Læsning med børn - dansklærere og forældre?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.084 visninger
29 svar
5 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
17. december 2019

Århusmor

Godaften alle (og især dansklærere).

Jeg har et spørgsmål, simpelthen fordi jeg er nysgerrig.

Jeg har et barn i 1. klasse, han er 7 år. I 0. klasse og indtil for en måned siden har eleverne ikke haft lektier for, men nu er vi (alle forældre) blevet opfordret til at læse minimum 15 minutter med børnene hver dag.

Mit spørgsmål er (fordi jeg synes det er super interessant), HVOR stor en effekt har de 15 minutter om dagen på barnets læseevne? 

Tillægsspørgsmål: Hvor mange gør det? (Her kunne det være spændende med både svar fra jer forældre og også fra lærere). 

God aften 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. december 2019

Sprit25

Det har en KÆMPE effekt. Læsning er en øvelse, der skal holdes ved lige gennem hele livet. Jeg læser hverdag, hvorimod min mand sjældent læser. Forskellen på os er stor  

Hilsen den kommende dansklærer 

Anmeld Citér

17. december 2019

321

Profilbillede for 321
Julestjerne skriver:

Godaften alle (og især dansklærere).

Jeg har et spørgsmål, simpelthen fordi jeg er nysgerrig.

Jeg har et barn i 1. klasse, han er 7 år. I 0. klasse og indtil for en måned siden har eleverne ikke haft lektier for, men nu er vi (alle forældre) blevet opfordret til at læse minimum 15 minutter med børnene hver dag.

Mit spørgsmål er (fordi jeg synes det er super interessant), HVOR stor en effekt har de 15 minutter om dagen på barnets læseevne? 

Tillægsspørgsmål: Hvor mange gør det? (Her kunne det være spændende med både svar fra jer forældre og også fra lærere). 

God aften 

det har kæmpe effekt. Utroligt hvad mit barn i anden klasse kan læse i forhold til hvad jeg kunne dengang. Det er helt fantastisk.

Anmeld Citér

17. december 2019

Mor11

Profilbillede for Mor11

Jeg har et barn i 2. Klasse og jeg indrømmer blankt at vi ikke får læst 15min om dagen (det er vi så heller aldrig blevet bedt om, men jeg ved godt det er en god ide) jeg synes det er svært bare at nå at få klaret de få lektier der er i løbet af ugen så længe det kræver at jeg sidder bænket ved siden af imens, så bliver der kun lavet nøjagtig det han har for og ikke rigtig noget ekstra. Min dreng er så heller ikke typen der jubler over lektier, det er en mindre kamp hver eneste gang. 

Anmeld Citér

17. december 2019

Århusmor

Sprit25 skriver:

Det har en KÆMPE effekt. Læsning er en øvelse, der skal holdes ved lige gennem hele livet. Jeg læser hverdag, hvorimod min mand sjældent læser. Forskellen på os er stor  

Hilsen den kommende dansklærer 

Fedt! :-) 

Nu ved jeg ikke om du har været i praktik i de små klasser, men er det sådan at I som lærere rent faktisk kan mærke en forskel på de som læser hjemme og de som ikke gør? 

Anmeld Citér

17. december 2019

Århusmor

321 skriver:

det har kæmpe effekt. Utroligt hvad mit barn i anden klasse kan læse i forhold til hvad jeg kunne dengang. Det er helt fantastisk.

Jeg synes det er imponerende at du kan huske hvad du kunne læse i 2. klasse.. haha.. eller også er det bare mig der har hjemmepasser-hjerne.. :-)

Men fedt at du også kan mærke en forskel..

Anmeld Citér

17. december 2019

Århusmor

Mor11 skriver:

Jeg har et barn i 2. Klasse og jeg indrømmer blankt at vi ikke får læst 15min om dagen (det er vi så heller aldrig blevet bedt om, men jeg ved godt det er en god ide) jeg synes det er svært bare at nå at få klaret de få lektier der er i løbet af ugen så længe det kræver at jeg sidder bænket ved siden af imens, så bliver der kun lavet nøjagtig det han har for og ikke rigtig noget ekstra. Min dreng er så heller ikke typen der jubler over lektier, det er en mindre kamp hver eneste gang. 

Ved du hvad? Alle kan ikke være lige glade for lektier og så er det også svært at tvinge noget ned over hovedet på barnet. Vi gør det bedste vi kan, ik’? :-)

Anmeld Citér

17. december 2019

2017morigen

Vi gjore lidt som vi selv ville da vores datter hurtigt blev en meget stærk læser, som læser langt over sit klasse niveau. I dag læser hun meget af egen fri vilje, så vi blander os slet ikke længere

Anmeld Citér

17. december 2019

Dutelidut

Profilbillede for Dutelidut
Julestjerne skriver:

Fedt! :-) 

Nu ved jeg ikke om du har været i praktik i de små klasser, men er det sådan at I som lærere rent faktisk kan mærke en forskel på de som læser hjemme og de som ikke gør? 

Jeg ved godt det ikke er mig, du spørger, men jeg svarer lige alligevel: JA!

Anmeld Citér

17. december 2019

Århusmor

Dutelidut skriver:

Jeg ved godt det ikke er mig, du spørger, men jeg svarer lige alligevel: JA!

Du må svare lige så meget du har lyst til! :-)

Jeg synes det er virkelig interessant hvis så lille et tiltag kan gøre så stor en forskel som det lyder til. 

Jeg er på ingen måde lærer eller har planer om at blive det, men jeg synes bare det er enormt interessant og så synes jeg netop at jeg på bare den lille måneds tid vi har læst hjemme, har kunne mærke hvordan han rykker sig. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.