Legeaftaler

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7.542 visninger
19 svar
17 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
3. juni 2019

Anonym trådstarter

Hej

Min den ældste går i 1. Klasse og er ikke blevet inviteret hjem på legeaftale hos nogen overhovedet i hele 1. Klasse. Det er os der spørger de andre om de kan lege. Vi får dog næsten altid et ja når vi spørger 8 ud af 10 gange.

Jeg har accepteret at det er sådan det er, men nu kom spørgsmålet så fra mit barn om hvorfor der aldrig er nogen der spørger os om legeaftale. 

Vi kan jo både se og høre at de andre har legeaftaler med hinanden, så der må jo være nogen der spørger de andre,  de spørger bare ikke mit barn om det kan lege. 

Det yngste barn herhjemme får jævnligt tilbud om aftaler og tilbud om at blive taget med på ture med kammerater til bowlinghallen osv. Så det er lidt lidt øv at den ældste aldrig bliver spurgt.

hvad gør I andre der har oplevet at Jeres barn aldrig bliver spurgt. Ændrer det sig når de bliver ældre af sig selv eller kan man gøre noget.?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. juni 2019

Roselil

Profilbillede for Roselil
Anonym skriver:

Hej

Min den ældste går i 1. Klasse og er ikke blevet inviteret hjem på legeaftale hos nogen overhovedet i hele 1. Klasse. Det er os der spørger de andre om de kan lege. Vi får dog næsten altid et ja når vi spørger 8 ud af 10 gange.

Jeg har accepteret at det er sådan det er, men nu kom spørgsmålet så fra mit barn om hvorfor der aldrig er nogen der spørger os om legeaftale. 

Vi kan jo både se og høre at de andre har legeaftaler med hinanden, så der må jo være nogen der spørger de andre,  de spørger bare ikke mit barn om det kan lege. 

Det yngste barn herhjemme får jævnligt tilbud om aftaler og tilbud om at blive taget med på ture med kammerater til bowlinghallen osv. Så det er lidt lidt øv at den ældste aldrig bliver spurgt.

hvad gør I andre der har oplevet at Jeres barn aldrig bliver spurgt. Ændrer det sig når de bliver ældre af sig selv eller kan man gøre noget.?

Jeg ville prøve at spørge lærerne om de kunne fortælle lidt om dit barns relationer i skolen. Fortæl ærligt, hvordan det er, måske har de en ide om der er noget der kam ændres.

Anmeld Citér

3. juni 2019

Anonym trådstarter

Roselil skriver:

Jeg ville prøve at spørge lærerne om de kunne fortælle lidt om dit barns relationer i skolen. Fortæl ærligt, hvordan det er, måske har de en ide om der er noget der kam ændres.

Har sagt det til lærerne i både 0. Og 1. Klasse. Men de siger der ikke er noget galt. 

Min den ældste siger at der heller ikke er nogen der spørger i frikvartererne, at det er barnet selv der skal spørge de andre. 

I 0. Klasse var der max fem invitationer til legeaftaler, men nu er der ingen. 

Og det er jo svært når man kan se sin yngre søskende få tilbud jævnligt og man aldrig selv bliver spurgt. 

Anmeld Citér

3. juni 2019

drabo

Profilbillede for drabo

Prøv måske at række ud til forældregruppen eller forældrene til de nærmeste 4-5 legekammerater. Det kan som forælder være svært at holde styr på hvem der spørges af hvem om legeaftaler, og derfor kan nogen godt blive lidt glemt.

Forældrene kan jo også hjælpe med at minde deres barn om andre end lige de to yndlings legeaftaler - nogen gange bliver det måske også bare vane - at man falder ind i at det er de samme der bliver spurgt

Anmeld Citér

4. juni 2019

Anonym

Går barnet i sfo og fritidsaktiviteter hvor relationerne der bliver opfyldt . 

Vi har i det daglige og weekender utroligt få lege aftaler.  Grundet børnene bare er brugte de to dage i ugen det er muligt.  Hvis vi booker for meget ind er det til ingens gavn.  Spontane SMS lege aftaler er det oftest her . Da det planlagte bliver for uoverskueligt... 

Anmeld Citér

4. juni 2019

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Går barnet i sfo og fritidsaktiviteter hvor relationerne der bliver opfyldt . 

