Min svigermor

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7.656 visninger
34 svar
84 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
19. april 2019

koeapabshicar

Jeg ved ikke om jeg bare har brug for luft eller en sætning jeg kan sige når min svigermor får sagt nogle lidt uheldige ting. 

Jeg har virkelig verdens sødeste svigermor, hun er den bedste, bedste for min dreng og jeg holder meget af hende. Hun er lidt sårbar i sindet og jeg vil så nødigt komme til at sige noget der sårer hende. MEN hun sårer mig en lille smule. Sagen er at jeg stadig ammer min søn på 1 år og 4 mdr. Både dag og nat, dog ikke så meget om dagen når vi bare er hjemme men når vi er en hel dag hos svigermekanikken som vi ikke får set så ofte grundet stor afstand, så kan det godt være lidt overvældende for min søn som så søger brystet og en pause lidt i løbet af dagen. 

Jeg er i forvejen lidt skamfuld over at amme og det er noget jeg skal arbejde med og bør ikke gå udover min søn. Min svigermor har aldrig kunne amme. 

Men hun får sagt nogle sætninger som “ja det skal det også snart komme hold i det amning”, “det er nok smart at få stoppet snart, det bliver kun svære for ham at vænne sig fra desto ældre han bliver”, “sig mig tror du det er åben bar dreng?”(når han tager mig i blusen) osv. 

Har i en god ide til at få sagt fra uden at være for direkte? Hvis hun havde spurgt “ammer du stadig?” Så havde jeg lukket den med et “ja” men hun taler tit igennem min søn og ja jeg ved bare ikke helt, måske jeg bare skulle af med det. Min mand kan slet ikke snuppe når jeg fortæller hvad hun har sagt og vil gerne sige fra. Problemet er bare hun ikke rigtig siger det når han er der, og synes ikke han skal komme efterfølgende og sige noget. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. april 2019

Dorthe1986

Jeg vil bare sige at jeg også er langtidsammer... min datter er så noget ældre end din søn, men kender godt til det med at nogle føler de skal kommentere på det hele tiden. Det har især været min familie, der føler de har skulle kommentere også på samme måde som din svigermor. Og jeg valgte til sidst at sige, at det simpelthen var for strenge for mig, at det hele tiden skulle kommenteres. Men ved ikke om du kunne sætte dig ned med din svigermor og snakke med hende om at det gør dig utilpas når hun siger det hele tiden. Og at det må være jeres egen sag hvornår amningen skal stoppe 

Anmeld Citér

20. april 2019

koeapabshicar

Dorthe1986 skriver:

Jeg vil bare sige at jeg også er langtidsammer... min datter er så noget ældre end din søn, men kender godt til det med at nogle føler de skal kommentere på det hele tiden. Det har især været min familie, der føler de har skulle kommentere også på samme måde som din svigermor. Og jeg valgte til sidst at sige, at det simpelthen var for strenge for mig, at det hele tiden skulle kommenteres. Men ved ikke om du kunne sætte dig ned med din svigermor og snakke med hende om at det gør dig utilpas når hun siger det hele tiden. Og at det må være jeres egen sag hvornår amningen skal stoppe 

Tak for svar :-) Det er dejligt ikke at føle sig alene. Jeg vil prøve om jeg kan formulere en sætning jeg kan sige næste gang hun siger noget. Når bare at blive helt paf hvergang 

Anmeld Citér

20. april 2019

God-mor

koeapabshicar skriver:

Jeg ved ikke om jeg bare har brug for luft eller en sætning jeg kan sige når min svigermor får sagt nogle lidt uheldige ting. 

Jeg har virkelig verdens sødeste svigermor, hun er den bedste, bedste for min dreng og jeg holder meget af hende. Hun er lidt sårbar i sindet og jeg vil så nødigt komme til at sige noget der sårer hende. MEN hun sårer mig en lille smule. Sagen er at jeg stadig ammer min søn på 1 år og 4 mdr. Både dag og nat, dog ikke så meget om dagen når vi bare er hjemme men når vi er en hel dag hos svigermekanikken som vi ikke får set så ofte grundet stor afstand, så kan det godt være lidt overvældende for min søn som så søger brystet og en pause lidt i løbet af dagen. 

