At være alene med to børn de første gange...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. maj 2019

SK85

Altså herhjemme spiser man "morgenmad" til aftensmad, når mor er træt og ikke orker at lave mad (havregryn eller havrefras).

Eller brød med pålæg eller et eller andet semi-færdigret, som bare skal varmes. Eller pasta med købe-frikadeller eller noget i den stil.

Eller pizza fra det lokale pizzeria.

Og jeg er - ironisk nok - faktisk lidt af en speltmor, som sørger for at mit barn får en sund og nærende madpakke hver dag, ikke får særlig meget sukker, spiser økologisk, får vitaminpiller og fiskeolie osv.

Men jeg gider bare heller ikke stå og knokle med madlavning de dage, hvor jeg ikke orker det. Og vi har kun ét barn. Jeg vil meget hellere bruge eftermiddagen på at læse bøger og lege med ham, og så kan vi spise havrefras til aftensmad.

Det lyder hårdt med jeres baby! Jeg ville så meget nedprioritere madlavningen i en periode, hvis jeg var dig. Og som andre skriver, lav nogle kæmpe portioner af et eller andet i en periode.

Hvis I har masser af penge, så har Årstiderne (og sikkert også nogle andre) sådan nogle måltidskasser, som hedder noget med 10-minutters kassen, som er sundt og økologisk mad, som er helt forberedt, så det skal bare varmes. Men det er dyrt.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. maj 2019

ErDuHerIkkeSnart

Søde mor - sænk nu lige barren for sig selv et øjeblik. Baby er 6 uger. Alle er kun lige begyndt at snuse til de nye roller.

Det er ikke nødvendigvis lige nu, at maden behøver altid at være sund, eller at børn er nødt til at blive hentet tidligt.

Ingen tager skade af, at leve lidt “på pumperne” i nogle måneder - og som du sikkert lærte med din første, er det bare en fase indtil I igen har fået fod på tingene og lidt rytme. Du “vil så gerne kunne”, skriver du ... men det kan du ikke lige nu, så det er nok bedre at acceptere en periode med lidt “lette løsninger”.

Sænk skuldrene. Accepter at du gør hvad du kan.  Sov med den lille på maven, bestil pizza, hent når det passer, få far til at lave næste dags snacks, mad og indkøb når han engang kommer hjem, osv.

Der er helt okay, at tingene ikke altid er præcist som man gerne vil have dem. De bliver normale igen på et tidspunkt. God bedring med den lille 

Anmeld Citér

13. maj 2019

Anonym trådstarter

Tak for jeres mange svar og gode råd.

Jeg vil blive bedre til at forberede maden i forvejen - uden at den lille får lov til at ligge og skrige.
Jeg køber allerede en del færdigt, da der efterhånden findes en del semi-sunde færdigretter, hvor man bare lige selv skal koge pasta eller stege en færdiglavet fars etc.
Desværre har vi en mini-fryser, så jeg kan ikke lave en masse i weekenden og det er jo heller ikke sådan, at der er meget tid i weekenden, når begge børnene er hjemme og man altid skal til en eller anden dum fødselsdag. Jeg må være bedre til at udnytte tiden om formiddagen.
Måltidskasser er svært, dels er de dyre, dels er vi vegetarer og derfor er udvalget begrænset og ofte er retterne med mange rå grøntsager og ikke lige egnet til en 2-årig.

Og ja, så henter jeg den store lidt senere i en kort periode Meget hårdt, da jeg savner ham afsindigt, men han bryder sig heller ikke om at være her, når det bare er os og lillebror græder.
Så må vi se, hvordan det går, når jeg skal være alene med dem en hel dag her i weekenden.

Og så må den lille ellers op i viklen i det omgang, han nu vil.

Anmeld Citér

13. maj 2019

SK85

Det lyder presset.

Hvad er det der forhindrer jer i at spise ymer med müsli eller rugbrød eller andet virkelig letlavet til aftensmad i en periode?

Forstår virkelig ikke at man prioriterer sund aftensmad så højt når man er så presset. Og jeg er ellers all in for sundhed. Men altså, vi taler om en kortvarig periode på et par måneder.

Opvej din dårlige mor-samvittighed med nogle vitaminpiller, så du er sikker på at dit barn får de vitaminer det skal have

Anmeld Citér

14. maj 2019

MinC

Jeg har været lige der TS. Jeg havde det som dig. Og kunne slet ikke overskue at være alene med begge unger. 

Men det bliver bedre! Snart. Tiden flyver afsted og lige om lidt er det værste pres væk. Lige nu er du jo ved at øve dig. Øve dig i at være mor til to og en familie på 4. Det betyder at nogle dage går alt bare op i hat og briller. Det er ikke din skyld! Du øver dig og alt nyt er svært! 

