Min erfaring er efterhånden, at jo mere vi blandet os uden om og lader børnene finde ud af det med maden selv, jo lettere går det. Menneskeracen ville ikke have overlevet, hvis ikke børn kunne lære at spise. Min ældste var mega længe om at lære det, og puttede intet i munden før 8-9 måneders alderen. Jeg var formentlig alt for meget over hende hele tiden og ville made og hjælpe. Det må da egentlig også være mega irriterende at spise mens man bliver overvåget konstant.
Ingen af dem har gidet at blive madet med mos eller grød særlig ofte, så det er jeg med tiden gået helt væk fra at forsøge ...
Min yngste har fået lov at sidde selv med alle slags smagsprøver fra vores andres almindelig mad siden han var 5-6måmeder. Han er ca. et år og spiser stort set alt undtagen nødder og rå gulerødder. Han havde nemmest ved ting som blød frugt og kogt grønt, brød med pålæg, ost, frikadeller, pølser, avocado, æg, osv. i starten, men jeg satte ikke begrænsninger på indhold eller konsistens, det styrede han og kunne han ikke få det ned hostede han det jo bare op igen.
Måske du skulle tale med din sundhedsplejerske om at håndtere dine bekymringer, så du ikke ender med at sidde på nåle? De kan godt selv, det små banditter
Anmeld
Citér