Så nervøs for, at starte op på fast mad.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.834 visninger
20 svar
5 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
29. september 2019

Anonym trådstarter

Hej. 

Min datter er nu 6 mdr og indtil videre har hun kun fået grød & mos. 

For at være ærlig, så er jeg faktisk hunderæd for, at give hende mere fast mad. Hun giver overhovedet ikke udtryk for, at ville tygge på sin mad, hun sluger det faktisk bare direkte. 

Jeg tør heller ikke blw (er det dét, det hedder?) 

- Sååe, hvornår startede i op med mere fast/klumpet mad? Hvordan gjorde i? 

Jeg er så pisse bange for, at hun skulle få det galt i halsen.. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. september 2019

moar34

Vi gav mad der til start var helt uden klumper og efterhånden gjorde vi maden mere grov Feks kartoffelmos lavede vi hvor der var bitte små stykker i og følte os frem om hun var klar til noget grovere. Jeg tror bare i skal føle jer frem og se hvordan hun reagerer 

Anmeld Citér

29. september 2019

Jixy

Profilbillede for Jixy

Det skal være ting de kan mase med tungen i starten, så det kan være meget kogte pasta, gulerødder mm, samt forskelligt mørt kød i små stykker eller most.

Så de langsomt vænner sig til mere konsistens.

Kød og brød kan evt. opløses lidt i en lille smule vand

Anmeld Citér

30. september 2019

A38

Jeg gav i den alder bananer, avocado, ristet bondebrød og agurk skåret i stænger på størrelse med en voksen pegefinger. Det var nemme at holde og nemme at tygge for den lille. Og så stimulerer det tygge-refleksen. Jeg var super nervøs og sad på nåle hver gang min datter skulle spise, men jeg blev kun positivt overrasket over hvor hurtigt hun lærte det. Så jeg ville prøve stille og roligt at give det - fx en god, moden avocado som det første, den er nem at mose med tungen. Jeg gav også helt kogt brocolli og blomkåls-buske, som smuldrede når man tog en bid. Og bløde kødboller på størrelse med en golfbold og så skåret i kvarte. Derudover grovere og grovere mos, rugbrød blødt op med lidt vand og havregrød med tekstur, fx.

Jeg kan godt forstå du er nervøs - det var jeg også! Måske det kunne være en god ide at tage et førstehjælpskursus til børn? Det var der nogen i min mødregruppe, der tog, og det hjalp dem rigtig meget at vide hvad de skulle gøre hvis uheldet var ude.

Anmeld Citér

30. september 2019

1518

Små børns brækrefleks er helt vildt effektiv - netop fordi de lige skal lære det med at tygge maden, for den synkes. Start med blød mad som f.eks. avocado, kogt pasta, lyst brød uden skorper, stykker af kogt kartoffel og gulerod osv. Lad hende sidde med en kold agurkestav og skift den, når den er gennemgumlet. Det er desuden den bedste lindring, når der er tænder på vej. Du bliver nødt til at bevare roen omkring det, så hun ikke mærker din nervøsitet. 

Anmeld Citér

30. september 2019

Anonym trådstarter

Jixy skriver:

Det skal være ting de kan mase med tungen i starten, så det kan være meget kogte pasta, gulerødder mm, samt forskelligt mørt kød i små stykker eller most.

Så de langsomt vænner sig til mere konsistens.

Kød og brød kan evt. opløses lidt i en lille smule vand

Men hun synker jo bare uden at lave bevægelser med tungen (så vidt jeg kan se) 

Anmeld Citér

30. september 2019

Anonym trådstarter

1518 skriver:

Små børns brækrefleks er helt vildt effektiv - netop fordi de lige skal lære det med at tygge maden, for den synkes. Start med blød mad som f.eks. avocado, kogt pasta, lyst brød uden skorper, stykker af kogt kartoffel og gulerod osv. Lad hende sidde med en kold agurkestav og skift den, når den er gennemgumlet. Det er desuden den bedste lindring, når der er tænder på vej. Du bliver nødt til at bevare roen omkring det, så hun ikke mærker din nervøsitet. 

Det med, at bevare roen er nok det største problem åh, jeg er så nervøs. Skal jeg selv lade hende tage pasta mm i munden? Jeg har prøvet det med agurk, men hun tager det slet ik op til munden? 

Anmeld Citér

30. september 2019

Anonym trådstarter

A38 skriver:

Jeg gav i den alder bananer, avocado, ristet bondebrød og agurk skåret i stænger på størrelse med en voksen pegefinger. Det var nemme at holde og nemme at tygge for den lille. Og så stimulerer det tygge-refleksen. Jeg var super nervøs og sad på nåle hver gang min datter skulle spise, men jeg blev kun positivt overrasket over hvor hurtigt hun lærte det. Så jeg ville prøve stille og roligt at give det - fx en god, moden avocado som det første, den er nem at mose med tungen. Jeg gav også helt kogt brocolli og blomkåls-buske, som smuldrede når man tog en bid. Og bløde kødboller på størrelse med en golfbold og så skåret i kvarte. Derudover grovere og grovere mos, rugbrød blødt op med lidt vand og havregrød med tekstur, fx.

Jeg kan godt forstå du er nervøs - det var jeg også! Måske det kunne være en god ide at tage et førstehjælpskursus til børn? Det var der nogen i min mødregruppe, der tog, og det hjalp dem rigtig meget at vide hvad de skulle gøre hvis uheldet var ude.

Lod du hende selv tage tingene i munden? Hun tager nemlig ikke noget i munden selv endnu 

jeg har virkelig overvejet det med første hjælp, måske ville det faktisk være den bedste løsning, det er jo faktisk kun mig der begrænser mig selv. 

Anmeld Citér

30. september 2019

A38

Anonym skriver:

Lod du hende selv tage tingene i munden? Hun tager nemlig ikke noget i munden selv endnu 

jeg har virkelig overvejet det med første hjælp, måske ville det faktisk være den bedste løsning, det er jo faktisk kun mig der begrænser mig selv. 

Ja, det gjorde jeg. Tager din datter legetøj og hænder i munden og gnaver på dem? Giv evt lidt på bordet foran hende, så kan hun selv tage det op når hun er klar.

Anmeld Citér

30. september 2019

1518

Anonym skriver:

Det med, at bevare roen er nok det største problem åh, jeg er så nervøs. Skal jeg selv lade hende tage pasta mm i munden? Jeg har prøvet det med agurk, men hun tager det slet ik op til munden? 

Lav et lille udvalg klar til hende, som hun så får lov at sidde og pille i, når I spiser. Gerne med ting, I også har på jeres tallerkner. Så finder hun hurtigt ud af, at det kan puttes i munden. I starten vil hun nok mest sidde og mose det med fingrene, men det er også sundt for hendes udvikling. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.