Filuka skriver:
Min kæreste og jeg er nu begyndt at prøve på at blive gravide. Vi har ca forsøgt i 4 måneder, og det plager min kæreste meget, da han var i behandling på ferilitetsklinik med sin tidligere kæreste. Vi kom til at snakke om, om vi ligeledes skal forsøge i min. 1 år før vi går til læge og evt skal have hjælp på klinik - eller om man med rimelighed kan forvente i det mindste at kunne undersøge om han stadig har lav sædkvalitet? Nogle der har et bud? Jeg ved jo selvfølgelig heller ikke om der er noget galt med mig, selvom jeg ikke har nogen grund til at tro det.
Jeg vil blot lige smide mit syn på din sag.
Jeg har selv været ufrivillig barnløs i 2 1/2 år, og har haft det rigtig svært ved det. Første gang min kæreste og jeg besluttede at gå til lægen, var efter 1 1/2 år, fordi lægen på forhånd havde sagt til os at vi skulle holde gejsten oppe og ikke kunne komme til før. Ved første konsultation fik vi afvide at vi skulle vente endnu en gang til foråret, og så ville han tilgengæld få os igang. Det var lidt hårdt at få det afvide. Da jeg i Januar kontaktede lægen igen, fik min kæreste en tid til en snak om sædkvalitet.
Herefter afleverede han sin sæd på hospitalet og vi fik svaret et par dage efter. Min kæreste fik afvide at han havde dårlig sædkvalitet. Hvad betyder det? I vores tilfælde og mange andres, betyder det ikke noget. Det er det mindste problem og det nemmeste at løse, og også derfor at lægen vælger at starte der. Ligeledes fortalte de på hospitalet at rigtig mange mænd, som får sunde børn uden hjælp, har fået konstateret dårlig sædkvalitet. Så du må ikke miste håbet, ej heller din kæreste.
Efter resultatet med sæden, blev vi sat i konsultation hos en fertilitetslæge. Når man bliver henvist skal man ofte væbne sig med tålmodighed, da der er lang ventetid, og derfor kom vi først til første gang sidst i september. Imellemtiden har vi holdt gejsten oppe, så godt som man nu kan. Mit problem har været at jeg ikke har faste menstruationscyklusser, og derfor har man ikke kunne fastlægge hvornår jeg har æggeløsning og det er jo rimlig VÆSENTLIGT, hvis man ønsker et barn. Derfor har det bare været et skud i tågen rigtig mange gange, og rigtig mange negative tester 
Ved første konsultation stiller gynækologen en masse spørgsmål og han scanner efterfølgende kvinden. I mit tilfælde varede scanningen meget længe fordi der var noget "mærkeligt" ved min højre æggestok. Den hang. Han sagde det som det var. Det kunne betyde ingenting, eller alt. Så bliver man selvfølgelig nervøs.
Han foreslog at vi skulle have styr på den æggeløsning, så ville babyen komme af sig selv. Og jeg fik derfor 3 tider til blodprøver, således at man får taget blod på 2. dagen af sin menstruations start og 21. dagen efter menstruationen hvor almindelige kvinder i fleste tilfælde har æggeløsning. Derudover skulle jeg efterfølgende have taget blod hver uge efter d.21. dag, indtil jeg fik menstruation.
Det bedste af det hele var at menstruationen aldrig kom. Og til Maj kommer der en guldklump.
Personligt mener jeg ikke at 4 måneder er lang tid nok, og der er mange der går flere år før de kommer til. Som jeg har forstået det, mente vores læge at vores alder taget i betragtning (jeg er 24, min kæreste er 25) så burde det kunne lade sig gøre på den normale måde, og det viste sig jo også at hvis man blot giver det tid og nogle gange slipper det lidt, så kan det i sidste ende give bonus.
Jeg synes dog ikke du skal vente ligeså længe som vi gjorde (2 år) før du bliver undersøgt af din egen læge osv. Jeg ønsker jer i hvert fald held og lykke.