Læsning med børn - dansklærere og forældre?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. december 2019

Anonym

Jeg er pædagog i vuggestuen og jeg opfordre forældre til at læse hver dag. Bare en enkelt god nat historie kan gør meget. Jeg fik en gang læst at børn fra 3-6 der havde fået læst ca. 100 bøger igennem. Forskning viser nemlig, at barnet får et sprogligt udbytte, der er op til seks gange større, hvis forældrene læser dialogisk med det, fremfor hvis de kun læser højt. I det hele taget bliver børns sprogudvikling bedre jo mere man taler  med barnet – også før barnet selv har et sprog. De lytter allerede og lagrer ord og sprog til senere brug.

Altså 100 bøger ikke engang forskellige bøger. Er det ikke vildt.  Det betyder meget. Kan bare mærke forskel også i vuggestuen. Iforhold til hvordan de begynder at tale og hvor meget de forstår 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. december 2019

Anonym

Pædagogen igen prøve at læse det her virkelig godt skrivet 

https://nordicparenting.dk/2017/02/07/se-meget-hvordan-du-ideelt-set-boer-laese-dine-boern-gamle/

Anmeld Citér

17. december 2019

Mortilpiger

Profilbillede for Mortilpiger

Vi læser hver dag med begge vores piger 7 og 9). Ikke nødvendigvis 20 min. i streg, men de læser hver dag og den yngste læser godnathistorie for os (den store læser selv). Jeg synes det er nemt at flette ind i hverdagen.

Anmeld Citér

17. december 2019

Dorthe1986

Ikke bare bliver de dygtigere læsere, men bare det at de dagligt får øvet at læse, eller får læst højt for den sags skyld, gør at de får et større ordforråd. En ting er evnen til at læse det, der står, men man skal også kunne omsætte det :-) 

Lille sjov ting jeg læste den anden dag, er at hvis man læser højt for sit barn i 15 min hver dag, så har barnet hørt en million ord på et år. 

Anmeld Citér

17. december 2019

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Vi læser ikke 15 min. hver dag - men de dage vi synes tiden og lysten hos min søn er der. Vi ville måske gøre mere ud af det, hvis det ikke gik godt m, men vores dreng er langt foran i klassen derfor føler vi os ikke presset til at læse. 

Anmeld Citér

17. december 2019

MorTil3+

Jeg ville rigtig gerne lave lektier/læse med min datter som går i 1 klasse, men da hun er fyldt totalt op efter en dag i skole er det en kamp hver gang. Og hendes lærere har sagt til mig at vi skal droppe lektier lige nu, for hun er så dygtig i skolen og det derfor er synd at ødelægge lysten til at læse/regne. Hun ligger top i klassen selvom vi ikke læser herhjemme og i matematik er der 0 fejl i alt hun laver. Hun er perfektionist, Men når hun kommer hjem kan hun ikke rumme mere skole. 

Anmeld Citér

17. december 2019

2017morigen

Julestjerne skriver:

Hvor sejt! :-) Man skal jo også finde ud af hvordan man bedst skaber motivation for fortsat læsning.

Må jeg spørge hvor gammel hun er og hvad hun så fx læser når hun læser selv?

Hun bliver 11 i januar. Hun læser meget blandet: Hun er pt i gang med klassisken Børnene i nyskoven og har skatteøen som den næste. Efter aftale med hendes engelsklærer så læser hun Harry Potter på engelsk. Og Sigurd fortæller serien er et kæmpe hit som hun genlæser jævnligt. Mener at hun kom på fri lix ca midt i 3 klasse.

Vi startede helt tilbage da hun var knapt 3 da jeg tegner virkeligt elendigt og hun så gerne ville have at vi tegnede al verdens ting for hende. Jeg skrev så ordet istedet for. Så på den måde blev det leget ind i hende. Og så er jeg selv  en læsehest, så hun har næsten set mig dagligt med en bog i hånden. Børn gør jo hvad de ser og ikke hvad vi siger de skal

Anmeld Citér

18. december 2019

321

Profilbillede for 321
Julestjerne skriver:

Jeg synes det er imponerende at du kan huske hvad du kunne læse i 2. klasse.. haha.. eller også er det bare mig der har hjemmepasser-hjerne.. :-)

Men fedt at du også kan mærke en forskel..

Jeg kan også huske hvordan det var at gå i børnehave i 80’erne �� tænker bare min langtidshukommelse er god. ��

Anmeld Citér

19. december 2019

Lunae

Julestjerne skriver:

Godaften alle (og især dansklærere).

Jeg har et spørgsmål, simpelthen fordi jeg er nysgerrig.

Jeg har et barn i 1. klasse, han er 7 år. I 0. klasse og indtil for en måned siden har eleverne ikke haft lektier for, men nu er vi (alle forældre) blevet opfordret til at læse minimum 15 minutter med børnene hver dag.

Mit spørgsmål er (fordi jeg synes det er super interessant), HVOR stor en effekt har de 15 minutter om dagen på barnets læseevne? 

Tillægsspørgsmål: Hvor mange gør det? (Her kunne det være spændende med både svar fra jer forældre og også fra lærere). 

God aften 

Det har en rigtig stor effekt, både for læsehastighed, læseforståelse og læren om bogstaver og lyde, men også interessen for læsning generelt. 

Anmeld Citér

20. december 2019

Lenchick

Julestjerne skriver:

Godaften alle (og især dansklærere).

Jeg har et spørgsmål, simpelthen fordi jeg er nysgerrig.

Jeg har et barn i 1. klasse, han er 7 år. I 0. klasse og indtil for en måned siden har eleverne ikke haft lektier for, men nu er vi (alle forældre) blevet opfordret til at læse minimum 15 minutter med børnene hver dag.

Mit spørgsmål er (fordi jeg synes det er super interessant), HVOR stor en effekt har de 15 minutter om dagen på barnets læseevne? 

Tillægsspørgsmål: Hvor mange gør det? (Her kunne det være spændende med både svar fra jer forældre og også fra lærere). 

God aften 

Det har haft en kæmpe effekt! Min pige går i 2. klasse og både i 1. og nu i 2. har vi haft en læsedagbog, hvor vi dagligt noterer om vi fik læst i de 15 minutter og for hvem barnet har læst. 

Der er sket et kæmpe fremskridt for min piges vedkommende efter hun startede i 2. klasse. Vi har også læst hver dag om sommeren og nu er hun på niveu hvor hun behersker læsning. Hun læser Vitello bøgerne flydende.

Jeg vil ikke sige hun jubler over daglig læsning fordi hun også skal øve klaver i 15 minutter, men det er sat i system herhjemme og hun har en voksen ved siden af, som koncentrerer sig 100 % om hende.

Vi læser højt for hende hver eneste dag i ca 1/2 time og det har uden tvivl også effekt. Hun følger med og læser med hvis hun har lyst.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.