Eksperthjælp: Det tager 3 måneder

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.914 visninger
0 svar
0 synes godt om
10. januar 2020

Trine Andreasen

Hej Trine.
Jeg skriver til dig, da jeg har brug for at høre et perspektiv eller to.
Jeg har en søn på 3,4 år. Han startede i ny børnehave i nov.'19. Pga. flytning tidligere samme år. Transporten tiden til den "gamle" institution blev for omfattende i en travl hverdag. Han har altid haft nogle gode venner og havde et ryk fra vug. til bh. i den gamle instition. Det gik rigtig fint, da han rykkede med sine gode venner og særligt godt fordi han havde en bedste ven.
Han starter som tidligere nævnt i nov. I ny børnehave og starten går egentlig okay, med små bump på vejen, men forventeligt med helt nye omgivelser, nye voksne og børn. Omkring en uge ind i december bliver han mere mere ked af at skulle derhen og jeg oplever en dreng som er utrolig træt og en dreng som ikke virker til at trives i det nye liv. Mine tanker går på, hvor længe vi som forældre skal lade det gå? Vi har sammen med personalet besluttet at holde en samtale her efter jul hvor vi sammen kan lægge en plan. Hvornår skal man forvente at et barn i den alder er kørt ind og er det din erfaring at det kan gå meget i den gale retning efter at være gået rimelig godt i en månedstid. Juleferien har jo helt sikkert været tiltrængt og mit håb er selvfølgelig at det har hjulpet for ham at have en lang god ferie. Men hvad gør jeg, hvis alle tegn viser sig igen - hvor lang tid skal jeg lade der gå? Det skal tilføjes at vi i starten besluttede os for ikke at tale for meget om det gamle sted og vi besluttede os for at tale det nye op.
Jeg håber at du kan komme med et perspektiv på, hvilke erfaringer du har for den alder og et helt nyt institutionsliv.
Godt nytår. Hilsen C

Trines svar

Kære C

Godt nytår og tak for dit spørgsmål.

Der er stor forskel på børn og på hvor lang tid der går før de er kørt ind men lad mig komme med nogle af de erfaringer jeg har gjort mig.

Børn der starter i en ny børnehave er utrolig spændte og ofte en smule bekymret.

Det er et kæmpe skridt og der er mange nye mennesker og situationer som barnet skal forholde sig til.

Derfor vil et nyt barn bruge utrolig meget energi på at falde ind i den nye ramme og lære de nye børn og særlig de nye voksne at kende.

Denne periode tager mellem 14 dage og en måned og så er bryllupsrejsen overstået.

Det betyder helt konkrete at de fleste børn efter denne periode pludselig ikke vil i børnehaven mere.

De er kede af det og virker ikke som om at de trives.

Det ser jeg hele tiden.

Det er som om at det går op for barnet at det her er virkeligt og at det er for ”evigt”.

Barnet kommer altså ikke tilbage til det gamle trygge og det gør det svært.

Det er her det er ekstra vigtigt at give sit barn nogle fridag.

Ikke når han er ked men inden han begynder at græde og sige at han ikke vil afsted.

Faktisk er det godt men en lille ferie så energi depoterne kan fyldes op igen.

Herefter går der et stykke tid før barnet er helt indkørt.

Faktisk taler vi om ca 3 mdr.

Derfor er der også mange institutioner der tilbyder en 3-måneders samtale.

Når det så er sagt så er det vigtigt at I ser på jeres søn og mærker efter om hvad det handler om.

Er det fordi han er utryg ved de voksne?

Er det fordi han endnu ikke har nogle venner?

Er der noget i strukturen der gør det svært for ham?

I kan selv som forældre selv gøre en del for at hjælpe ham på vej.

Jeg synes det er godt at I har fået en samtale i hus. Og at I sammen laver en handleplan.

Måske har han brug en en fast voksen som tager i mod ham om morgenen og hjælper ham ind i legen.

Måske skal I prøve at aflevere ham senere/tidligere så der er tid til at tage i mod ham.

Måske skal han have et overgangsdyr/bamse/nusseklud med. I kan måske selv gå ud og finde en med ”magiske kræfter” som kan hjælpe ham med at være modig/få venner/lege osv.

Det andet I kan gøre er at arrangere lege aftaler.

Spørg pædagogerne om hvem de tænker han ville få noget ud af at lege med og så aftal at mødes med barnet og dennes forældre på en legeplads/park/skov/svømmehallen.

Det er vigtig at I er med og at I, de voksne taler sammen, på den måde viser I jeres børn at I kan lide hinanden og det smitter af på børnene.

En god ide er at vælge et barn med samme interesser som din søn.

Så hvis han er vild med biler/dinosaur/ninjago så spørg pædagogerne om hvem der kan lide det sammen og så lav en Lege aftale omkring det.

Og så som en sidste ting vil jeg opfordre jer til at tale med jeres søn om det gamle sted.

Det er jo sådan at han var glad for det og nu har han mistet det.

Det er en sorg.

Og hvis han ikke får ”lov” til at tale om det vil det ligge som en underliggende ” ked af det hed” som vil blive ved med at poppe op lige som en badebold man prøver at holde under vandet.

Tal med ham om hvad han savner?

Hvad der var godt ved den gamle?

Hvem han bedst kunne lide i den gamle og hvorfor?

Og prøv så at finde de samme ting i den nye.

Sig ting som ”Jeg kan godt forstå du savner Ulla, hun var også sød mod dig. Men ved du hvad? Jeg så faktisk at Birte også var rigtig sød ved dig i morges da jeg afleverede dig”.

Jeg håber det givet mening ellers er du velkommen til at skrive igen.

Mange hilsner Trine

Naturligopdragelse.dk

Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.