Migræne hos børn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. november 2019

Marie2016

Profilbillede for Marie2016
Anonym skriver:

Kom til at tænke på om aktivitet kan udløse migræne ? 

Almindelig børne-aktivitet et ikke beskrevet som en udløsende faktor. Hvis du ikke allerede kender forløbsbeskrivelsen fra sundhed.dk, kan den måske være nyttig at se nærmere på. Her står blandt andet :

" Provokerende livsstilsfaktorer  (Triggerfaktorer)
Fysisk eller psykisk stress, sult,  søvn (for lidt eller for meget), støj (ved migræne), stærkt og blinkende lys, for meget koffein, menstruation, for lidt væske og måske for meget skærmtid. Det diskuteres, om den statiske fremoverbøjede kropsholdning, som børnene kan få ved at sidde meget på/med/ved skærm, øger risikoen for at udvikle spændingshovedpine."

Kilde:  https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/information-til-praksis/hovedstaden/almen-praksis/patientforloeb/forloebsbeskrivelser-icpc/n-nervesystem/hovedpine-boern/

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. november 2019

Kærlighedskartoflen

Profilbillede for Kærlighedskartoflen
Anonym skriver:

Alle svar / gode råd er velkommen .

Tror det kommer lige pludseligt. Vi har fået noget medicin han skal have i næsen ( mener jeg ) ved anfald . Dumme forældre har ikke fået det hentet , skal jeg idag . Han sov fra kl 17.00-6.30 her til morgen , vågnede frisk og glad.

Kan du fortælle lidt om din migræne . Kan du se nogen sammenhæng , er det ting som kan udløse anfald ? Jeg ved intet om hovedpine og bliver ærligt bekymret når han har det som igår . Frygter nok der er noget galt ( alvorligt )

Skynd dog at få hentet næsesprayen til ham. Den skulle være yderst effektiv  Skal den kun bruges ved anfald eller er den forebyggende? 

Jeg kan godt forstå du bliver bekymret. Det må være ganske forfærdeligt, at se sit barn have så ondt. For det gør forbandet ondt, når man har et migræneanfald! 

Jeg har nok haft migræne siden mine teenageår, men er først blevet opmærksom på, at det var det i starten af 20’erne og er derfor først medicineret der. 
Jeg har svært ved at lure, hvad der udløser mine anfald. Det er ikke betinget af bestemte madvarer, som mange oplever. 
Jeg oplever dog, at manglende søvn kan være en trigger. 
Mine anfald kommer som regel snigende og hvis jeg får taget min medicin, straks jeg mærker den alt for velkendte hovedpine, så kan jeg i 8/10 tilfælde stoppe anfaldet. Venter jeg for at se om det udvikler sig, så er det sten sikkert at jeg bliver lagt ned med store smerter. En gang imellem kaster jeg også op under et anfald og så er jeg altid fuldstændig drænet for energi, når et anfald er overstået. 
Jeg har altid dåsecolaer stående i køleskabet, da jeg oplever at det også afhjælper mine anfald. Det er et råd jeg har fået fra flere andre, som døjer med migræne. 

Jeg håber du kan bruge mine erfaringer til noget og at medicinen hjælper din søn 

Du spørg endelig bare igen 

Anmeld Citér

26. november 2019

Meyer

Profilbillede for Meyer

Min datter på 14 har migræne. Hun fik diagnose da hun var 12. 

Hun har migræne med aura.
Hun få medicin som næsespray, som hun tager når hun kan mærke at et anfald er på vej. Det virker utrolig godt. Hvor hun før var nedlagt at hovedpine i op til 3 dage, er hun Max nede et døgn, og tit er det overstået i løbet af et par timer. 
Lægerne mener hun har hormon udløs migræne, og at det forhåbentlig forsvinder når puberteten er overstået. Vi håber de har ret. 

Anmeld Citér

26. november 2019

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Åh hvor er jeg ked af, at han lider af migræne. Det er virkelig forfærdeligt at lide. 

jeg lider af det med aura, og her er der ikke rigtigt nogen sammenhæng i, hvordan anfaldene udløst. 

Det kan være ting som lys, tv, stress, for lidt mad eller væske, for lidt søvn. Ofte synes jeg dog det skyldes lys eller stress. 

kæmpe kram herfra. Det er ærgerligt at lide at det så tidligt! 

Anmeld Citér

26. november 2019

nilletøz

Profilbillede for nilletøz
Kærlighed er det rigeste ord, og alle mennesker har råd til det. !!
Anonym skriver:

Tak for det . Han har også døjet med hovedpine i flere år , og syntes nu heller ikke egen læge tog os særlig seriøs . Blev bare sendt hjem med skema et par gange . Men børne lægen har handlen og sat ham i behandling . 

Du skrive kronisk hovedpine ? Hvor ofte havde du det ? Syntes min dreng har det ofte , p.t er han sat ned i tid i skolen , da lægen snakker om belastning .

Så jeres erfaring er at manglende væske kan udløse det ? Tror vi loge skal snakke om det igen , tror ikke altid han får drukket i skolen.

larm - kan det udløse anfald ?? Aktivitet ?

Selv tak.. 

Håber du kan bruge det til noget...

Synes det er tit man høre at læger ikke tager en alvorlig. Jeg måtte til sidst banke i bordet for at blive hørt!

