selektiv mutisme

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7.637 visninger
14 svar
0 synes godt om
20. oktober 2009

millesofie

Hej

Jeg ville lige høre om der er nogle af jer andre der havde erfaginger med selektiv mutisme

vi har lige fundet ud af at det er det vores dreng på 4år lider af og det kunne jo være rart at tale med andre der kender til sygdommen..

og er der nogle der har fået børn efter..

vi venter nemlig en lille ny her til dec og ved endnu ikke hvordan det vil påvirke den store..

hvis nogen har lidt livserfaging de vil dele..

til dem som ikke ved hvad selektiv mutisme er så kan jeg sitere fra nettet

I  Norden kaldes lidelsen selektiv mutisme , fordi man har erkendt og anerkendt at Mutisme er en angstlidelse der oftest  er forankret i separationsangst. Altså angsten for at skulle skilles fra dem man holder af - typisk sine forældre og iblandt den ene af forældrene mere end den anden. Barnet mister derfor sproget i alle de sammenhænge hvor den eller de personer som seperationsangsten knytter an til ikke indgår.

sagt mere alm så vil det sige at vores barn ikke taler til andre end en lille gruppe mennesker som vi kender meget godt og som han ser tit. feks taler han slet ikke henne i børnehaven eller med farmor og farfar..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. oktober 2009

SAL

millesofie skriver:

Hej

Jeg ville lige høre om der er nogle af jer andre der havde erfaginger med selektiv mutisme

vi har lige fundet ud af at det er det vores dreng på 4år lider af og det kunne jo være rart at tale med andre der kender til sygdommen..

og er der nogle der har fået børn efter..

vi venter nemlig en lille ny her til dec og ved endnu ikke hvordan det vil påvirke den store..

hvis nogen har lidt livserfaging de vil dele..

til dem som ikke ved hvad selektiv mutisme er så kan jeg sitere fra nettet

I  Norden kaldes lidelsen selektiv mutisme , fordi man har erkendt og anerkendt at Mutisme er en angstlidelse der oftest  er forankret i separationsangst. Altså angsten for at skulle skilles fra dem man holder af - typisk sine forældre og iblandt den ene af forældrene mere end den anden. Barnet mister derfor sproget i alle de sammenhænge hvor den eller de personer som seperationsangsten knytter an til ikke indgår.

sagt mere alm så vil det sige at vores barn ikke taler til andre end en lille gruppe mennesker som vi kender meget godt og som han ser tit. feks taler han slet ikke henne i børnehaven eller med farmor og farfar..

Kære du!

puha! Det må være en hård besked at få...Og må være svært for jeres lille dreng! Jeg har aldrig hørt om selektiv mutisme, så kan desværre ikke bidrage lige med det!

Jeg er uddannet pædagog og arbejder med voksne autister med diversen psyk. overbygninger - deriblandt en dame der lider af skizofreni og osse lider af mutisme (er mustist) - dette kom da hun var helt lille grundet hendes tab af hendes mor...

Har du prøvet at søge på nettet omkring det - evt. om der skulle være rådgivning eller støttegrupper for forældre til sådanne børn??? Jeg håber du må finde den hjælp I har brug for - og at det kommer til at gå godt med jeres søn!

Kærlige tanker Louise

Anmeld

20. oktober 2009

mariamiss6

hej. det er ikke fordi jeg har forstand på den slags. har dog læst om det engang.

Men får du ikke et tilbud nu, om noget psykiatrisk hjælp, til din søn, for det er da nok rigtig, som du selv siger, at det nok ikke bliver bedre af at i får en lille nu.

Har du selv en idé om præcis hvornår han "valgte" ikke at tale? Det kan jo skylde et enkelt traume. Jeg tænker om han har haft 1 specifik dårlig oplevelse, der handlede om separation fra dig/jer, eller om der rent faktisk kan være sket noget som han synes var rigtig uhyggeligt.

Det er ikke for at snage, men bare fordi jeg har hørt en lille bitte smule om det (en bog jeg en gang har læst) men mere for at der måske var en løsning at finde?

Jeg tænker også bare at når det er selektivt, så kan man jo ikke nædvendigvis regne med at han bare pludselig vælger at tale, helt af sig selv, det kræver nok et større arbejde, at hjælpe ham videre.

Men det er da dejligt at i har en diagnose, så ved i jo nognelunde hvad i skal forholde jer til.

