Eksperthjælp: Han er jo utryg - med god grund.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.685 visninger
0 svar
1 synes godt om
11. maj 2019

Trine Andreasen

Hej! Jeg har rigtig meget brug for lidt råd til den situation vi står i- eller bare at få af vide at alt nok skal blive normalt igen.
Min ældste søn er netop rykket i Storegruppen i børnehaven 1 april da den daværende Storegruppen startede i forårs SFO. Det har gået helt problemfrit lige indtil nu. Den sidste uge er især drengene i den her nye Storegruppe “gået amok”.. min søn kommer dagligt hjem og har lært voldsomt grimme ord. Børnene tisser på legepladsen- indenfor i børnehaven- heldigvis ikke min søn og skaber konstant uro ved samling. Gejler hinanden op og alt er lort tis numse osv. Ifølge pædagogerne er det som om de er ved at prøve at finde et nyt hierarki og de skal være over dem hele tiden grundet konflikter og ballade konstant.
Jeg mærker det ved at min ellers glade dreng har rigtig mange nedbrud i løbet af både morgenen og eftermiddagen og virker helt udmattet. De sidste 3 dage har han grædt ved aflevering, noget han ellers aldrig gør. Når jeg spørger ham hvorfor han græder siger han bare: jeg vil have dig mor...
Er det normalt at sådan en helt gruppe pludselig “går amok” og Hvordan hjælper vi bedst vores søn igennem det?
Om 14 dage skal vi på en uges ferie så håber det kan give ham et tiltrængt break fra hverdagen, men er så også bekymret for at han så starter forfra når han kommer tilbage.
Hvad tænker du? Er det en normal situation i børnehaverne når nogle nye pludselig er de store?
Ifølge pædagogerne er det mest drengene der har problemer med det lige nu...

Trines svar

Kære du 

Tak for dit spørgsmål. 

Efter mange år i børnehave kan jeg fortælle at det er helt normalt at der sker en ændring i hierarkiet når de store børn starter på SFO. 

Men når det så er sagt så er det ikke okay eller sundt for børnene at det udløser sådan en kaotisk adfærd. 

Når børn skifter fra at være de små til at være de store skal de til at genfinde deres identitet. 

Hvordan er jeg en af de store? 

Ofte bliver dette spørgsmål svaret ud fra erfaringer med tidligere store børn.

Hvordan opførte de sig?

Hvad gjorde og sagde de?

Hvordan var deres adfærd og kropssprog? 

Men spørgsmålet bliver også besvaret ved at kigge på den børnegruppe som barnet er en del af nu.

Altså hvordan de andre tager den nye identitet til sig. 

Dette bliver selvfølgelig hjulpet på vej af de voksne der er omkring børnene. 

Hvordan reagere de voksne på den nye adfærd og hvilke konsekvenser er der? 

Det lyder som om at de voksne i din søns institution ser det som en “normal” adfærd der sker hver gang en ny gruppe børn bliver de store. 

Men det lyder også som om at de lidt har mistet overblikket og i stedet for at guide børnene må slukke småbrande når de opstår. 

Det er desværre en tendens jeg ser og hører om i mange institutioner. 

Og det er desværre en tendens der vil fortsætte så længe der ikke bliver sat nok penge(voksne) af til at give vores børn en tryg og lærerig børnehavetid. 

Og det er ikke trygt for din søn og derfor er det heller ikke lærerigt. 

Din søn viser tydeligt at det gør ham utryg at der er en stemning af “lovløshed”. 

Derfor vil jeg anbefale dig at tage endnu en snak med pædagogerne.

Fortæl at din søn er utryg ved at komme i børnehave og fortæl om hans ændrede adfærd.

Fortæl også gerne om alle de episoder som pædagogerne måske ikke kender til. 

Spørg dem hvad de vil gøre ved denne situation? 

Hvis de er usikre og bare vil se tiden an beder du lederen om et møde. 

For lige meget hvordan du vender og drejer det så skal en storegruppe ikke skabe utryghed.

For hvis din søn, som er en af de store, oplever det hvordan tror du så at de mindre børn oplever det?! 

Du tager også en snak med din søn.

Fortæl ham at du godt kan forstå at han bliver utryg når de andre børn opfører sig sådan.

Og så spørg ham om hvad han tror der kan hjælpe ham når han bliver utryg.

Måske skal han have lov til at trække sig fra gruppe og sætte sig med en bog.

Måske skal han vide at du har talt med de voksne og de ved at han bliver utryg så derfor er det okay at gå til dem når han har brug for tryghed.

Måske skal han have noget (legetøj/bamse) med i børnehaven som han kan hente når det bliver for vildt. 

Tal også med ham om hvad han selv kan gøre når de andre drenge gør eller siger dumme ting.

Prøv at lade ham selv komme med løsninger. 

Og så se om det ikke hjælper. 

Hvis det er det samme efter ferien er det vigtigt at du skruer bissen på og eventuelt overvejer om en anden institution er et bedre valg for din søn. 

Jeg håber det giver mening eller er du velkommen til at skrive igen. 

Mange hilsner Trine 

Naturligopdragelse.dk 

Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.