Så nervøs for, at starte op på fast mad.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1. oktober 2019

Morogbarn

Profilbillede for Morogbarn
Anonym skriver:

Nej altså, hun har prøvet at få mos “galt i halsen” altsp hvor hun ligner at hun bliver kvalt i det  og det er jo netop sådan noget jeg frygter. Det gjorde jeg også med min niece (jeg var der meget i hendes baby stadie) det var også de bekymringer om “hvad nu hvis” og jeg tror ærligt det er min mor der har gjort mig bekymret  fordi hun netop er meget sådan “åh nej hvad laver hun” bare det at hun hoster. 

Hvis hun hoster, er der passage gennem luftrøret, så det er faktisk positivt. Det betyder, at hun er ved at få det mad, der er kommet i den gale hals op. Hun må gerne hoste og blive rød i hovedet. Hun kan også blive ked af det, og måske skal du hjælpe hende, hvis hun har fået proppet munden for fuld. 

Et barn, der er ved at blive kvalt bliver faktisk helt stille. Det vil vifte med armene og og måske tage sig til halsen samt blive blå i hovedet. Her skal man selvfølgelig reagere. Men selv i den situation er der en god chance for, at du kan få maden løsnet ved at lægge hende på dit ben med hoved nedad og banke hende mellem skulderbladene.

Det er synd for dig, at du er så bekymret. For din datter kan jo ikke spise flydende mad resten af sit liv. Det er meget vigtigt, at hun får brugt sin mundmotorik til at bearbejde mad. Det er også vigtigt for hendes sprog. Synes du skal søge hjælp ved din sundhedsplejeske.

Som bonusinfo kan jeg fortælle, at min datter fik et helt kyllingelår stukket i hånden som det første mad, hun smagte. Vi kørte BLW.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.