Anmeld

20. oktober 2009

millesofie

mange tak for jeres svar begge 2

jeg ved det er startet da han var under et år, det lyder måske dumt men han ville aldrig holdes af andre og havde li'som sådan nogle krampe trækninger (meget lidt) når han kom i kontakt med andre

de sage det allerede i vuggestuen at vi skulle holde øje med ham, men ingen viste hvad der var galt og ingen turde gætte

jeg har den teori at det er startet fordi hans far den gang havde nogle "ture" der hjemme hvor han smed med ting og råbte og jeg jo så har været ked af det og hjemløs i perioder

men heldivis er han blevet meget bedre, han har været hos sin far i de ulige weekender siden vi flyttede fra ham og han har nu haft 3år til at komme sig.. han har talt med en pædago i dag

jeg ved jo godt det er en angst lidelse og vi tar det som det er og som det kommer, det er i hver fald en lettelse at få afvide hvad det er han fejler

Anmeld

21. oktober 2009

Lone Jakobsen

millesofie skriver:

mange tak for jeres svar begge 2

jeg ved det er startet da han var under et år, det lyder måske dumt men han ville aldrig holdes af andre og havde li'som sådan nogle krampe trækninger (meget lidt) når han kom i kontakt med andre

de sage det allerede i vuggestuen at vi skulle holde øje med ham, men ingen viste hvad der var galt og ingen turde gætte

jeg har den teori at det er startet fordi hans far den gang havde nogle "ture" der hjemme hvor han smed med ting og råbte og jeg jo så har været ked af det og hjemløs i perioder

men heldivis er han blevet meget bedre, han har været hos sin far i de ulige weekender siden vi flyttede fra ham og han har nu haft 3år til at komme sig.. han har talt med en pædago i dag

jeg ved jo godt det er en angst lidelse og vi tar det som det er og som det kommer, det er i hver fald en lettelse at få afvide hvad det er han fejler

så først lige dit indlæg nu.

jeg har en dreng som i altid har været meget stille, indelukket og næsten sky overfor fremmede. jeg fik på et tidspunkt afvide at jeg sku få styr på mit liv....så han ikke valgte at stoppe med at tale helt...netop det din søn lider af.

men jeg har desværre ikke nogen råd at dele ud af...synes bare du sku vide at jeg føler med jer.

Anmeld

21. oktober 2009

millesofie

nutche skriver:

så først lige dit indlæg nu.

jeg har en dreng som i altid har været meget stille, indelukket og næsten sky overfor fremmede. jeg fik på et tidspunkt afvide at jeg sku få styr på mit liv....så han ikke valgte at stoppe med at tale helt...netop det din søn lider af.

men jeg har desværre ikke nogen råd at dele ud af...synes bare du sku vide at jeg føler med jer.

mange tak for din medfølelse

og i lige måde

jeg har nu fundet nogle behandlings muligheder

feks hjælper det at de får et dagligt tilskud af eye q fiskeolie (det lyder lidt mærkeligt men hvis det hjælper)

håber det går godt med jer og at i kommer godt i gennem det hele

mvh

Anmeld

21. oktober 2009

pipsen

Hej med dig, puha det må være hårdt for din lille dreng. Kender ikke til selektiv mutisme, men har en dreng, som er lidt mærket af en for tidlig fødsel, hvilket jo også er en slags "traume". Jeg fandt frem til en olie "livets olie".. jaja forfærdelig titel ved det godt, men den indeholder de samme gode egenskaber som EyeQ, men ingen af tungmetallerne, da det er lavet af planter. Vi har også haft rigtig gode erfaringer med Raphael Centeret i Roskilde. Det er mest til for tidlig fødte, men der står da på deres hjemmeside, at det også er til børn som har fået en svær start på livet, så måske de også kunne gøre noget for dig. Anyway prøv at google det og se om, det er noget du kan bruge til noget.

Anmeld

23. oktober 2009

millesofie

pipsen skriver:

Hej med dig, puha det må være hårdt for din lille dreng. Kender ikke til selektiv mutisme, men har en dreng, som er lidt mærket af en for tidlig fødsel, hvilket jo også er en slags "traume". Jeg fandt frem til en olie "livets olie".. jaja forfærdelig titel ved det godt, men den indeholder de samme gode egenskaber som EyeQ, men ingen af tungmetallerne, da det er lavet af planter. Vi har også haft rigtig gode erfaringer med Raphael Centeret i Roskilde. Det er mest til for tidlig fødte, men der står da på deres hjemmeside, at det også er til børn som har fået en svær start på livet, så måske de også kunne gøre noget for dig. Anyway prøv at google det og se om, det er noget du kan bruge til noget.

mange tak for de gode råd og jeg vil lige med det samme lige undersøge den olie

Anmeld

23. oktober 2009

Lone Jakobsen

millesofie skriver:

mange tak for din medfølelse

og i lige måde

jeg har nu fundet nogle behandlings muligheder

feks hjælper det at de får et dagligt tilskud af eye q fiskeolie (det lyder lidt mærkeligt men hvis det hjælper)

håber det går godt med jer og at i kommer godt i gennem det hele

mvh

håber det virker for jer.

jeg kom heldigvis over den krise vi havde...og min søn er idag en meget udadvent 6 årig som trives fint og snakker rigtigt meget.

Anmeld

15. oktober 2010

Goldmann

Hej. Ved godt det er et gammelt indlæg, men ville lige skrive alligevel.

Først vil jeg lige sige at det ikke er en sygdom. Man KAN få det grundet traume, men oftest er det medfødt (arveligt). 

Der er en mere grundig artikel på den engelske wikipedia hvis du søger på selective mutism. Den beskriver selektiv mutisme noget dybere end den beskrivelse som er i dit første indlæg. Der er også nogle teknikker man kan arbejde med. 

Hvem rådede dig til det med olien? 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.