Er det forventelig pædagogisk praksis?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.677 visninger
12 svar
12 synes godt om
1. juni 2019

Anonym trådstarter

Hej alle, 

Især jer der arbejder med børn. Vi har været bekymrede for vores dreng på 6 år gennem lang tid nu. Da han gik i børnehave var der mange møder omkring ham, fordi han var for voldsom, impulsiv og kunne være udadreagerende overfor de andre børn. Han har også mange gode kvaliteter og er i andre sammenhænge vellidt, men han har haft det svært. Der har ikke været noget hjemme, der kunne forklare det. Vi har en anerkendende og varm tilgang, men med klare grænser, forberedelse og struktur. Vi har altid tænkt, at der var nogle ting, der var svære for ham, og han har svært ved at regulere sig, når der er mange børn.

Nu er han startet i førskole, og det er de samme problemer. Han kommer skævt ind på de andre børn, fordi han misfortolker. Kan være midt i en god leg, men så bliver han vred hvis de andre skifter leg osv., og kan finde på at slå ind i mellem men ellers primært sådan noget med at råbe og gå for tæt på. Han har svært ved at sidde stille når de spiser, så nu sidder han ved siden af en pædagog, hvilket har hjulpet. Han har svært ved at danne stabile relationer, fordi han zapper meget og er hurtigt videre. Og det kan være svært for dem at få ham til at høre efter, fordi han bliver afledt, når de taler til ham. 

Til trivselsmøde forleden (som alle børns forældre var til, altså ikke på samme tid, men alle var inviteret til en samtale) italesætte de også disse ting. Og vi er jo fortsat bekymrede.

Men så siger de, at drenge er nu en gang bare drenge og er vilde, og sådan er det jo. Og at det også handler om at børnene er ved at danne sig et hierarki og placere sig i forhold til hinanden, nu hvor de er begyndt at lære hinanden at kende, og det sker altid, det er der ikke noget unaturligt i, så de synes det var meget normalt. 

Jeg blev og føler mig stadig provokeret over den udmelding, men jeg er i tvivl, om det bare er mig. Selvom "drenge er aktive" (hvilket jeg synes er en spøjs stereotyp ting at sige, men okay) er det da ikke meningen, at de skal gå og være voldsomme overfor hinanden i negativ affekt.

Og ift det med hierarki. Selvfølgelig er ret naturligt at børn finder sammen i grupper med børn de går i spænd med, men man skal vel som personale sigte efter at der ikke ligefrem kommer et hierarki, fordi det indikerer jo, at der er nogen i toppen og nogen i bunden, og det synes de så er helt normalt!?

Er det mig, der er forkert på den, når jeg synes man skal sigte efter fællesskab og accept af hinanden frem for ligefrem hierarki? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. juni 2019

esioul

Anonym skriver:

Hej alle, 

Især jer der arbejder med børn. Vi har været bekymrede for vores dreng på 6 år gennem lang tid nu. Da han gik i børnehave var der mange møder omkring ham, fordi han var for voldsom, impulsiv og kunne være udadreagerende overfor de andre børn. Han har også mange gode kvaliteter og er i andre sammenhænge vellidt, men han har haft det svært. Der har ikke været noget hjemme, der kunne forklare det. Vi har en anerkendende og varm tilgang, men med klare grænser, forberedelse og struktur. Vi har altid tænkt, at der var nogle ting, der var svære for ham, og han har svært ved at regulere sig, når der er mange børn.

Nu er han startet i førskole, og det er de samme problemer. Han kommer skævt ind på de andre børn, fordi han misfortolker. Kan være midt i en god leg, men så bliver han vred hvis de andre skifter leg osv., og kan finde på at slå ind i mellem men ellers primært sådan noget med at råbe og gå for tæt på. Han har svært ved at sidde stille når de spiser, så nu sidder han ved siden af en pædagog, hvilket har hjulpet. Han har svært ved at danne stabile relationer, fordi han zapper meget og er hurtigt videre. Og det kan være svært for dem at få ham til at høre efter, fordi han bliver afledt, når de taler til ham. 

Til trivselsmøde forleden (som alle børns forældre var til, altså ikke på samme tid, men alle var inviteret til en samtale) italesætte de også disse ting. Og vi er jo fortsat bekymrede.

Men så siger de, at drenge er nu en gang bare drenge og er vilde, og sådan er det jo. Og at det også handler om at børnene er ved at danne sig et hierarki og placere sig i forhold til hinanden, nu hvor de er begyndt at lære hinanden at kende, og det sker altid, det er der ikke noget unaturligt i, så de synes det var meget normalt. 

Jeg blev og føler mig stadig provokeret over den udmelding, men jeg er i tvivl, om det bare er mig. Selvom "drenge er aktive" (hvilket jeg synes er en spøjs stereotyp ting at sige, men okay) er det da ikke meningen, at de skal gå og være voldsomme overfor hinanden i negativ affekt.

