Hver gang man ændrer en faktor i sit liv fx får en kæreste får fuldtidsarbejde osv. Så vil ens liv ændre sig og selvsagt vil ens liv også ændre sig ved at få børn.
Man oplever at tænder man får sin cd afspiller så stater den på åh abe og ikke på hård rock. Man bliver pludselig ekspert i motor mille, nyder at læse om Kajs nye støvler og i perioder synes det fantastisk at gå i seng klokken 8, og glædes over bare 4 timer søvn i streg.
Man kan få et såkaldt let barn som sagtens kan klare en masse aktiviteter i weekenderne, men man kan også få et barn, hvor det absolut ikke fungerer. Og egentlig er det vigtigste, at man er parat til at sætte et andet menneske foran sig selv og sine egne behov altid, for har lille Ida brug for mor, så aflyser mor turen med veninderne. Har lille Bo brug for at sove i mors og fars seng så sover Bo der og man aflyser den romantiske aften der ellers var meningen skulle ende med dejlig lagen gymnastik. Kaster Frida op, så slipper man alt hvad man har i hænderne og trøster Ida og holder sine egne brækfornemmelser i ave.
Der er absolut flest af de lette dage, men man skal være indstillet på, at der nu er et andet menneske der i mange mange år altid kommer først når det brænder på. Det betyder ikke farvel til ens sociale liv, til filmaftener og venner, men det betyder der kan være periode, hvor det ikke kan lade sig gøre - fx når ens barn lige har droppet middagsluren jamen så falder han om klokken 18.30 og har brug for den søvn i egen seng også i weekenden. Eller når ens barn lige er startet i skole, og øjnene hænger nede på knæene, og det eneste hun har brug for er ro med ro på hjemme uden gæster, så er det sådan det er en måned eller to.
Jeg fx elskede at gå i operaen og havde da forventet, at det kunne jeg når jeg blev mor. Men men men fik en datter der nægtede flaske (og sut for den sags skyld). Den ene gang vi prøvede skreg hun så meget at hun fik feber - ergo ingen aftener ude for mor og se opera før hun blev 1 år. Ærgerligt jo men sådan var det, jeg havde valgt at sætte dette lille hjælpeløse menneske til verden og så måtte jeg sætte alene tid på standby.
Nu her jeg tre levende mirakler og jeg er super heldig, ingen af dem har særlige krav eller udfordringer. De kan klare forandring, de kan klare sene aftener og tidlige morgener. Og alligevel er en stor del af mit liv sat på stand by, for hverdagen skal hænge sammen med deres fritidsinteresser, deres venner på besøg, der skal være lødigt aftensmad hver dag, der skal læses lektier, de skal op i skole hver dag, de bliver syge, de bliver trætte, der skal spilles spil, løses godnathistorie, smøres madpakke osv... og deres behov kommer før mine.
Men når det er skrevet så elsker jeg det, jeg elsker at se dumme børnefilm, elsker at spille ludo og lære dem kortspil og kabaler, elsker at putte med dem i sengen, elsker se deres glæde når vi pynter juletræ, elsker en weekend hvor vi bliver i nattøj og bare hygget igennem, elsker når deres venner kommer på besøg og hjemmet fyldes og maden skal strække til et par stykker mere, elsker at være mor.
Så I skal være klar også til det ikke kører på skinner. Klar til at ændre, hvis det bliver nødvendigt, for sådan en lille størrelse kan ikke leveres tilbage, kan ikke byttes til en der kan falde i søvn hos venner. Måske får I det barn der kan det hele (størst sandsynlighed for), men måske får I det barn der ikke kan og det skal I også være klar til.