Anonym skriver:
Min lille dreng på 2 år og 9 måneder skal starte i børnehave om små 3 uger. Jeg er så bekymret, at bare jeg tænker på det, får jeg ondt i maven!
Jeg synes, at han er alt for lille, men kommunen her har en elendig politik, hvor alle børn skal i børnehave, når de er 2 år og 10 måneder (men pga. noget med datoer er min dreng så kun 2 år og 9 måneder). Han er faktisk godt med og der er en stue til de mindste, så han er der stadig med jævnaldrende.
Min dreng er meget følsom og bliver nemt overstimuleret, men på det sidste har han ligesom været igennem en form for udviklingsspring, hvor han er blevet mere udadvendt og er begyndt at turde tale til folk, han kun kender lidt. Han har god fantasi, igangsætter lege og så videre. Han er faktisk stor nu. Og kan en masse. Kan spise alt nu, æbler der ikke er i både og også uden hagesmæk. Tager selv tøj på. Og så videre.
Men jeg er SÅ bekymret for ham. Dels har jeg meget svært ved at fatte i mit hoved, at min "lille" dreng er så stor nu. Alle fagpersoner siger, at han nok skal klare det, men jeg (som selv er blevet mobbet helt vildt og derfor er rimelig forudindtaget) er så bange for, at de ikke er søde imod ham og at han kommer til at genopleve hele min egen elendige barndom.
Omvendt er jeg også bekymret for det med manglende voksne. Jeg har selv arbejdet i kommunens børnehaver og set det - og det er grelt!!! De skulle være ret gode i den, vi har valgt, og det håber vi så på. Og han får en kontaktperson, men hvordan så, når hun går hjem ved middagstid? Eller er syg? Eller skal sidde og skrive nogle forbandede skemaer i et andet rum? Og der pludselig kun er fremmede? Bliver han så overset?
Han er også god til at klare sig selv, kan det meste og jeg giver ham selvfølgelig velkrosko og madpakke, der nemt kan åbnes - det er bare så vildt, at han skal klare sig selv allerede...
En børnehave er bare også sådan et voldsomt sted. Han er vant til en lille dagpleje, hvor der kun har været 2 andre børn end ham og så at være herhjemme med lillebror og jeg.
Jeg havde det slemt, da han skulle i dagpleje som 10-måneders og det fik jeg så udsat, til han var 18 måneder. Det her kan dog ikke udsættes. Han skal i børnehave.
Omvendt er han også træt af kun at være sammen med små børn, kan jeg mærke og han har så mange idéer til lege...
Er der ikke nogen, der kan berolige mig lidt? 
Jeg arbejder i en børnehave. Børn bliver hjulpet med madpakke, fodtøj og overtøj.
Han bliver ikke overladt til sig selv. De har sikkert os en indkøringsplan fx har vi den første uge de fleste børn fra stuen på legeplads så det nye barn er inde med de yngste og kan lære dem og den voksne stille og roligt at kende. Og det er ikke kun kontaktpersonen han skal have en relation til, men også de andre på stuen. Husk på at de har en erfaring med hvordan en indkøring er god og er sikkert fleksible efter at rette den til så den passer det enkelte barn.
Selvfølgelig kan det være svært at se alt med 22 børn og få voksne, men det vigtige er at der er nogen til at samle op. Så er der et barn der siger noget ærgerligt eller slår dit barn, så er det vigtigt at pædagogen får taget snakken med det samme med både dit barn og det barn der har gjort noget. For børnene er det ud af verden igen umiddelbart efter og så leger de selvsamme børn sammen 10 min. efter
så tag den med ro - det skal nok gå.
Og jeg har aldrig oplevet mobning i børnehaven - dril, vil have samme legetøj, vil være med i leg men ved ikke hvordan osv. har jeg oplevet, men ikke direkte mobning.