Så nervøs for, at starte op på fast mad.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. september 2019

Lje

Anonym skriver:

Lod du hende selv tage tingene i munden? Hun tager nemlig ikke noget i munden selv endnu 

jeg har virkelig overvejet det med første hjælp, måske ville det faktisk være den bedste løsning, det er jo faktisk kun mig der begrænser mig selv. 

Det må være så hårdt, at have det, som du har det. Jeg håber virkelig, at du rækker ud efter hjælp til dig selv ifht. at din datter skal lære at spise selv. Førstehjælpskursus, forældrekursus eller en snak med din sundhedsplejerske. 

Din datters forhold til mad starter nu og der skal bygges et sundt, balanceret syn på mad uden begrænsninger på, om pastaskruer er livsfarlige. 

Godt kogt pasta, ristede brødstænger, dampede frugtstykker af æbler og pære, (ud)kogte grøntsager, avokade, banan, kogte æg, hummus, kødboller i kvarte. Alt det er godt at starte op på. Most eller i mindre stykker. 

Håber, du finder brugbar hjælp 

Vh. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. september 2019

ErDuHerIkkeSnart

Min erfaring er efterhånden, at jo mere vi blandet os uden om og lader børnene finde ud af det med maden selv, jo lettere går det. Menneskeracen ville ikke have overlevet, hvis ikke børn kunne lære at spise. Min ældste var mega længe om at lære det, og puttede intet i munden før 8-9 måneders alderen. Jeg var formentlig alt for meget over hende hele tiden og ville made og hjælpe. Det må da egentlig også være mega irriterende at spise mens man bliver overvåget konstant.

Ingen af dem har gidet at blive madet med mos eller grød særlig ofte, så det er jeg med tiden gået helt væk fra at forsøge ...

Min yngste har fået lov at sidde selv med alle slags smagsprøver fra vores andres almindelig mad siden han var 5-6måmeder. Han er ca. et år og spiser stort set alt undtagen nødder og rå gulerødder. Han havde nemmest ved ting som blød frugt og kogt grønt, brød med pålæg, ost, frikadeller, pølser, avocado, æg, osv. i starten, men jeg satte ikke begrænsninger på indhold eller konsistens, det styrede han og kunne han ikke få det ned hostede han det jo bare op igen.

Måske du skulle tale med din sundhedsplejerske om at håndtere dine bekymringer, så du ikke ender med at sidde på nåle? De kan godt selv, det små banditter  

Anmeld Citér

30. september 2019

Morogbarn

Profilbillede for Morogbarn

Du har allerede fået mange gode råd. Jeg vil blot tilføje, at du skal huske, at der er forskel på at få noget galt i halsen og på at blive kvalt i maden. Selv vand kan man få i den gale hals, men det er ikke farligt. Man kommer bare til at hoste. Sådan er det også med det meste mad. For at man skal kunne blive kvalt i maden, så skal det være noget, som har facon og konsistens til at kile sig fast i luftrøret. Det er derfor hele vindruer og cherrytomater samt nødder og gulerødder skal undgås. Disse madvarer passer i størrelsen og bliver ikke opløst, når de kommer i kontakt med mundvand.

Du kan ikke undgå, at din baby får mad galt i halsen i starten, men det er altså virkelig virkelig sjældent, at det udvikler sig til noget livstruende. 

Anmeld Citér

30. september 2019

Anonym trådstarter

A38 skriver:

Ja, det gjorde jeg. Tager din datter legetøj og hænder i munden og gnaver på dem? Giv evt lidt på bordet foran hende, så kan hun selv tage det op når hun er klar.

Nej ik rigtig  meget få ting tager hun i munden

Anmeld Citér

30. september 2019

Anonym trådstarter

Lje skriver:

Det må være så hårdt, at have det, som du har det. Jeg håber virkelig, at du rækker ud efter hjælp til dig selv ifht. at din datter skal lære at spise selv. Førstehjælpskursus, forældrekursus eller en snak med din sundhedsplejerske. 

Din datters forhold til mad starter nu og der skal bygges et sundt, balanceret syn på mad uden begrænsninger på, om pastaskruer er livsfarlige. 

Godt kogt pasta, ristede brødstænger, dampede frugtstykker af æbler og pære, (ud)kogte grøntsager, avokade, banan, kogte æg, hummus, kødboller i kvarte. Alt det er godt at starte op på. Most eller i mindre stykker. 

Håber, du finder brugbar hjælp 

Vh. 

Åh ja, det er bestemt ikke sjovt at have sådan tanker. Det faktisk virkelig belastende!  Tror egentlig også det et mere fordi det ser så voldsomt ud når folk givet deres babyer mad? Altså, som du selv skriver, en kødbolle i kvarte. Det synes jeg jo lyder af meget på en gang? 