Ja kronisk hovedpine det havde jeg en del år, uden at vide det.. Jeg havde det stort set hver dag, ellers kom det i løbet af dagen, kunne vågne med det, eller gå i seng med den. Det vidste sig at jeg er 1 ud af 100.000 dansker der lider af at få hovedpine af at spise hovedpinepiller, så pillerne havde den omvendte effekt på mig, i dag er jeg stort set fri for migræneanfald efter behandling på hovedpine klinikken på Glostrup Hospital er i behandling, og skal være det noget tid endnu. kan dog stadig godt få alm. hovedpine.

ja han havde svært at drikke rigeligt med væske, men til sidste lykkes det for os at få ham til at drikke dobbelt så meget væske som normalt er anbefalet, også var det vigtigt at han kom i seng til tiden - og det gør han stadig i dag, selvom han synes det er øv at han som 9 årige skal i seng 19.30 men liver den meget senere ja så har vi balladen nogen dage efter. Mht. til larm kunne det godt være med til at udløse et anfald.. Der skal dog meget meget til at det er aktivitet der udløser et anfald

Nilletøz

Lukas 08.02.09

Zilas 09.09.12

Anmeld Citér

27. november 2019

Bibi 1234

Profilbillede for Bibi 1234

Jeg ville opstarte ham i magnesium - det har reduceret min mands migræneanfald betydeligt. 

Anmeld Citér

27. november 2019

Anonym trådstarter

Kærlighedskartoflen skriver:

Skynd dog at få hentet næsesprayen til ham. Den skulle være yderst effektiv  Skal den kun bruges ved anfald eller er den forebyggende? 

Jeg kan godt forstå du bliver bekymret. Det må være ganske forfærdeligt, at se sit barn have så ondt. For det gør forbandet ondt, når man har et migræneanfald! 

Jeg har nok haft migræne siden mine teenageår, men er først blevet opmærksom på, at det var det i starten af 20’erne og er derfor først medicineret der. 
Jeg har svært ved at lure, hvad der udløser mine anfald. Det er ikke betinget af bestemte madvarer, som mange oplever. 
Jeg oplever dog, at manglende søvn kan være en trigger. 
Mine anfald kommer som regel snigende og hvis jeg får taget min medicin, straks jeg mærker den alt for velkendte hovedpine, så kan jeg i 8/10 tilfælde stoppe anfaldet. Venter jeg for at se om det udvikler sig, så er det sten sikkert at jeg bliver lagt ned med store smerter. En gang imellem kaster jeg også op under et anfald og så er jeg altid fuldstændig drænet for energi, når et anfald er overstået. 
Jeg har altid dåsecolaer stående i køleskabet, da jeg oplever at det også afhjælper mine anfald. Det er et råd jeg har fået fra flere andre, som døjer med migræne. 

Jeg håber du kan bruge mine erfaringer til noget og at medicinen hjælper din søn 

Du spørg endelig bare igen 

Tak for svar . Næsespray er hermed hentet pg i morgen skal vi til kiropraktor . Det nævnte hun på apoteket og vi var heldige de havde en tid med det samme.

næsesprayen skal bruges ved anfald , børnelægen har udskrevet smertestillende til ham. Stærkere en alm .

der er blevet nævnt herinde med sukker , søvn . Det vil jeg være mere obs på . Han har faste sengetiden men ikke altid god til at falde i søvn . Mad er en udfordring , og væske får han måske heller ikke nok af. Så nogle fokus områder vi lige skal snakke om.

Anmeld Citér

27. november 2019

Anonym trådstarter

nilletøz skriver:

Selv tak.. 

Håber du kan bruge det til noget...

Synes det er tit man høre at læger ikke tager en alvorlig. Jeg måtte til sidst banke i bordet for at blive hørt!

Ja kronisk hovedpine det havde jeg en del år, uden at vide det.. Jeg havde det stort set hver dag, ellers kom det i løbet af dagen, kunne vågne med det, eller gå i seng med den. Det vidste sig at jeg er 1 ud af 100.000 dansker der lider af at få hovedpine af at spise hovedpinepiller, så pillerne havde den omvendte effekt på mig, i dag er jeg stort set fri for migræneanfald efter behandling på hovedpine klinikken på Glostrup Hospital er i behandling, og skal være det noget tid endnu. kan dog stadig godt få alm. hovedpine.

ja han havde svært at drikke rigeligt med væske, men til sidste lykkes det for os at få ham til at drikke dobbelt så meget væske som normalt er anbefalet, også var det vigtigt at han kom i seng til tiden - og det gør han stadig i dag, selvom han synes det er øv at han som 9 årige skal i seng 19.30 men liver den meget senere ja så har vi balladen nogen dage efter. Mht. til larm kunne det godt være med til at udløse et anfald.. Der skal dog meget meget til at det er aktivitet der udløser et anfald

Det kunne jeg helt sikkert  der er ting som er nævnt , vi skal være mere obs på. I morgen tar vi en tur til kiropraktor , det anbefalede apotekeren . Så giver det et forsøg.

må jeg sprøge hvad den behandling gik ud på ?? Dejligt du har fået styr på hovedpinen , det må bestemt ikke være rart .

nej vi måtte også banke i bordet hos egen læge . Efter de igennem længere tid ikke lyttede. Heldigvis er børnelægen fantastisk indtil nu

Anmeld Citér

27. november 2019

Anonym trådstarter

Bibi 1234 skriver:

Jeg ville opstarte ham i magnesium - det har reduceret min mands migræneanfald betydeligt. 

Okay . Det må vi lige prøve . Tak for det . I morgen prøver vi kiropraktor med erfaring i børn og hovedpine .

Anmeld Citér

27. november 2019

Bumle&tot

Profilbillede for Bumle&tot

Hej ts. 

Jeg vil bare lige foreslå at få undersøgt hans syn. Jeg har en veninde hvis datters historie lød meget som din. De var på hospitalet og blev undersøgt, og det viste sig at hun faktisk havde brug for briller. Så det kan altså også give vedvarende hovedpine. I har måske undersøgt det, men kunne ikke lige læse mig til det. Håber I finder svar, så hovedpinen/migrænen kan stoppe. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.