Jeg fik en baby for en måned siden. Det er baby nummer 2. Det var en lortefødsel. Vestorm, lang pressefase, sugekop. Moderkagen sad fast, så jeg endte på operationsbordet, hvor jeg ikke måtte komme i fuld narkose som først lovet. Jeg blev meget dårlig undervejs og mistede over 2,5 liter blod. Psykisk var det en voldsom og skræmmende oplevelse, og fysisk er jeg stadig drænet efter blodtabet.
Baby var nem den første uge, men nu er hun virkelig vågnet op og er ikke nem mere. Hun vil ammes hele tiden, gerne i en halv time af gangen eller mere. Hun vil ikke ligge selv, heller ikke imens jeg lige går ud og tisser. Hun nægter at tage sut. Hun vil ikke rigtigt være hos far. Hun er sund og rask, tjekket igennem af læge, kiropraktor, kraniosakral. Hun er bare en baby med et stort tryghedsbehov.
Hun vil gerne vikles engang imellem. Det samme gælder slyngevuggen. Hun sover ikke nok (nogle dage 13 timer), og hun vil helst kun sove på mig.
Jeg er træt ind til knoglen. Jeg har opgivet vasketøj, madlavning, alt - og alligevel er jeg smadret. Jeg prøver at passe godt på mig selv, også fordi jordemoder og sundhedsplejerske har advaret om, at jeg er i risikogruppen for en efterfødselsreaktion. Men det er svært at passe på sig selv, når man aldrig har en pause.
Så please kom med gode råd.
Anmeld
Citér