Hvordan startet i op på mad? IKKE BLW

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. oktober 2019

Anonym trådstarter

Hønepigen skriver:

Overgangen gik fint her. Jeg brugte nogle af de glas man kan købe. Det var meget populært. Det var ikke altid det jeg selv mosede med en gaffel med lidt kød der var lige populært. 

Efter kort tid spise begge mind sig igennem et helt glas. Eller er kød blandet i mos altid populært. Lasagne og kødsovs med små stykker pasta er ofte et hit. Små stykker fisk.. 

Jeg har faktisk prøvet med de glas, men der for hun også brækfornemmelser.  jeg har prøvet at mose kødet (kødbolle) med en gaffel sammen med kartoffel mm, men der sker det samme. Det er som om hun bliver kvalt? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. oktober 2019

Tinstin

Jeg er også ved at starte op på mad her med mit andet barn.

Min søn er 6½ måned og vi startede med mad her for 2-3 uger siden. Som det er nu, så får han grød om formiddagen med lidt frugt - enten frisk (revet/most) eller frugtmos. Det er enten boghvedegrød eller havregrød. Jeg kan godt se, at han foretrækker boghvedegrøden, som er mere lind i konsistensen, men han er faktisk også begyndt at kunne håndtere havregrødens konsistens.

Så får han måske frokost, som er rester fra aftensmaden og ellers aftensmad, der er en babyversion af vores. Vi får så bare ret babyvenlig mad for tiden, så der er en del suppe og gryderetter, der kan blendes.
Jeg laver det selv og blender det groft. Maden på dåse er for sød for min smag. Der er altid majs eller sådan noget i og børnene skal jo lære, at mad ikke altid smager sødt.

Fælles for begge mine sønner er, at de vil have, at maden skal smage af noget. Jeg startede med grøntsagsmos, men der var slet ingen interesse. Så snart maden egentlig bare var vores mad, så blev interessen vakt. Jeg tager så fra til den lille, inden jeg smager til med salt og ekstra krydderier. Så er det også kølet lidt ned, inden vi skal til bords.

Jeg prøvede BLW med min første søn, men jeg kunne ikke holde til det - jeg blev for bange, når han gaggede og flere gange kastede han op. Jeg syntes faktisk, at det var lidt synd, så jeg har aldrig kørt 100% BLW, selvom det var min oprindelige plan. 
Så jeg giver skemad her i starten, hvor vi kører med 2 skeer, så jeg mader ikke, min søn griber selv ud efter skeen og så fører vi den sammen ind i hans mund.

Nu kan jeg jo så se, hvor godt han øver sig og hvor dygtig han er med mund og tunge allerede, så snart går jeg også over til noget lidt fastere - f.eks. rugbrødshapsere af bondebrød, som også er beskrevet her. Det fik min første søn også, da han var 7½ måned og først der gad han rigtigt at spise.
Så her er det faktisk bare mig, der skal samle mod til mig - min søn er totalt klar på at få noget håndholdt! Hvis man giver ham noget og jeg så tager det, fordi jeg alligevel bliver for bange, så græder han hjerteskærende. Og jeg ved jo, at han kan!

Og så er kogebogen "babymad" fra Årstiderne altså min lille bibel i den her tid! Der står det hele og virkelig lækre opskrifter!

Anmeld Citér

14. oktober 2019

Anonym trådstarter

Tinstin skriver:

Jeg er også ved at starte op på mad her med mit andet barn.

Min søn er 6½ måned og vi startede med mad her for 2-3 uger siden. Som det er nu, så får han grød om formiddagen med lidt frugt - enten frisk (revet/most) eller frugtmos. Det er enten boghvedegrød eller havregrød. Jeg kan godt se, at han foretrækker boghvedegrøden, som er mere lind i konsistensen, men han er faktisk også begyndt at kunne håndtere havregrødens konsistens.

Så får han måske frokost, som er rester fra aftensmaden og ellers aftensmad, der er en babyversion af vores. Vi får så bare ret babyvenlig mad for tiden, så der er en del suppe og gryderetter, der kan blendes.
Jeg laver det selv og blender det groft. Maden på dåse er for sød for min smag. Der er altid majs eller sådan noget i og børnene skal jo lære, at mad ikke altid smager sødt.

Fælles for begge mine sønner er, at de vil have, at maden skal smage af noget. Jeg startede med grøntsagsmos, men der var slet ingen interesse. Så snart maden egentlig bare var vores mad, så blev interessen vakt. Jeg tager så fra til den lille, inden jeg smager til med salt og ekstra krydderier. Så er det også kølet lidt ned, inden vi skal til bords.

Jeg prøvede BLW med min første søn, men jeg kunne ikke holde til det - jeg blev for bange, når han gaggede og flere gange kastede han op. Jeg syntes faktisk, at det var lidt synd, så jeg har aldrig kørt 100% BLW, selvom det var min oprindelige plan. 
Så jeg giver skemad her i starten, hvor vi kører med 2 skeer, så jeg mader ikke, min søn griber selv ud efter skeen og så fører vi den sammen ind i hans mund.

Nu kan jeg jo så se, hvor godt han øver sig og hvor dygtig han er med mund og tunge allerede, så snart går jeg også over til noget lidt fastere - f.eks. rugbrødshapsere af bondebrød, som også er beskrevet her. Det fik min første søn også, da han var 7½ måned og først der gad han rigtigt at spise.
Så her er det faktisk bare mig, der skal samle mod til mig - min søn er totalt klar på at få noget håndholdt! Hvis man giver ham noget og jeg så tager det, fordi jeg alligevel bliver for bange, så græder han hjerteskærende. Og jeg ved jo, at han kan!

Og så er kogebogen "babymad" fra Årstiderne altså min lille bibel i den her tid! Der står det hele og virkelig lækre opskrifter!

Kan godt hører, at vi to har det lidt på samme måde mht det blw.  Dejligt at jeg ikke er den eneste det har det sådan. 
Moser du det så bare med en gaffel? Jeg er begyndt af mose tingene med en gaffel istedet for med stavblenderen. Hun kan dog ikke så godt få kød den som er most med en gaffel der gagger hun også for meget og sommetider kaster op  

Anmeld Citér

15. oktober 2019

Tinstin

Jeg moser kartofler, avocadoer og andet blødt med gaffel.
Æbler river jeg fint på rivejernet.
Ellers blender jeg det her i starten... Så er der stadig lidt bid i, men de kan bedre klare det.

Min søn sidder også og hoster af sin mad, men heldigvis laver han sjældent brækfornemmelser eller kaster op. Det er da synd, at dit barn gør det. Du må bare fortsætte, for det er virkelig bare fordi, de skal lære det...

I går fik min dreng blendet broccolipesto med pasta, blendet groft, og der sad han bare og lavede opkastningsansigt og fik kuldegysninger af smagen, men ville alligevel have mere hele tiden... og han fik faktisk spist det og sunket det. Det var flot. I starten spyttede han alt ud.

Der er bare så meget at lære for dem.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.