Min søn var 3 år og 3 måneder da han blev storebror. Det var svært i starten og han afviste mig også meget. Lillebror er 3 måneder nu og det går meget bedre synes jeg.
Jeg er ofte alene med drengene om aften / hele dage da far arbejder skiftende arbejdstider og weekend hver anden weekend.
Jeg synes faktisk det hjælper at italesætte og forklarer rigtig meget. Både når storebror igen spørger om vi ikke kan lege med LEGO men jeg igen må sige nej fordi lillebror græder - så taler vi om at det jo er synd for lillebror hvis han græder og der ikke er nogle til at trøste ham - ligesom hvis han ( storebror) er ked af det og får trøst. Tilgengæld italesætter jeg det så også meget når storebror bliver valgt, netop så storebror hører at han også vælges til og lillebror også nogle gange må vente, fx hvis storebror skal havd børstet tænder/ have hjælp på wc/solcreme på/whatever han skal have hjælp til af en voksen - og lillebror måske ligger og småbrokker/smågræder imens, jamen så siger jeg højt “ Så så ( lillebrors navn), jeg kan gøre høre du er sur/træt men jeg skal lige hjælpe storebror med X så hjælper jeg dig bagefter” - at jeg siger det højt gør at storebror føler at han er vigtig og lige her vælges han til fremfor lillebror - det hjælper rigtig meget herhjemme
Anmeld
Citér