Jeg vil egentlig lige opdatere, nu hvor poden er startet. Han har været der i 14 dage og er der ovre i skrivende stund og jeg sidder derhjemme med ondt i maven og kvalme - en efterhånden permanent tilstand.
Der er slet ikke nok voksne - jeg afleverer ca. 8-8:30 og der er en voksen alene med de ca. 15 børn, der er kommet og nogle gange, når jeg har hentet kl. 14:30 er de også kun én voksen. De har ikke tid til at tage i mod - jeg må selv finde på noget at sætte ham i gang med, men legetøjet er så skrabet og han er bange for de andre børn, så det er svært.
Den faste pædagog på stuen, som virker rigtig sød, har jeg kun mødt 1 gang, fordi hun skal lave computerarbejde et andet sted. Min søn er meget tilbageholdene og leger ikke med de andre, som han finder alt for voldsomme. Når han kommer hjem derimod går han amok, er fuldstændig sammenbidt og nærmest ikke til at genkende. Så skal en hel dags frustrationer ud, tror jeg. Ham, som ellers vågnede måske 1 gang i løbet af aftenen, kan nu slet ikke sove, uden der sidder en voksen ved siden af ham. I går var vi derinde over 10 gange, indtil jeg bare gik i seng hos ham. Han slår sin lillebror hele tiden og kaster ting på ham. Han er helt forkert og ja, da sikkert også påvirker af fars og min tilstand. Vi er jo bekymrede.
Når jeg snakker med ham, vi har en særlig samtaleform, hvor jeg bare konstaterer: "i dag var du i børnehave" og så ved jeg, at han nok selv skal fortælle, det han vil og indtil videre har han fortalt, at hans Duplohus blev ødelagt og de andre sagde, at han ikke måtte lege med Duplo, at han venter på mor, at han ikke vil have at mor går hjem og så selvfølgelig madpakkesnak - han er meget glad for sine madpakker, som jeg også lægger liv og sjæl i... Han fortalte også, at en fremmed dame skiftede ham og lidt om hvad de andre børn gør (kaster, sparker og sådan, det er han meget optaget af).
Så det går ikke godt her. Han er med på at blive afleveret, græder ikke, men er stille og sammenbidt, og når jeg henter ham observerer jeg ham lige lidt, han er som regel lidt rådvild og overladt til sig selv. Men det er bare ikke et sted, jeg kan holde ud at aflevere ham. Ingen voksne, intet legetøj, ingen plads og fordi han sover lur, kommer han slet ikke ud på legepladsen, selvom han er et UDEBARN med store bogstaver!
De har tydeligvis ikke tid til at hjælpe ham på plads, så han sættes bare et sted og som den stille og gode dreng han er, så kan han jo sidde der i timer, fordi han ikke tør andet.
De voksne gør deres bedste og der er altid en rolig stemning på stuen med lukket dør og det er rart! Men fordi den ene voksne skal holde styr på dem alle på én gang, så er der slet ikke tid til voksenkontakt og nærvær, kun til "husk at rydde op og stop med at kast med klodserne!"
Vi håber, at han bare vænner sig til det og giver det lige et par måneder og håber, at han falder til, når han har lært, hvad de hedder og begynder at lege med de andre. Hvis ikke... ja, så ved jeg sgu ikke, hvad vi gør, men blive der, det skal han ikke.
Det er horrible tilstande.
Min stakkels dreng.