo i hvert fald på den sikre side ift NF. Nogle steder får man først taget blodprøve den dag man får NF. Så hvis du får at vide du ikke er langt nok henne til de kan måle dig til NF så siger de bare du skal få taget ny BP og giver dig en ny tid til NF. Tillykke med graviditeten

Tak. Ja, det er heldigvis den vej usikkerheden går. Det ville dog blive to ekstra fridage fra arbejdet, og ja herregud kan man sige, men hvis det kan undgås er det vel at foretrække 

Anmeld Citér

28. januar 2020

Anonym trådstarter

Ano18 skriver:

Og jeg forstår godt hvis du ikke gider bruge penge på noget som du har “ret” til at få betalt, men i det her tilfælde så har lægen dækket sig helt ind. Om du bliver scannet nu eller 2 gange senere hen gør bare at du måske ender med kun en scanning, hvilket koster samfundet det færre penge.

Tænker måske det er hans indgangsvinkel.

Det handler ikke om økonomi, kan godt se mange hæfter sig ved at jeg skrev, at en tidlig scanning for mig ville være lidt dumme penge - men det er altså bare fordi jeg ikke har et stort behov for at se fosteret så tidligt, og så er 500 kroner da mange penge. Det var heller ikke så meget om jeg "har ret" til at få betalt noget af det offentlige, snarere en undring omkring, om det ikke også var relevant for lægen at vide

Anmeld Citér

28. januar 2020

Ano18

Anonym skriver:

Tak. Ja, det er heldigvis den vej usikkerheden går. Det ville dog blive to ekstra fridage fra arbejdet, og ja herregud kan man sige, men hvis det kan undgås er det vel at foretrække 

Jeg forstår dig godt. Især hvis man ikke er den type der normalt “udnytter” (lyder så forkert) systemet. Man betaler jo skat af en årsag og hvis man har krav på diverse undersøgelser, som er berettiget, skal man selvfølgelig også have dem. Jeg tænker dog at du ikke behøver være nervøs rent sundhedsmæssigt - det er mere irriterende for dig, ikke at kende din termin. Jeg håber du finder en løsning.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.