Læsning med børn - dansklærere og forældre?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. december 2019

fehår

Læsning er en kompetence, der skal trænes og styrkes ligesom alle andre kompetencer. Så ja, det gør en forskel! Selv den dårligste læser vil rykke sig med en daglig indsats.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. december 2019

Århusmor

2017morigen skriver:

Vi gjore lidt som vi selv ville da vores datter hurtigt blev en meget stærk læser, som læser langt over sit klasse niveau. I dag læser hun meget af egen fri vilje, så vi blander os slet ikke længere

Hvor sejt! :-) Man skal jo også finde ud af hvordan man bedst skaber motivation for fortsat læsning.

Må jeg spørge hvor gammel hun er og hvad hun så fx læser når hun læser selv?

Anmeld Citér

17. december 2019

Århusmor

fehår skriver:

Læsning er en kompetence, der skal trænes og styrkes ligesom alle andre kompetencer. Så ja, det gør en forskel! Selv den dårligste læser vil rykke sig med en daglig indsats.

Du har helt ret.. :-)

Anmeld Citér

17. december 2019

Aggemusen

Profilbillede for Aggemusen

Daglig læsetræning er altafgørende, hvis man gerne vil hjælpe sine børn på vej til at blive stærke læsere.

https://www.blivklog.dk/struktureret-laesetraening-skaber-staerke-laesere/ 

Hilsen dansklæreren

Anmeld Citér

17. december 2019

fehår

Du har helt ret.. :-)

Og som tilføjelse: 

Man kan forebygge en del læsevanskeligheder i forhold til sprogforståelse ved daglig læsning. Der er børn, som har problemer med et for lille ordforråd, eller som er dårlige til at læse mellem linjerne. Dette ses først senere i deres skolegang og kan volde massive problemer.

Anmeld Citér

17. december 2019

Dutelidut

Profilbillede for Dutelidut
fehår skriver:

Og som tilføjelse: 

Man kan forebygge en del læsevanskeligheder i forhold til sprogforståelse ved daglig læsning. Der er børn, som har problemer med et for lille ordforråd, eller som er dårlige til at læse mellem linjerne. Dette ses først senere i deres skolegang og kan volde massive problemer.

Og man stavetræner gennem læsningen og øver sig i at genkende ordbilleder. Kort sagt: det kan simpelthen ikke lovprises nok, den der daglige læsetræning. Læsning er en sindssygt vigtig kompetence i alle fag i skolen, og får man lagt en god grund i indskolingen og mellemtrin, så er der så meget der bliver meget nemmere, når man når op i de store klasser.... læs læs læs 

Anmeld Citér

17. december 2019

Oddi

Profilbillede for Oddi

Det har en enorm betydning. Ja da det går hvis den glipper engang imellem, men det er enormt vigtigt at få 15 min læsning ind i rutinen derhjemme ( fx mens far laver mad, eller mens lillesøster bader - whatever). 

En ting er at det gaver det at lære at læse, men det gavner også ens sprogforståelse, ordforråd og ligger grobunden for den videre måde at lære på. 

Anmeld Citér

17. december 2019

Roselil

Profilbillede for Roselil
Julestjerne skriver:

Godaften alle (og især dansklærere).

Jeg har et spørgsmål, simpelthen fordi jeg er nysgerrig.

Jeg har et barn i 1. klasse, han er 7 år. I 0. klasse og indtil for en måned siden har eleverne ikke haft lektier for, men nu er vi (alle forældre) blevet opfordret til at læse minimum 15 minutter med børnene hver dag.

Mit spørgsmål er (fordi jeg synes det er super interessant), HVOR stor en effekt har de 15 minutter om dagen på barnets læseevne? 

Tillægsspørgsmål: Hvor mange gør det? (Her kunne det være spændende med både svar fra jer forældre og også fra lærere). 

God aften 

Det har en mærkbar effekt. Men en endnu større effekt jeg ofte mærker er, om elevn har fået læst godnathistorie/læst op dagligt op til skolestart. Det har en kæmpe betydning for barnets motivation for selv at læse og de har også et meget større ordforråd. 

I en klasse kan jeg oftest udpege iPad/skærm-børnene og de der er blevet stimuleret via oplæsning.

derudover er der selvsagt stor forskel på hvornår et barn lærer at læse, nogle lærer det nærmest ved at holde en bog i hånden hvor andre må kæmpe og øve og øve.

Anmeld Citér

17. december 2019

Sprit25

Julestjerne skriver:

Fedt! :-) 

Nu ved jeg ikke om du har været i praktik i de små klasser, men er det sådan at I som lærere rent faktisk kan mærke en forskel på de som læser hjemme og de som ikke gør? 

Ja det synes jeg helt klart! Ikke at jeg har haft så meget kontakt, men det jeg har kan jeg mærke en forskel. 

Anmeld Citér

17. december 2019

Cvbn

Roselil skriver:

Det har en mærkbar effekt. Men en endnu større effekt jeg ofte mærker er, om elevn har fået læst godnathistorie/læst op dagligt op til skolestart. Det har en kæmpe betydning for barnets motivation for selv at læse og de har også et meget større ordforråd. 

I en klasse kan jeg oftest udpege iPad/skærm-børnene og de der er blevet stimuleret via oplæsning.

derudover er der selvsagt stor forskel på hvornår et barn lærer at læse, nogle lærer det nærmest ved at holde en bog i hånden hvor andre må kæmpe og øve og øve.

Som dansklærer og specialundervisning gennem mange år, kan jeg kun erklære mig helt enig. 

Højtlæsning og efterfølgende de 15 minutters læsning om dagen gør en kæmpe forskel. Et godt råd, hvis ungerne ikke selv orker at læse hver dag, så er 15-20 minutters højtlæsning også guld værd for skolebørn. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.