Anonym skriver:
Tja, jeg ved ikke med maden, har nok lidt en "forstyrrelse" på det punkt efter at være opvokset med en mor, der KONSTANT var på den ene slankekur efter den anden. Jeg er derfor meget bange for usund mad - ikke så meget til mig selv, men til min søn. Især fordi han også er vegetar (dog ikke i DP). Så jeg er desværre ret fanatisk med maden. Det skulle jeg måske prøve at slippe... Bare svært. Min søn får usund mad i dagplejen også og hvis han så også får det herhjemme. Men okay. Der er tale om et par måneder eller 3. Det skal han vel nok klare! Jeg ved da, hvad nogle andre familier lever af, hvor den står på toast med Nutella og pizza udefra hver dag, så hvis min søn får havregrød til aften, så går det vel nok.
Men shit, det er svært!
Og ja, vi øver os. I går gik det faktisk ret godt. Viklen blev endnu engang redningen 
Det lyder som nogle fornuftige refleksioner.
Og nem aftensmad behøver jo ikke være usundt.
Som sagt spiser vi ofte rugbrød eller "morgenmad" til aftensmad herhjemme, og det er jo ikke usundt. Ikke hvis morgenmaden ikke er usund i hvert fald 
Jeg ville heller aldrig lade mit barn spise toasts med nutella eller købepizza hver aften i en længere periode (eller toasts med nutella til aftenmad i det hele taget) - men jeg vil sige at som han bliver ældre, så går jeg meget op i at lære ham at det er ok at spise usundt ind imellem, så længe man primært spiser sund.
Det kommer sig af at jeg selv har utrolig store problemer med sukkerafhængighed, og jeg vil så gerne at mine børn ikke får samme problem. Og jeg tror at man kan forværre den tendens ved at afskærme dem fuldstændigt og gøre sukker til noget forbudt - så bliver det bare mere interessant.
Og nu har han nået en alder, hvor han bemærker at alle de andre børn i børnehaven spiser fredagsslik, og hvor jeg ikke længere kan undgå at han spiser slik og kage i sociale sammenhænge (det undgik jeg de første 2½ år af hans liv, da han bare blev sat ned fra bordet for at lege inden desserten blev serveret).
Så nu forsøger jeg så at lære ham at ja, slik, kage, is, saftevand og den slags er rigtigt lækkert, så det kan vi få lidt af ind imellem i weekenden. Og så nyder han ellers en figenstang eller noget lækkert frugt, når vi skal hygge os.
Som udgangspunkt skal man aldrig være fanatisk, ligegyldigt hvad det handler om - det er mit mantra når det kommer til opdragelse.