Jeg er i forvejen lidt skamfuld over at amme og det er noget jeg skal arbejde med og bør ikke gå udover min søn. Min svigermor har aldrig kunne amme. 

Men hun får sagt nogle sætninger som “ja det skal det også snart komme hold i det amning”, “det er nok smart at få stoppet snart, det bliver kun svære for ham at vænne sig fra desto ældre han bliver”, “sig mig tror du det er åben bar dreng?”(når han tager mig i blusen) osv. 

Har i en god ide til at få sagt fra uden at være for direkte? Hvis hun havde spurgt “ammer du stadig?” Så havde jeg lukket den med et “ja” men hun taler tit igennem min søn og ja jeg ved bare ikke helt, måske jeg bare skulle af med det. Min mand kan slet ikke snuppe når jeg fortæller hvad hun har sagt og vil gerne sige fra. Problemet er bare hun ikke rigtig siger det når han er der, og synes ikke han skal komme efterfølgende og sige noget. 

Jeg ammer stadig min søn på 2 år, men heldigvis har jeg ikke mødt mange negative kommentarer omkring det. Amning er en privat sag, men jeg er sikker på at din svigermor ikke mener noget ondt i det hun siger. Men du kan godt sige til hende at det sårer dig med hendes kommentarer, og at både dit barn og dig trives med fortsat at amme, og at du gerne vil frabede dig kommentarer omkring det. Det havde jeg nok gjort 

Med hensyn til det med at være skamfuld omkring det, så vil jeg bare sige at sådan har jeg det også af og til. Men det er nok fordi jeg ved at nogle syntes det er direkte klamt, at amme et barn på over 2 år. Jeg ammer helst kun hjemme eller hos mine forældre eller svigerforældre. Folk jeg er trygge ved. 

Anmeld Citér

20. april 2019

Skouboe

koeapabshicar skriver:

Tak for svar :-) Det er dejligt ikke at føle sig alene. Jeg vil prøve om jeg kan formulere en sætning jeg kan sige næste gang hun siger noget. Når bare at blive helt paf hvergang 

Måske du skulle sige noget på et tidspunkt, hvor hun ikke har kommenteret det, men bare snakke med hende stille og roligt, og forklare at du godt ved, hun ikke mener noget ondt med sine kommentarer, men at du bliver lidt ked af dem.

Anmeld Citér

20. april 2019

ønskebørn74

koeapabshicar skriver:

Altså det er jo dig der bestemmer og 1 år og 4 mdr kan gå. En af vores bekendte ville amme sit 3 årige barn i vores stue foran mine 5 årige drenge. No Way at de skal se på det ���� Så de tog hjem. Jeg synes det er ulækkert når børn er SÅ store. 

Anmeld Citér

20. april 2019

Dorthe1986

ønskebørn74 skriver:

Altså det er jo dig der bestemmer og 1 år og 4 mdr kan gå. En af vores bekendte ville amme sit 3 årige barn i vores stue foran mine 5 årige drenge. No Way at de skal se på det ���� Så de tog hjem. Jeg synes det er ulækkert når børn er SÅ store. 

Hvordan er det ulækkert? 

Anmeld Citér

20. april 2019

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
ønskebørn74 skriver:

Hvad ville der ske ved, at de så dét? 

Anmeld Citér

20. april 2019

Mor11

Profilbillede for Mor11
ønskebørn74 skriver:

Suk.. hvorfor er din personlige mening om langtidsamning relevant i den her tråd?

TS baby er ikke engang det halve af 3 år, og TS søger råd til at slippe af med svigermors konstante fokus på deres amning på en god måde, uanset om hun mener det kritisk eller neutralt, fordi TS bare ikke har behov for at det kommenteres konstant....

Anmeld Citér

20. april 2019

ErDuHerIkkeSnart

ønskebørn74 skriver:

Jeg har ikke personligt langtidsammet, men jeg var da absolut også gået, hvis jeg var din veninde. Og jeg var nok ikke kommet igen, i et hjem med sådan en intolerance. Jeg tror at dine drenge ville have rigtig godt af at lære i en fart, at folk er forskellige og lever forskelligt - og at det ikke er op til andre at fordømme.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.