Vi har i det daglige og weekender utroligt få lege aftaler.  Grundet børnene bare er brugte de to dage i ugen det er muligt.  Hvis vi booker for meget ind er det til ingens gavn.  Spontane SMS lege aftaler er det oftest her . Da det planlagte bliver for uoverskueligt... 

Ja både sfo og fritidsaktiviteter. Men har et barn som meget gerne vil være sammen med andre og have legeaftaler, da de andre i klassen tit har legeaftaler med hinanden. Det er bare ikke mit barn de andre efterspørger. Hvis jeg havde nogen venner hvor det kun var mig der spurgte, så ville jeg til sidst stoppe med at spørge dem med det resultat at man ikke havde dem som venner længere. Kan godt frygte at stå med et barn der stopper med at spørge de andre og som ender med at stå alene.

Anmeld Citér

4. juni 2019

Anonym

Anonym skriver:

Ja både sfo og fritidsaktiviteter. Men har et barn som meget gerne vil være sammen med andre og have legeaftaler, da de andre i klassen tit har legeaftaler med hinanden. Det er bare ikke mit barn de andre efterspørger. Hvis jeg havde nogen venner hvor det kun var mig der spurgte, så ville jeg til sidst stoppe med at spørge dem med det resultat at man ikke havde dem som venner længere. Kan godt frygte at stå med et barn der stopper med at spørge de andre og som ender med at stå alene.

Mit barn er kun 3 år, så jeg har ikke nogen reel erfaring med hvordan alt det sociale foregår i skolen, men hvis du føler at der er et problem, så kunne du forsøge at snakke med læreren igen. Det kan være at læreren kan sætte lidt fokus på det i klassen og snakke med eleverne generelt om hvordan man skal huske at lege med alle osv. Jeg har hørt om nogle steder, hvor eleverne skiftes til at have en lille gruppe klassekammerater med hjem, så alle kommer på besøg hos hinanden. Hvis nu dit barn på den måde blev inviteret med hjem, så ville det måske falde mere naturligt for de andre at invitere hende efterfølgende, når nu hun allerede har været på besøg.

Kan hun godt lide at lege med de andre børn, leger de godt når de er på besøg hjemme hos jer? Eller er det mere fordi at de andre børn får besøg og hun vil gerne være lige som dem? Altså, savner hun selskab eller savner hun at være som de andre?

Kan hun finde legekammerater til de fritidsaktiviteter hun går til?

Anmeld Citér

6. juni 2019

Anonym

Kender det desværre rigtig godt . Jeg har ingen gode råd . Vi har også altid været dem der har haft børn med hjem , men yderst sjældent legeaftaler den anden vej . Nu går min dreng i 3 kl og de står selv for aftaler . Skolen siger han er vellidt og der altid er børn omkring ham . Men han siger noget andet . Så sent som i dag til sengetid sagde han , jeg har en føling at ingen kan lide mig  åh den er altså træls

Anmeld Citér

7. juni 2019

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Kender det desværre rigtig godt . Jeg har ingen gode råd . Vi har også altid været dem der har haft børn med hjem , men yderst sjældent legeaftaler den anden vej . Nu går min dreng i 3 kl og de står selv for aftaler . Skolen siger han er vellidt og der altid er børn omkring ham . Men han siger noget andet . Så sent som i dag til sengetid sagde han , jeg har en føling at ingen kan lide mig  åh den er altså træls

Ja det er nemlig rigtigt træls. Jeg frygter lidt at stå med et barn der siger det samme. Skolen ser heller ikke noget problem her. Men i vores skole leger de oftest i store grupper I frikvartererne, f.eks stikbold eller fodbold og der er alle jo med. Tænker det ville være noget andet den dag de begynder at sidde i små grupper i frikvartererne. 

Anmeld Citér

7. juni 2019

Loa

Uh kender godt følelsen. 

Har en pige i 2 klasse som gerne vil have legeaftale HVER dag. Men det er altid kun hende/os der skal spørge de andre. Så jeg frygter sgu også at hun måske ikke er så populær/vellidt som de andre piger. 

Med andre børn har ofte legeaftaler kan man høre i snakken og se på facebook.

Men det der med at række ud til forældregruppen synes jeg også bare er lidt ydmygende, for hvad skal man sige? “Hey, jeg ville bare høre om jeres børn ikke kan lide mit barn?” 

Så hvis du finder løsningen, så del gerne. 

Uanset set, så er i ikke de eneste.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.