Hej
jeg står lidt i et dilemma. Det bliver nok et langt indlæg.
Min søn på 9 år går i specialklasse pga angst og han er særlig sensitive, og har nogle sociale vanskeligheder. På trods af dette er han blomstret op siden han er startet i klassen og blevet ret selvstændig.
Han kan som regel godt håndtere en ny uventet situration, men som han bliver hårdt ramt af den de næste mange dage.
Hans skole ligger i den anden ende af Odense og jeg har lige fået afslag på bevilling til taxa i ferie eller lignende. (Han har taxa i skoledagene)
han har 13km hver vej og den er ikke cykelvenlig men i bus vil det tage ca. 50 minutter og han vil ikke skulle skifte bus dog står den stille i et tidsrum inde på bandegården.
Min mand har ikke mulighed for at aflevere eller hente.
Jeg kan til nøds godt aflevere og hente ham, men det vil tage alt mit overskud. (Har personlighedsforstyrrelse og angst) og jeg har også 2 yngre børn og skulle have overskuddet til.
Jeg er på kontanthjælp og lige nu ikke i udsigt til at komme fra det lige foreløbig. Jeg har 4 ugers ferie om året jeg kan holde parvis. Hvis jeg er hurtig kan jeg godt ændre det så jeg holder det hele her i sommerferien og på skift af min mand, men det vil bare udskyde problemet til vinter/ efterårs/ påske og juleferie da jeg ikke er sikker på min mand kan få fri og jeg skal være til rådighed på arbejdsmarked.
Nu kommer spørgsmålet. Vil han være stor nok til at tage en bybus selv? Jeg kan godt følge ham til bussen, men der vil ikke være nogen til at tage i mod ham. (Han skal stå af ved rosengårdcenteret i Odense og gå ca. 800 meter derfra)
Jeg tænker, at du skal overveje det meget grundigt. For præcis som du bliver drænet af den bustur og alt hvad den indebærer, så vil din søn på 9 år også og han har endda "kun" en 9 åriges overblik og fornuft, og kan derfor blive langt mere bange end du kan hvis fx bussen pludselig stopper et andet sted end han kan huske, der står en på bussen som måske råber eller hvad ved jeg.....
Jeg ved ikke hvilken specialklasse din søn går i, og præcis hvad hans udfordringer er. Men de børn Jeg har haft i specialklasse i 2. Eller 3. Klasse (ved ikke hvad klassetrin din søn er på) ville ikke kunne overskue en 50 minutters bustur uden voksenstøtte, de ville ikke kunne rumme uforudsigeligheden og valgte forældrene det alligevel så ville jeg vide, at jeg modtog et barn hvor batterierne allerede var helt afladet, og dagen formodentlig ville blive en stor udfordring for alle parter - det ville i ferietid (tror jeg, for jeg er ikke pædagog) være en udfordring, da der er færre voksne.
Så min holdning er, at du skal overveje det grundigt og især med præmissen: jeg kan ikke, mon så min søn med nogle af de samme udfordringer kan? Du skal også overveje, at allerede det at man går fra skolehverdagen til feriehverdagen er et skift, måske har den trygge voksen ferie, måske er de bedste venner på ferie osv. Kan din søn så rumme flere skift og især et, der er så stort?
Hvis du kommer frem til, ja det kan min søn godt. Så skal du have en god snak med sfo også om de vil aflevere til en bybus - vil de tage det ansvar? Vil de støtte op om projektet, et projekt som måske også kunne udvides til de "almindelige" dage?
Hvis du kommer frem til, nej det kan din søn ikke. Så har jeg ingen gode råd udover at anke afgørelsen, og se på hvordan I kan få det logistiske til at gå op, så din mand måske kunne stå for den ene vej og du den anden og så bruge tiden til at lade op ind imellem.
Pøj pøj med det