Husk at få noget at spise, et brusebad og hæng i. Det er benhårdt, men det varer ikke evigt. Det lover jeg dig

Anmeld Citér

14. maj 2019

Anonym trådstarter

Tja, jeg ved ikke med maden, har nok lidt en "forstyrrelse" på det punkt efter at være opvokset med en mor, der KONSTANT var på den ene slankekur efter den anden. Jeg er derfor meget bange for usund mad - ikke så meget til mig selv, men til min søn. Især fordi han også er vegetar (dog ikke i DP). Så jeg er desværre ret fanatisk med maden. Det skulle jeg måske prøve at slippe... Bare svært. Min søn får usund mad i dagplejen også og hvis han så også får det herhjemme. Men okay. Der er tale om et par måneder eller 3. Det skal han vel nok klare! Jeg ved da, hvad nogle andre familier lever af, hvor den står på toast med Nutella og pizza udefra hver dag, så hvis min søn får havregrød til aften, så går det vel nok.
Men shit, det er svært!

Og ja, vi øver os. I går gik det faktisk ret godt. Viklen blev endnu engang redningen

Anmeld Citér

15. maj 2019

SK85

Anonym skriver:

Tja, jeg ved ikke med maden, har nok lidt en "forstyrrelse" på det punkt efter at være opvokset med en mor, der KONSTANT var på den ene slankekur efter den anden. Jeg er derfor meget bange for usund mad - ikke så meget til mig selv, men til min søn. Især fordi han også er vegetar (dog ikke i DP). Så jeg er desværre ret fanatisk med maden. Det skulle jeg måske prøve at slippe... Bare svært. Min søn får usund mad i dagplejen også og hvis han så også får det herhjemme. Men okay. Der er tale om et par måneder eller 3. Det skal han vel nok klare! Jeg ved da, hvad nogle andre familier lever af, hvor den står på toast med Nutella og pizza udefra hver dag, så hvis min søn får havregrød til aften, så går det vel nok.
Men shit, det er svært!

Og ja, vi øver os. I går gik det faktisk ret godt. Viklen blev endnu engang redningen

Det lyder som nogle fornuftige refleksioner.

Og nem aftensmad behøver jo ikke være usundt.

Som sagt spiser vi ofte rugbrød eller "morgenmad" til aftensmad herhjemme, og det er jo ikke usundt. Ikke hvis morgenmaden ikke er usund i hvert fald

Jeg ville heller aldrig lade mit barn spise toasts med nutella eller købepizza hver aften i en længere periode (eller toasts med nutella til aftenmad i det hele taget) - men jeg vil sige at som han bliver ældre, så går jeg meget op i at lære ham at det er ok at spise usundt ind imellem, så længe man primært spiser sund.

Det kommer sig af at jeg selv har utrolig store problemer med sukkerafhængighed, og jeg vil så gerne at mine børn ikke får samme problem. Og jeg tror at man kan forværre den tendens ved at afskærme dem fuldstændigt og gøre sukker til noget forbudt - så bliver det bare mere interessant.

Og nu har han nået en alder, hvor han bemærker at alle de andre børn i børnehaven spiser fredagsslik, og hvor jeg ikke længere kan undgå at han spiser slik og kage i sociale sammenhænge (det undgik jeg de første 2½ år af hans liv, da han bare blev sat ned fra bordet for at lege inden desserten blev serveret).

Så nu forsøger jeg så at lære ham at ja, slik, kage, is, saftevand og den slags er rigtigt lækkert, så det kan vi få lidt af ind imellem i weekenden. Og så nyder han ellers en figenstang eller noget lækkert frugt, når vi skal hygge os.

Som udgangspunkt skal man aldrig være fanatisk, ligegyldigt hvad det handler om - det er mit mantra når det kommer til opdragelse.

Anmeld Citér

15. maj 2019

Hjemmegaaende

Nu får mine heldigvis varm og god mad i institutionerne. Men vi har fast havregrødsdag om mandagen, hvor vi kommer sent hjem fra Gymnastik. Jeg er altid alene med dem til aftensmad, da far først er hjemme 19.30. De ELSKER deres havregrødsdag

Anmeld Citér

17. maj 2019

Anonym trådstarter

Ja, og min søn spiser alligevel alt, der bliver serveret - han spiser endda hellere frisk salat end pizza og er ikke særlig glad for pomfritter, så jeg skal nok ikke bekymre mig.

Jeg har været alene med dem begge hele dagen i dag og det gik så fint. Har fundet nøglen: ro. Hvis jeg hele tiden sørger for at bevare roen, så mærker børnene det og samtidig har den lille også fået det bedre, skrigeturene er blevet færre... så der er lys. Vi nød faktisk i dag

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.