Venica skriver:
Det er meget muligt, men der blev skrevet at det at amme SÅ stort et barn er ulækkert.
Der er også mange ting/holdninger jeg ikke deler med alle andre, men at kalde deres valg/tilgang til forældrerollen for ulækker ligger mig meget fjernt.
Desuden anbefaler WHO amning indtil 2 år eller længere. I mange andre kulturer ammer mødre indtil børnene selv afvænner. Jeg synes det er forkert at kategorisere amning som ulækkert, og seksualisere børn og mødre der langtidsammer. Amning er ofte ikke en dans på roser, så jeg synes det er at tillægge de mødre der vælger at gøre det nogen usmagelige motiver ved at kalde det ulækkert. Som om det er noget de gør for deres egen fornøjelses skyld. Det tvivler jeg nemlig på det er! Det handler om næring, omsorg og tryghed.
Om man vil tillade det i eget hjem er da op til en selv. Jeg langtidsammer ikke, og har heller ikke lyst, men mine venner er da hjerteligt velkommen til at amme deres børn i stue hvis det er det valg de har taget. Uanset om jeg deler deres holdning eller ej, så kan jeg godt rumme at deres sandhed måske er en anden end min. Men at kalde det ulækkert synes jeg er nedværdigende og respektløst.
Jeg synes bare man skal kunne rumme andre valg, også selvom man muligvis ikke er enig eller forstår dem. Det er sgu for nemt at pege fingre og sige “ad, du er ulækker”.
På samme måde som dine venner er velkomne til at amme deres børn i din stue, så skal man jo også respektere, at der er mennesker, der ikke vil have, at andre ammer i deres stue.
Ærligt så synes jeg ikke, det lyder som om du kan rumme, at der er nogle, der har en anden "sandhed" om amning, end du har.
Hvis man synes, det er ulækkert - ja så er det jo sådan, man har det.
Som sagt har jeg ikke problemer med langtidsamning, men jeg kan sagtens rumme, at andre synes, det er ulækkert.