Det er egentlig ikke som sådan et problem, men mere en nysgerrighed fra min side af. Min datter på lige over 3 år taler veludviklet og har gjort det længe - og hun tager ofte nogle temaer op i vores samtaler, som overrasker mig...
Eksempelvis spørger hun for tiden en del ind til døden: hvem skal dø, hvorfor, hvad sker der når man dør, var man død inden man blev født, osv. Hun virker ikke utryg eller bekymret - blot nysgerrig. Jeg svarer hende naturligvis efter bedste evne og i børnehøjde.
I dag sad vi sammen og snakkede, hvortil hun spurgte: “Hvis du ikke var min mor, og jeg så havde en anden mor, var jeg så blevet den samme pige?” - altså endnu et eksempel på temaer og spørgsmål, som jeg overraskes over og til tider har svært ved at svare på. Så talte vi lidt om at man jo ofte ligner sine forældre lidt og formes af dem - og derfor ville hun have været en anden pige, hvis hun havde andre forældre. Det godtog hun fint.
Hun kan også spørge detaljeret ind til fx graviditet, sygdom, forskelle på mennesker og dyr, deres tanker og følelser - alt muligt som ikke umiddelbart slår mig som temaer for en pige på den alder. Nogle gange vil hun gerne snakke længe og uddybende om de ting hun spørger til, andre gange er et kort svar nok og så mister hun hurtigt interessen.
Andre med små livsfilosoffer i den alder? Og taler I meget med dem om deres (svære) spørgsmål, eller lader det passere let forbi?
Anmeld
Citér