Og ift det med hierarki. Selvfølgelig er ret naturligt at børn finder sammen i grupper med børn de går i spænd med, men man skal vel som personale sigte efter at der ikke ligefrem kommer et hierarki, fordi det indikerer jo, at der er nogen i toppen og nogen i bunden, og det synes de så er helt normalt!?

Er det mig, der er forkert på den, når jeg synes man skal sigte efter fællesskab og accept af hinanden frem for ligefrem hierarki? 



Jeg er selv pædagog og jeg kan godt forstå jeres bekymring ud fra det du skriver. Nu ser jeg at du skriver han er urolig når de spiser, har de ansøgt om en kuglepude? Jeg synes ikke det er holdbart en pædagog sidder ved ham, for hvad så i skolen? det er jo ikke muligt. 

 

Anmeld Citér

1. juni 2019

Mor11

Profilbillede for Mor11
esioul skriver:



Jeg er selv pædagog og jeg kan godt forstå jeres bekymring ud fra det du skriver. Nu ser jeg at du skriver han er urolig når de spiser, har de ansøgt om en kuglepude? Jeg synes ikke det er holdbart en pædagog sidder ved ham, for hvad så i skolen? det er jo ikke muligt. 

 



Hvorfor er det ikke muligt? Hvis det er muligt i førskolen? Det er vel samme sted, med samme spise ritualer? Så hvis det er normal kutyme at lærere/pædagoger og børn spiser sammen er det da fint muligt det gør de også på min søns skole, der er en stor kantine hvor køkkenet serverer frokost og alle spiser sammen.  

Anmeld Citér

1. juni 2019

Soonmom

Mor11 skriver:



Hvorfor er det ikke muligt? Hvis det er muligt i førskolen? Det er vel samme sted, med samme spise ritualer? Så hvis det er normal kutyme at lærere/pædagoger og børn spiser sammen er det da fint muligt det gør de også på min søns skole, der er en stor kantine hvor køkkenet serverer frokost og alle spiser sammen.  



Fordi der ikke er en pædagog på i alle timerne? (det er der i hvert fald ikke der, hvor jeg var i 1 praktik).

Min erfaring er mest 0-3 årige, så det er ikke lige mit område, men tænker om han er skolemoden? - hvad har børnehaven sagt mht skolestart? 

Anmeld Citér

1. juni 2019

lineog4

Soonmom skriver:



Fordi der ikke er en pædagog på i alle timerne? (det er der i hvert fald ikke der, hvor jeg var i 1 praktik).

Min erfaring er mest 0-3 årige, så det er ikke lige mit område, men tænker om han er skolemoden? - hvad har børnehaven sagt mht skolestart? 



I 0. Klasse vil der stort set altid være 2 voksne, så det er muligt og bliver brugt en del netop, så man kan guide, stilladsere og skabe gode rutiner.

Anmeld Citér

1. juni 2019

Meyer

Profilbillede for Meyer
lineog4 skriver:



I 0. Klasse vil der stort set altid være 2 voksne, så det er muligt og bliver brugt en del netop, så man kan guide, stilladsere og skabe gode rutiner.



Sådan er det desværre ikke i alle 0 klasser.

I den kommune hvor jeg bor og arbejder er der kun i perioder to voksne, og slet ikke i alle lektioner. 

 

Anmeld Citér

1. juni 2019

Mor11

Profilbillede for Mor11
Soonmom skriver:



Fordi der ikke er en pædagog på i alle timerne? (det er der i hvert fald ikke der, hvor jeg var i 1 praktik).

Min erfaring er mest 0-3 årige, så det er ikke lige mit område, men tænker om han er skolemoden? - hvad har børnehaven sagt mht skolestart? 



Min kommentar var ift spise situation, hvor en bruger skrev at i skolen kunne der ikke sidde en voksen ved drengen når de spiste men det fortæller jeg så, kommer helt an på hvordan kutumen er på skolen ift spisning. På vores skole spiser elever, pædagoger og lærere sammen i alle spise pauser i en kantine hvor de får serveret mad fra skolens køkken, så derfor er det fint muligt at et barn han sidde ved siden af en voksen hvis der er behov for det. og førskole og alm skole har samme praksis, så hvis TS barn kan sidde ved siden af en voksen i førskolen, mon så ikke det er samme praksis i skolen efter sommer? 

Men  ift antal af voksne generelt,  er der hos os i 0.klasse, 2 voksne til maks 20 elever, i  alle timer. De er rigtig gode til det der med at hjælpe de børn der har det svært med skoleovergangen, synes jeg.  

Anmeld Citér

1. juni 2019

lineog4

Anonym skriver:

Hej alle, 

Især jer der arbejder med børn. Vi har været bekymrede for vores dreng på 6 år gennem lang tid nu. Da han gik i børnehave var der mange møder omkring ham, fordi han var for voldsom, impulsiv og kunne være udadreagerende overfor de andre børn. Han har også mange gode kvaliteter og er i andre sammenhænge vellidt, men han har haft det svært. Der har ikke været noget hjemme, der kunne forklare det. Vi har en anerkendende og varm tilgang, men med klare grænser, forberedelse og struktur. Vi har altid tænkt, at der var nogle ting, der var svære for ham, og han har svært ved at regulere sig, når der er mange børn.

Nu er han startet i førskole, og det er de samme problemer. Han kommer skævt ind på de andre børn, fordi han misfortolker. Kan være midt i en god leg, men så bliver han vred hvis de andre skifter leg osv., og kan finde på at slå ind i mellem men ellers primært sådan noget med at råbe og gå for tæt på. Han har svært ved at sidde stille når de spiser, så nu sidder han ved siden af en pædagog, hvilket har hjulpet. Han har svært ved at danne stabile relationer, fordi han zapper meget og er hurtigt videre. Og det kan være svært for dem at få ham til at høre efter, fordi han bliver afledt, når de taler til ham. 

Til trivselsmøde forleden (som alle børns forældre var til, altså ikke på samme tid, men alle var inviteret til en samtale) italesætte de også disse ting. Og vi er jo fortsat bekymrede.

Men så siger de, at drenge er nu en gang bare drenge og er vilde, og sådan er det jo. Og at det også handler om at børnene er ved at danne sig et hierarki og placere sig i forhold til hinanden, nu hvor de er begyndt at lære hinanden at kende, og det sker altid, det er der ikke noget unaturligt i, så de synes det var meget normalt. 

Jeg blev og føler mig stadig provokeret over den udmelding, men jeg er i tvivl, om det bare er mig. Selvom "drenge er aktive" (hvilket jeg synes er en spøjs stereotyp ting at sige, men okay) er det da ikke meningen, at de skal gå og være voldsomme overfor hinanden i negativ affekt.

Og ift det med hierarki. Selvfølgelig er ret naturligt at børn finder sammen i grupper med børn de går i spænd med, men man skal vel som personale sigte efter at der ikke ligefrem kommer et hierarki, fordi det indikerer jo, at der er nogen i toppen og nogen i bunden, og det synes de så er helt normalt!?

Er det mig, der er forkert på den, når jeg synes man skal sigte efter fællesskab og accept af hinanden frem for ligefrem hierarki? 



Jeg tror på pædagogerne som dig mener, at fællesskabet og accept af hinanden af yderst vigtigt, men de ved også at uformelle hierarkier opstår og et skift fra at være den ældste i børnehaven til at være den yngste i SFO er svært - ofte vil børnene "glemme", at de ikke er de ældste og være frustreret.

Når det er skrevet, så kunne jeg sagtens høre mig selv sige det samme som lærer i 1. Klasse, hvor jeg lige havde modtager klassen. Jeg er imod stereotyperne med drenge og piger, men kan godt sige det alligevel og grunden er at skabe ro - jeg har lige modtaget barnet, jeg ved skift kan skabe frustration, at skift kan gøre barnet opfører sig uhensigtsmæssigt og anderledes end normalt. Og i stedet for at skabe panik og frygt hos forældrene, når det måske "kun" handler om skiftet og hvor jeg endnu ikke som professionel er i stand til professionelt at lave konklusioner, så giver jeg lidt klichéer, der egentlig betyder: træk vejret dybt ned i maven, og giv mig, jer selv og jeres søn tid til lige at finde fodfæste.

Jeg ville aldrig så tidligt i et forløb begynde at problematisere, men vil være obs på det jeres søn mestrer og det han pt ikke mestrer, og så arbejde ud fra det. Jeg ville være obs på børnegruppen, på interaktionen, fællesskabet, og ikke mindst hjælpe børnene med at få mestringsstraegier i deres nye rammer. 

Så egentlig som svar på dit spørgsmål: ja jeg synes det er normal pædagogisk praksis. En forståelse af, at skift kan gøre noget i nuet, og at man ikke efter så kort tid (tænker han enten har været der en eller to måneder) problematiserer med mindre det er meget markant, at barnet adskiller sig fra de jævnaldrene. Og deres træk med, at en pædagog sidder med ved spisesituationen, som synes svær for din søn, er rigtig god praksis. På den måde ja en voksen guide din søn til nye gode vaner og skabe en ro - lyder i mine øre helt efter bogen. 

Hvad man kan stille spørgsmålstegn ved er overlevering fra børnehave til skole. Det er desværre min erfaring, at den ofte er ringe for ikke at sige udeblivende. Ikke pga børnehaven eller skolen, men fordi det ikke er sat i system, og man ikke har valgt at prioritere det med ressourcer fra forvaltningens side. Så med mindre PPR har været hen over, så er det slet ikke sikkert, at alle de indsatser er blevet overleveret til skolen, og skolen derfor starter på et blankt papir.

 

Anmeld Citér

1. juni 2019

lineog4

Meyer skriver:



Sådan er det desværre ikke i alle 0 klasser.

I den kommune hvor jeg bor og arbejder er der kun i perioder to voksne, og slet ikke i alle lektioner. 

 



Det er jeg sørme ved af at høre. Og må jo handle om fordeling af ressourcer både fra forvaltning til skole og ude på skolen. Jeg er heldig at have sendt børn inskolw og selv arbejde på en skole, hvor der prioriteres, at der to voksne (endda tre, hvis der er fx akt støtte på).

Men vil nu stadig mene, at selvom voksenbemanding ændrer sig efter sommerferien, at så er det et godt træk ar bruge voksenressourcer på at stilladsere spisesituationen når den skaber vanskeligheder for drengen. Ideen er jo formodentlig ikke bare at sidde der for evigt, men en indsats, der gør han kan selv på sigt. Og selv med kun en voksen er det jo muligt at sidde ved siden af ham i spisesituationen - Jeg er som oftest alene i klassen og kan sagtens både undervise, læse højt mm mens jeg er ved siden af en elev.

Anmeld Citér

1. juni 2019

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Hej alle, 

Især jer der arbejder med børn. Vi har været bekymrede for vores dreng på 6 år gennem lang tid nu. Da han gik i børnehave var der mange møder omkring ham, fordi han var for voldsom, impulsiv og kunne være udadreagerende overfor de andre børn. Han har også mange gode kvaliteter og er i andre sammenhænge vellidt, men han har haft det svært. Der har ikke været noget hjemme, der kunne forklare det. Vi har en anerkendende og varm tilgang, men med klare grænser, forberedelse og struktur. Vi har altid tænkt, at der var nogle ting, der var svære for ham, og han har svært ved at regulere sig, når der er mange børn.

Nu er han startet i førskole, og det er de samme problemer. Han kommer skævt ind på de andre børn, fordi han misfortolker. Kan være midt i en god leg, men så bliver han vred hvis de andre skifter leg osv., og kan finde på at slå ind i mellem men ellers primært sådan noget med at råbe og gå for tæt på. Han har svært ved at sidde stille når de spiser, så nu sidder han ved siden af en pædagog, hvilket har hjulpet. Han har svært ved at danne stabile relationer, fordi han zapper meget og er hurtigt videre. Og det kan være svært for dem at få ham til at høre efter, fordi han bliver afledt, når de taler til ham. 

Til trivselsmøde forleden (som alle børns forældre var til, altså ikke på samme tid, men alle var inviteret til en samtale) italesætte de også disse ting. Og vi er jo fortsat bekymrede.

Men så siger de, at drenge er nu en gang bare drenge og er vilde, og sådan er det jo. Og at det også handler om at børnene er ved at danne sig et hierarki og placere sig i forhold til hinanden, nu hvor de er begyndt at lære hinanden at kende, og det sker altid, det er der ikke noget unaturligt i, så de synes det var meget normalt. 

Jeg blev og føler mig stadig provokeret over den udmelding, men jeg er i tvivl, om det bare er mig. Selvom "drenge er aktive" (hvilket jeg synes er en spøjs stereotyp ting at sige, men okay) er det da ikke meningen, at de skal gå og være voldsomme overfor hinanden i negativ affekt.

Og ift det med hierarki. Selvfølgelig er ret naturligt at børn finder sammen i grupper med børn de går i spænd med, men man skal vel som personale sigte efter at der ikke ligefrem kommer et hierarki, fordi det indikerer jo, at der er nogen i toppen og nogen i bunden, og det synes de så er helt normalt!?

Er det mig, der er forkert på den, når jeg synes man skal sigte efter fællesskab og accept af hinanden frem for ligefrem hierarki? 



Nja, du er forkert på den, når du ser hierarki som modsætning til fællesskab og accept. Der vil være hierarkier i alle større, sociale sammenhænge - på jobbet, i sportsklubben, ofte også i vennekredsen. Og i den grad også i en skoleklasse. I et velfungerende hierarki er der absolut fællesskab og accept - og faktisk er det ofte i de klasser, hvor hierarkiet er ustabilt og usikkert, at trivslen og det sociale samspil er dårligst. 

Læs gerne artiklen her, som forklarer det meget fint og enkelt:  https://www.alt.dk/boern/hvilken-rolle-har-dit-barn-hierakiet

 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.