Tics
Hej,
Jeg skriver, da min datter på 5 1/2 igennem det sidste års tid (måske længere) har haft en del tics.
De kommer og går, men er pt ret markante og hun har to tics sideløbende lige nu - Øjenrul og vippende hovedet frem og tilbage.
Hun har haft et lyd-tic, hvor hun rømmede sig hele tiden, men de motoriske tics er mest fremtrædende.
Hun er selv meget bevidst om sine tics og prøver især at skjule sine øjenrul - Fx ved at lade som om hun laver et uhyggeligt ansigt.
Jeg synes faktisk det er rigtig synd for hende og jeg er efterhånden også lidt bekymret for om det er noget varigt, som fx tourette.
Vi har talt kort om det og jeg har bare sagt til hende, at jeg godt ved at hun ikke kan lade være og at det er helt ok og ellers fuldstændig ignoreret hendes tics...
Der er ikke sket ændringer i hendes hverdag - Dog må jeg jo sige, at de er startet (igen) efter sommerferien, hvor hverdagslivet igen kører derudaf.
Hun trives i sin børnehave og er en glad pige..
Hvornår skal man begynde at handle på det - Og hvordan?
Mvh en lidt bekymret mor...
Trines svar
Kære du
Tak for dit spørgsmål og undskyld den lange ventetid.
Hvor er det dejligt at høre at du er opmærksom på din datter og at du har en forståelse for at hun ikke kan lade vær.
Det er ikke unormalt at børn får tics. Ofte får de dem i en kortere eller længere periode og vokser ofte fra det.
Det kan både være motorisk tics og verbale tics.
Tics kan være et symptom på Tourette. Her får oftest drenge deres første motoriske tics i 4-5 års alderen. Og senere verbale tics.
De fleste vokser fra det i ungdomsårene.
Det er vigtigt at huske at tics skyldes manglende hæmningsmekanisme i centrale nerveforløb i hjernen hvilket betyder at den mekanisme der normal hæmmer impulser fra hjernen ikke virker optimalt.
Som ofte forsvinder ticsene igen men hvis det er meget generende kan du opsøge en læge og hører om de muligheder der er.
Men inden vil jeg anbefale dig at tale med din datter om forskellige afspændingsøvelser.
Tics bliver nemlig forstærket ved stress og nervøsitet.
Du kan også øve sammen med din datter at "ticse af".
Det gør din datter ved helt bevidst at overdrive hendes tics. Rul med hoved og øjne og gør det ekstremt.
Gerne flere gange og gerne inden hun skal i børnehaven eller ud hvor der er andre mennesker.
Når det er gjort kan hun bedre holde sine tics i ro.
Du kan eventuelt tale med pædagogerne om at hun i løbet af dagen får et sted hvor hun kan ticse af.
Og så tal med hende og andre åbent om det.
Fortæl det som det er og forklar mekanismen bag.
Fortæl også at det ofte er noget hjernen kommer efter.
Og hjælp særlig din datter med at forstå at hun ikke behøver at skjule det bag et uhyggeligt ansigt.
Jeg håber det giver mening ellers er du velkommen til at skrive igen.
Mange hilsner Trine
Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.
Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk