Eksperthjælp: Pas på I ikke konkludere på hans føler og adfærd

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.602 visninger
0 svar
0 synes godt om
15. september 2019

Trine Andreasen

Selvværd til en 4 årig sensitive dreng.
Vores dreng er lige blevet 4 år, og han er virkelig en opgave for tiden pga. Skiftende humør og voldsom temperament.

Jeg synes denne alder er meget hård og det er hårdt at stå stille til når han får sine raseri anfald, han får dem, fordi han er sensitive og genert og han bliver så træt af at være så usikker ( jeg ved nøjagtig hvordan han har det, jeg havde det på nøjagtig sammen måde da jeg var lille, men havde nogle meget barnelig forældre der altid gav mig skyld for alt og jeg havde aldrig en tryg base at henvende mig til)
Han blev så vred engang da jeg ikke vilde sige for ham til en pædagog, at han ønskede et æble, at han tog min hånd og trykkede den voldsomt hårdt og var rasende.

Problmet er han har ikke noget selvværd? Han er så forsigtig at når han ende gøre noget nyt, så det slår ikke så meget ud på hans selvværd skala, når han endelig gøre noget, fordi det har taget dage/ uger at gøre noget andre børn hopper med begge fødder ind i med det samme.

Hvordan kan jeg hjælpe ham med at få mere selvværd og ikke lade hans generthed påvirke hans liv alt for meget?

Hans problematikker har både hans far og jeg hans mor haft som børn, og det har gjort vi har ofte gået glip af en masse pga. Usikkerhed samt har vi ikke alt for meget selvværd. - alle de klassiske ting som man læser om gøre vi allerede, ikke rose selve tegning men sige hvor er du kreative osv har vi altid gjort fra han er født

Hvordan kan jeg give vores søn bedre selvværd ?

Trines svar

Kære du

Første og fremmest undskyld det sene svar. 

Og så tak for dit spørgsmål. 

Hvor er det dejligt at I vil gøre hvad I kan for at få opbygget hans selvværd. 

Inden jeg kommer ind på det med selvværdet bliver jeg nødt til at lige at komme med et opmærksomhedspunkt. 

Du skriver at din søn ligner dig og far meget i forhold til temperament. 

Og det er højst sandsynligt. 

Men når jeg læser dit spørgsmål oplever jeg at du konkludere på hans adfærd på baggrund af dine egne oplevelser som barn. 

Og så er det at jeg ikke kan lade vær med at tænke om I har talt med ham om følelser og hvilken adfærd som I gerne vil have. 

For hvis I konkludere at han reagere sådan fordi han har det sådan så glemmer I at reagere på selve adfærden. 

Giver det mening? 

Så når han klemmer din hånd hårdt er det vigtigt at sige at det ikke er okay. Og så få ham til at sætte ord på det. Hvorfor klemmer du min hård? 

Hans raserianfald er ikke fordi han er genert men et udtryk for en frustration over noget men det er også en adfærd han har lært at bruge for at få andre til at gøre hans frustration mindre. 

Derfor er det vigtigt at I begynder at arbejde med hans følelser og hvordan han kan udtrykke dem. 

Jeg tænker også at I skal starte op med at stille nogle krav i forhold til hans generthed. 

Han skal for eksempel selv bede om et stykke æble ellers får han ikke noget. 

Og hvis han så gør så anerkend ham. 

Hvor var du sej at du selv spurgte om et æble. 

Når I arbejder med han følelser og det at sætte ord på og hans generthed kommer i automatisk til at styrke hans selvværd. 

Men I kan arbejde endnu mere med det ved at inddrage ham i det fælles i familien. 

Selvværd handler om at føle sig værdifuld i forhold til andre. 

Og den bedste måde at opbygge den følelse på er ved at give ham opgaver der er værdifulde for jer som familie. 

Det kan være at han skal dække bord. Han skal lægge sit tøj i vasketøjskurven. Eller hjælpe med at købe ind(kan du hente 4 bananer?) 

Når han gør noget som hjælper familien bliver han en det af familien og det opbygger hans selvværd. Husk selvfølgelig at anerkende han handler. 

"Hvor er det dejligt at du dækker bord, tænk hvis du ikke gjorde det, så måtte vi spise med fingrene" 

I skal også stoppe med at tænke på hans manglende selvværd og i stedet gå ud i verden og nyd den. 

Klatre op af en skrænt, gå på line på een væltet træstamme, smag på et vildt æble som I selv har plukket, klap en ko i børnezoo. 

Alle disse sanselige oplevelse giver ham følelsen af at kunne noget uden at det bliver en presset læringssituation hvor I forventer noget bestemt af ham. 

Jeg håber det giver mening. 

Hvis I kunne tænke jer at arbejde videre med det kan I altid få en 100 % gratis og uforpligtende afklaringssamtale hvor vi sammen kan finde ud af hvordan jeg kan hjælpe jer videre. 

Mange hilsner Trine 

Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.