Vores kampe med 4-årig

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.308 visninger
6 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
2. juni 2019

Anonym trådstarter

Hej kære medmødre,

Vi har en 4 årig som vi kæmper med hver dag.

Han græder når han ikke får kornflakses, når han synes han skal have det. Han græder, hvis man stiller krav til ham, såsom at rydde op på sit værelse. Når han ikke får lov til at tage sandaler på i regnvejr.

Det er en kamp, at få ham til at spise aftensmad. Der er efterhånden intet han kan li. Også selvom han aldrig har smagt det. 

At gå på toilet er også en daglig kamp. Han siger aldrig at han skal tisse, så jeg skal altid være obs på hvornår han sidst har tisset. Når jeg endeligt beder ham om at gå ud og tisse, så bryder han ud i gråd og siger at han ikke kan tisse. Men selvfølgelig kan han det og gør det. 

Han er på tværs hele tiden.

Min mand og jeg er meget tålmodige og forsøger at snakke med ham, sætte ord på det han gør og hans følelser. Vi anerkender ham og giver positiv respons når han gør noget godt. Men når vi siger nej, så holder vi fast i det og her opstår konflikterne.

Min mand ser han som sin legekammerat. De leger og tumler meget sammen. Når min mand siger at de skal stoppe med legen, så hører han ikke efter, han bliver ved med at hoppe på ham. Når der bliver sagt stop til ham 10 gange og han indser at legen er slut, så græder han igen. Når vi forsøger at trøste ham, er det umuligt. Han bliver nærmest hysterisk.  Som regel bruger vi den der "far vil gerne have en pause for at drikke sin kaffe, og vil gerne lege med dig senere" men det er sjældent det hjælper. 

Her til aften har vi talt meget om det og er enige i at det er blevet værre med den opførsel.

Jeg har kun nævnt nogle få eksempler ovenover, men der er maaaange konflikter.

Oplever I lignende med jeres 4-årige?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. juni 2019

Missyou

Jeg tænker faktisk mange har den slags udfordringer i 4 års alderen. Der sker så meget rent kognitivt i den alder og det kan godt komme til udtryk ret uhensigtmæssigt. 

Min dreng har vi også haft enorme udfordringer med i den alder. Vi havde konflikter hele dagen igennem med ham. Nu er han lige blevet 5, det er stilnet lidt af, men der er stadig et stykke vej endnu før han er “hvor han var før” ��

har selv bekymret skrevet tråde som din og er blevet bekræftet i at andre har samme udfordringer med deres børn i den alder. 

Anmeld Citér

3. juni 2019

Strain

Jeps, vi har dem med alle ungerne på 6 år, 5 år og 2 år.

Hvad vi gør -

faste regler. Og de er enkle. Ingen ny leg, før den gamle er ryddet op. Sidde på stolen under måltid. Sige tak for mad, må jeg gerne rejse mig? Bære egen tallerken ud. Blive i sengen indtil uret viser man må stå op (vi har et pictogram ur med et får som enten sover eller leger). Alle tisser inden huset forlades.

Forudsigelighed og den er meget tydelig. Vi har pictogram kalender for dagen og ugen. Ungerne adviseres 10-5-1 minut før vi skal noget (kører, ud af huset, spise, hvile etc).

Man skal smage maden, 3 bidder. Og bryder man sig ikke om det, er der en rugbrødsmad med leverpostej.

Struktur. Vores dage er ens. Hverdag eller ferie, så står vi op på samme tid. Spiser på samme tid og går i seng, på samme tid. Derfor er der også faste tisse-tider. 

Hvis ‘stop’ ikke virker- reglen er, hvis man fortsætter efter stop, så kommer man ud til mig og hjælper med det jeg laver. Lave mad, ordne vasketøj, rydde op, støvsuger osv. I ca 5 minutter. Og så taler vi om at stop er vigtigt. At lytte til hinanden, er vigtigt, så alle har det sjovt.

Men vi har også et barn med asberger og et barn med dyspraksi, så vi har som familie brug for et enormt tydeligt sprog og en forudsigelig hverdag. 

Anmeld Citér

3. juni 2019

kamikaze

Dem har vi også. Og hun har begyndt at råbe når hun er vred -- meget irriterende. Men jeg har egentlig bare tænkt på det som almindelig udvikling. Når hun sætter sig ned og græder må hun altid få trøst og kram, men ikke sin vilje. Vi arbejder med at få hende til at sætte ord på sine følelser i stedet for at græde/skrige, og kan godt finde på at give efter som belønning når det lykkes. Og så kommer konflikterne især når hun er træt. Så kan man jo også italesette det.

Anmeld Citér

4. juni 2019

Lomm

Profilbillede for Lomm

Jep, helt det samme her, dreng på 4,3. Vi havde en periode på nok 6 mdr sidste sommer (hvor han var 3,5) hvor han slog og var generelt voldsom, jeg var faktisk på nippet til at involvere kommunen fordi jeg ikke anede hvad vi skulle stille op. Så kom der en god periode i nogle måneder, og så begyndte han at være på tværs igen - dog heldigvis uden vold nu. Vi snakkede med børnehaven, der sagde det handler om alle de indtryk de får ind i den alder, men ikke rigtig kan finde ud af at behandle, og så reagerer de i stedet.

Jeg synes det går ok nu, det har hjulpet at vi har indset at det er en del af udviklingen, og ikke vores dreng der er en “skarnsunge”. Men der er VIRKELIG stor forskel på hvordan vores pige (nu 7) var, og så vores dreng - jeg ville nok have troet piger var mere hysteriske, men jeg skal da lige love for at vores dreng har noget mere temperament.

En veninde har en dreng der bliver 5 i juli, hun står lige nu og river sig i håret, så der bliver nok ved med at komme hårde perioder lidt endnu. Så hold ud, en dag vender det 

Anmeld Citér

4. juni 2019

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Det lyder som min på 4 år... 

Jeg tror også, det er ganske normalt, men super hårdt.

især når hun bliver vred.. og når noget ikke går efter hendes hoved. Men herhjemme står vi fast, selvom det virkelig kan være hårdt. 

Anmeld Citér

5. juni 2019

Anonym trådstarter

Hvordan kan jeg dog takke jer??? 

Jeg var ved at tro at min dreng fejlede noget... Han er jo ustyrlig. 

De sidste par dage har vi forsøgt at skabe faste rammer og rutiner. Vi kan allerede nu se en lille forskel i hans adfærd. Han kan til tider være hysterisk, men er lidt nemmere at snakke med. 

1000 tak for jeres indlæg... Dejligt at vide at vi ikke er de eneste der bøvler med det her 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.