Anmeld Citér

30. september 2019

Anonym trådstarter

ErDuHerIkkeSnart skriver:

Min erfaring er efterhånden, at jo mere vi blandet os uden om og lader børnene finde ud af det med maden selv, jo lettere går det. Menneskeracen ville ikke have overlevet, hvis ikke børn kunne lære at spise. Min ældste var mega længe om at lære det, og puttede intet i munden før 8-9 måneders alderen. Jeg var formentlig alt for meget over hende hele tiden og ville made og hjælpe. Det må da egentlig også være mega irriterende at spise mens man bliver overvåget konstant.

Ingen af dem har gidet at blive madet med mos eller grød særlig ofte, så det er jeg med tiden gået helt væk fra at forsøge ...

Min yngste har fået lov at sidde selv med alle slags smagsprøver fra vores andres almindelig mad siden han var 5-6måmeder. Han er ca. et år og spiser stort set alt undtagen nødder og rå gulerødder. Han havde nemmest ved ting som blød frugt og kogt grønt, brød med pålæg, ost, frikadeller, pølser, avocado, æg, osv. i starten, men jeg satte ikke begrænsninger på indhold eller konsistens, det styrede han og kunne han ikke få det ned hostede han det jo bare op igen.

Måske du skulle tale med din sundhedsplejerske om at håndtere dine bekymringer, så du ikke ender med at sidde på nåle? De kan godt selv, det små banditter  

Jamen du har sikkert ret  jeg er virkelig bare frøken bekymring.. jeg tror helt bestemt også, at hun godt kan finde ud af det, det er bare mig der skal overbevises. 

Men pølser? Hvordan har du så tilberedt dem? Tager du skindet af? 

Anmeld Citér

30. september 2019

Anonym trådstarter

Morogbarn skriver:

Du har allerede fået mange gode råd. Jeg vil blot tilføje, at du skal huske, at der er forskel på at få noget galt i halsen og på at blive kvalt i maden. Selv vand kan man få i den gale hals, men det er ikke farligt. Man kommer bare til at hoste. Sådan er det også med det meste mad. For at man skal kunne blive kvalt i maden, så skal det være noget, som har facon og konsistens til at kile sig fast i luftrøret. Det er derfor hele vindruer og cherrytomater samt nødder og gulerødder skal undgås. Disse madvarer passer i størrelsen og bliver ikke opløst, når de kommer i kontakt med mundvand.

Du kan ikke undgå, at din baby får mad galt i halsen i starten, men det er altså virkelig virkelig sjældent, at det udvikler sig til noget livstruende. 

Nej altså, hun har prøvet at få mos “galt i halsen” altsp hvor hun ligner at hun bliver kvalt i det  og det er jo netop sådan noget jeg frygter. Det gjorde jeg også med min niece (jeg var der meget i hendes baby stadie) det var også de bekymringer om “hvad nu hvis” og jeg tror ærligt det er min mor der har gjort mig bekymret  fordi hun netop er meget sådan “åh nej hvad laver hun” bare det at hun hoster. 

Anmeld Citér

30. september 2019

Anonym trådstarter

1518 skriver:

Lav et lille udvalg klar til hende, som hun så får lov at sidde og pille i, når I spiser. Gerne med ting, I også har på jeres tallerkner. Så finder hun hurtigt ud af, at det kan puttes i munden. I starten vil hun nok mest sidde og mose det med fingrene, men det er også sundt for hendes udvikling. 

Det vil jeg prøve.  

Anmeld Citér

30. september 2019

A38

Anonym skriver:

Nej ik rigtig  meget få ting tager hun i munden

Bare lig lidt mad foran hende ved måltiderne, så kommer det snart. Det er en god ide at spise sammen med hende, så hun kan se at man skal tage maden op til munden.

Bare lige en kommentar til din kommentar om at fx kødboller i kvarte virker så voldsomt. Maden skal være så “stor” at hun kan holde på dem. Prøv selv at spise en kødbolle med læberne, den kan nemt gumles, moses med tungen og blødes ud med savl uden brug af tænder. Så ideen er at barnet selv kan styre og få lov at lære hvor store stykker de kan bide af for at det fungerer.

Anmeld Citér

30. september 2019

Anonym

Anonym skriver:

Jamen du har sikkert ret  jeg er virkelig bare frøken bekymring.. jeg tror helt bestemt også, at hun godt kan finde ud af det, det er bare mig der skal overbevises. 

Men pølser? Hvordan har du så tilberedt dem? Tager du skindet af? 

Det er synd for dig, at du har det sådan, det må være så træls. Måske en snak med sundhedsplejersken stadig kunne være noget?

Og nej, jeg gjorde ikke noget ved dem - i det hele taget har jeg gjort så lidt som muligt ved noget som helst og bare ladet ham lege med det og lære hvad han kunne. Så pølser kunne fx være stegte, fra grillen, i ovnen, og med fx kylling, okse, lam - ja det hele, alt efter hvad vi andre fik serveret den pågældende dag  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.