Anonym skriver:
Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal formulere dette indlæg, da det mest af alt er et stort makværk af følelser. Men jeg er simpelthen nødt til at vide om i andre også føler sådan her engang imellem..
Efter jeg blev mor til min datter har jeg simpelthen været et stort “tudefjæs”. Jeg kan huske at jeg inde på hospitalet efter fødslen fik sådan et sug i maven over hvad det var jeg havde “gjort”, altså at jeg havde bildt mig ind at føde hende ind i sådan en ond verden. Jeg synes at folk var så tarvelige ved hinanden (nyheder, aviser, artikler osv). Jeg var så overvældet af mit nye ansvar og en kærlighed jeg aldrig havde kendt magen til, at jeg vitterligt fik tanken “åh nej, hvad har jeg gjort?”. En del af det var selvfølgelig også hormonernes skyld, i know. Men siden hen har tanken været tilbagevendende. Jeg kan blive så bange for at der skal ske hende noget, også selvom jeg ved min frygt måske er irrationel, og at chancen for f.eks terror på en ferie er mindre end at styrte ned med flyet på vej dertil. Stod det til mig havde jeg lyst til bare at låse os inde, så jeg altid kunne passe på hende og sørge for at der aldrig ville hænde hende noget ondt. Jeg er meget bevidst om min frygt for at miste hende/der skal ske hende noget, netop af samme grund rejser vi meget, men tankerne strejfer mig hvor gang vi skal afsted, hvad der dog ikke kunne ske. Jeg er så bange for at blive for bange, således at det hæmmer mig og hende i at tage ud i verden. Hendes far er dog god til at være “ubekymret”, og det trækker selvfølgelig mig lidt i en positiv retning.
Min datter er 2 år, men stopper/aftager bekymringen nogensinde? Eller det bare prisen for kærligheden til vores børn?
Har i gjort jer nogle tanker om noget lignende? Eller er det bare mig der er alt for følsom?
Jeg har ydermere overvejet at stoppe med at se nyheder, læse aviser osv. For at få alle de deprimerende nyheder lidt på afstand, men så føler jeg også bare jeg sætter mig selv lidt udenfor “døren” i samfundet. Og det er jeg jo heller ikke interesseret i.
Jeg kan sagtens følge dig...
puha jeg læser ikke nyheder netop fordi jeg ikke kan rumme alt det negative der skrives om..
Jeg har brug for min tryghedsbobbel med at vi har det okay, begge børn er en raske og glade og modige i forhold til at pøve nye ting..
Jeg har en aftale med min mand om at hvis han læser noget der påvirker vores hverdag eller han mener er noget jeg bør vide noget om så snakker vi om det..
ellers er jeg lykkelig uvidende om ALT hvad der ikke foregår indenfor hjemmets 4 vægge..
Jeg følger ikke med i politik heller, jeg synes det er utrolig meget børnehave over det jeg oprindeligt fulgte med i så mærkede efter og valgte at jeg hellere vil være uvidende end konstant havde ondt i maven...
Jeg synes ikke det er blevet mindre med årene (den store er 8, den lille 1 år) men det er blevet nemmere at håndtere det og genkende når tankerne myldrer derhen ad og få stoppet dem og brugt logik omkring det i stedet for..