Anonym skriver:
Lærerne foreslog også vi sagde noget på forældre mødet, men nej tak. Folk skal jo heller ikke invitere hende på legeaftale fordi de får ondt af hende. De skal invitere fordi de har lyst.
Der ville jeg så ikke lade mit barn risikere at gå glip af en åbning på grund af “stolthed”. Nogle gange har de små brug for en hjælpende voksen-hånd for at få brudt et måske tilfældigt mønster, og for at de andre kan få øjnene op for, at det er sjovt at besøge Sofie/Emma/Kasper. Som med-forælder i klassen ville jeg godt nok også være ked af, hvis et andet barn følte sig udenfor, uden at jeg anede det og måske kunne gøre noget ved det.
Jeg har været med til som lærer helt op i 8. klasse at prikke til et par “gode” drenge og fortælle dem, at X for tiden savnede at ses med andre uden for skoletid, og set deres overraskelse, fordi der intet lå i det - hvorefter X er kommet ind i varmen igen og blomstret op. Dette takket være forældre, altså X’s, der henvendte sig til mig og lod mig “blande mig”.
Det behøver jo slet ikke handle om medlidenhed, hvis et barn får et lille skub til at lege med et andet. Det kan bare være et “Nå ja, hende vil jeg da gerne lege med en dag, det har jeg aldrig prøvet før.”
En mulighed er også, at du ved at spille med åbne kort over for de andre forældre erfarer noget svært, du ikke vidste - at de andre er tilbageholdende, fordi hun tromler, dominerer, ikke tager initiativ i legen, engang drillede en anden pige, hvad ved jeg - og selv om det gør ondt, så har du i dét tilfælde muligheden for at påvirke situationen/hjælpe dit barn på vej til en bedre kontakt til de andre.
Anmeld
Citér